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SOC공기업 조직문화 변화요인 분석에 관한 연구 : A study on the analysis of change factors in organizational culture of SOC public enterprises
자체 조직문화평가도구(Ex-CAI)를 이용한 한국도로공사 사례를 중심으로

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Authors

정진우

Advisor
최종원
Issue Date
2022
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
조직문화조직문화유형조직문화변화조직문화변화요인
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 행정대학원 공기업정책학과, 2022. 8. 최종원.
Abstract
본 연구는 ESG의 등장, MZ세대의 출현 등 조직을 둘러싼 환경변화에 따라 SOC공기업 조직문화에 어떤 변화가 있었는지, 그 변화에는 어떤 요인이 동인으로 작용하였는지를 확인하기 위해 우리나라의 SOC분야의 대표적인 공기업인 한국도로공사의 조직문화 변화를 살펴보았다. 최종적으로 SOC분야의 타 공기업들의 조직문화 변화를 포착하고 그 변화의 동인에 대해 선제적으로 이해하며 관련 배경이 되는 이론의 제공에 그 목적이 있다.
한국도로공사는 1969년에 설립되었고 고속도로의 계획, 설계, 건설, 관리 및 휴게시설운영 등의 업무를 담당하고 있다. 1990년대에서 2009년까지는 경영효율화를 위한 혁신 및 선진화를 추구하였으며, 성장기인 2010년도에서 2017년도까지는 미래지향 및 가치 창출의 내실화을 추구하였다. 하지만, 2017년 이후 정부의 국정방향과 코로나19 등장으로 인해 한국도로공사는 사회적 가치를 보다 중요시하고 포용과 융합, 지능화를 우선시하는 모습으로 변화되는 공기업의 모습을 보였다.
이러한 환경변화에 따라 본 연구에 적용하고자 하는 조직변화이론으로 내부의 개인차원과 집단차원에서 조직문화 변화요인을 정의한 경쟁가치모형(Competing Values Approach)을 선택하여 분석하였다. 경쟁가치모형은 크게 두 가지 차원으로 분류된다. 첫째, 조직의 초점을 내부에 두느냐 외부에 두느냐에 따라 내부지향·통합·단결을 강조하는 차원과 외부지향·분화·경쟁을 강조하는 차원으로 구분할 수 있다. 둘째, 조직 구조의 안정을 강조하는가 아니면 유연을 강조하는가에 따라 안정성·통제·질서를 강조하는 차원과 신축성·재량성·역동성을 강조하는 차원으로 구분할 수 있다. 따라서 이러한 내·외부 및 안정·유연을 반영한 최종적으로 발전문화, 합리문화, 위계문화, 집단문화로 최종적으로 조직문화유형을 나누었다.
본 연구에서는 내외부 환경변화에 따라 2017년을 기준으로 5년이 지난 2021년의 조직문화유형의 변화를 살펴보고, 그 변화의 동인은 무엇인지에 대해 알아보았다. 실증자료의 분석은 한국도로공사에서 실시하고 있는 조직문화평가도구(Ex-CAI)의 설문항목으로 사용된 설문 중 이론적 바탕인 4가지 경쟁가치모형을 측정할 수 있는 항목을 선택하였다. 내부 설문자료를 이용한 실증분석결과, 한국도로공사의 조직문화유형은 5년 동안 변화가 있었으며, 기존 2017년에 지배적이였던 발전문화-집단문화-위계문화-합리문화는 2021년에는 발전문화-합리문화-위계문화-집단문화의 순서로 변화되었다는 것을 알 수 있었다.
세부적으로는 성별에 따른 차이분석에서는 여전히 남성보다는 여성에게 더 위계적이고 집단적인 남성우위의 문화인 것으로 유추할 수 있었으며, 5년 사이 여성에 비해 남성의 위계 및 집단문화의 인식이 조금 더 높아진 것을 확인하였다. 또한, 근무부서 및 직종에서는 전통적으로 건설현장인 사업단과 토목직에서 위계적이고 집단적인 성향이 지속되었으며, 직급과 근속년수에서는 4급, 5∼10년차에서 위계적이고 집단적이라는 성향이 지속적으로 높게 나타나는 현상이 분석되었다
이러한 1차적인 실증연구 분석을 바탕으로 조직문화유형의 변화를 포착한 것을 바탕으로 2차 분석에서는 변화의 요인을 포착하기 위해 직원 인터뷰를 실시하였다. 특히 MZ세대를 대표하는 30세 이하의 직원들과 추가적