Publications

Detailed Information

전시를 통한 통치 수행 공간 만들기로서 식민지 시기(1908-1945) 경복궁 개방 공간의 재편 과정 : The Process of Reorganization of the Public Space of the Gyeongbokgung Palace as Making a Performative Ground of Governing through Exhibitions during the Period of Japanese Colonial Rule (1908-1945)

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

전가람

Advisor
조경진
Publisher
서울대학교 대학원
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 환경대학원 환경조경학과, 2022. 8. 조경진.
Abstract
본 연구는 1908년에서 1945년에 이르는 시기 동안, 경복궁이 식민 통치 하에서 전시(展示)를 중심으로 개방·재편되었던 과정을 분석하고, 당대의 변화가 공간 정치 차원에서 지니는 의미를 고찰하였다.
식민지 시기 전시를 통한 경복궁의 개방 공간 재편 과정은 크게 네 단계로 구분할 수 있다. 각 단계는 당대 경복궁의 변화 과정은 물론, 조선 안팎의 정세 변화 및 경성의 도시사적 변화 과정을 고려하여 설정한 것이다. 각각은 개방 공간 형성 및 궁역 재편기(1908~1914), 조선총독부 신청사 건립 및 공진회 개최기(1915~1925), 전시 공간 확장 및 박람회 개최기(1926~1936), 전쟁 중 전시 공간 건설 및 전시 운영기(1937~1945)이다.
1908~1914년에는 경복궁이 최초로 일반에 개방(1908)됨으로써 왕실의 전용 공간이던 경복궁의 이용 방식에 변화가 나타난다. 한일 합병 이후에는 경복궁에 조선총독부 청사를 신축·이전하는 계획이 입안됨으로써 경복궁의 일반 개방 및 재편이 본격적으로 기획되었다.
1915~1912년에는 조선물산공진회, 조선총독부 신청사 건립 공사로 인해 경복궁 내 공간 구조 재편이 본격화되고, 경복궁이 본격적인 전시 공간으로 전용되기 시작하였다. 조선총독부 박물관의 개관으로 전시를 중심으로 한 상시 일반 개방이 이루어지기도 하였다. 이는 1926년 조선총독부 신청사 준공 이래로 형성되는 공간 구조의 기초가 되었다.
1926~1936년은 경복궁이 경성의 대표적인 관변 전시 공간으로 그 장소성을 갖추어가는 시기인 동시에, 조선총독부 청사의 준공으로 경복궁의 공간 구조가 조선총독부 신청사 일대와 박물관 관람 구역으로 대표되는 개방 공간으로 분할되는 변화가 나타났다. 이와 함께 시정 20년 기념 조선박람회(1929), 조선미술전람회(1922~1944, 1930년부터 경복궁에서 개최) 등의 전시 행사가 개최되고, 1935년에는 시정 25년 기념 종합박물관이 건립이 추진되었다.
1937~1945년에는 조선총독부 미술관이 개관(1939)함으로써 전시체제기에 군국주의 프로파간다를 수행하는 전시의 장으로 이용되었다. 또한 종합박물관 계획에 있던 과학관의 공사가 지속 추진되었으나, 물자 수급난 및 재정난으로 미완성되었다.
20세기 이래로 이어지는 서울의 도시사에서, 식민지 시기 경복궁은, 식민 국가가 변화하는 식민지 및 제국 내외(內外)의 정치적·군사적·사회적·경제적·문화적 환경에 대응하는 과정에서 지속적으로 변화하는 실체였다. 끊임없이 변화하는, 식민지 내적·외적 환경 속에서 식민 국가는 통치의 방향성을 수정해갔으며, 그에 따라 통치 이념과 정책의 표상 공간으로서 경복궁 내 전시 및 전시 공간 역시 그 운영 기조나 모습을 바꾸거나 새롭게 창출해 갔다. 이러한 변화 속에서 경복궁은 근대의 식민 국가가 식민지인을 제국의 한 구성원으로 편입하고, 체제 내화를 수행하는 장으로서 이용되었다. 그러나 다른 한편으로는 각종 전시에서는 식민 통치 주체의 기획과 어긋나는 반응들이 등장하기도 하였다. 이는 식민지 사회의 피식민 주체들 스스로가 근대성을 형성해가는 장으로서 경복궁이 지니는 가능성을 보여주기도 하였다.
The purpose of this study is to analyze the process in which the Gyeongbokgung Palace was made to open to public including colonists and ways in which the palace was reorganized during the Japanese Colonial Rule period (1908-1945). It also examines their meanings of such change at the time in the context of spatial-politics.
The process of reorganizing the public zone within the Gyeongbokgung Palace, which depended on the exhibitions hosted throughout the colonial period, can be divided into four stages. Each period was classified in consideration not only of the changes made upon the Gyeongbokgung Palace at the time, but also the changes in the political, cultural, and military situation inside and outside the colonized Joseon and the urban history of Gyeongseong(a.k.a. Keijo City). Characteristics of each period is as follows: the period of establishing the public zone in the palace and its reorganization (1908~1914); the period of construction of a new building for the Government-General of Korea and holding Gongjinhoe(共進會), a series of industrial expo events (1915~1925); the period of expansion of exhibition space and holding Bakramhoe(博覽會), a series of expo exhibitions(1926~1936); and the period of constructing new exhibition facilities and operation of exhibition programmes(1937~1945).
From 1908 to 1914, the Gyeongbokgung palace, which had been a private space for the royal family, was first opened to the public (1908) heralding the change in how it was utilized. After the Korea-Japan merger(1910), plans for the constructing the new building for the Government-General of Korea within the Gyeongbokgung palace were drafted, and planning for designating public zone, spatial reorganization, and the way of utilizing the zone in the Gyeongbokgung palace started.
From 1915 to 1925, as spatial reorganization of the Gyeongbokgung Palace progressed in full scale as the construction of the Government-General of Korea building began. This is followed by use of the palace for expositions starting from the Joseon Industrial Expo 1915. When the Museum of Government-General of Korea opened, there were times in which the palace was open full-time for the general public to accommodate its exhibition schedule. Such changes became the basic reference to be implemented from the completion of the office of Government-General of Korea, in 1926 and on.
From 1926 to 1936, it was the period in which the Gyeongbokgung Palace was being established as a representative exhibition space expressing official propaganda in Gyeongseong. It was also the period that showed a division of the Gyeongbokgung Palace into two areas due to the completion of building for the Government-General of Korea; one is an office area for the Government-General of Korea and the other is an area for the museum. Since then, major exhibitions began in the palace such as the Joseon Expo in 1929, the Joseon Art Exhibition(朝鮮美術展覽會, 1922-1944; from 1930 to 1944), and the plan was launched to build the General Museum for the 25th Reign Anniversary Commemoration in 1935.
From 1937 to 1945, the Museum of Art of the Government-General of Korea opened (1939), and it was used as an exhibition hall to carry out the propaganda of militarism during the war time. In addition, the construction for building a science museum under the plan of the General Museum for the 25th Reign Anniversary Commemoration continued. However, it had to stop due to the lack of material supply and financial difficulties.
Urban history of Seoul since the 20th century describes Gyeongbokgung Palace during the colonial period as the entity that constantly changed as the colonial state responded to the political, military, social, economic, and cultural environments of inside and outside the colonies and empires. In the constantly changing internal and external environment at the time, the colonial state has modified the direction of exhibition programming and the operation of the exhibition space at the Gyeongbokgung Palace as the representative space of governing ideology and policy As such, the Gyeongbokgung Palace was used as a venue for the modern colonial state to incorporate colonists into the members of the empire and to carry out internalization of the empires system. Meanwhile, there showed some reactions that were contrary to the colonial states plan toward its colonial subjects in various exhibitions held at Gyeongbokgung Palace at the time. This also showed the potency in Gyeongbokgung Palace as a venue on which the colonized subjects to form modernity by themselves.
URI
https://hdl.handle.net/10371/188559
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share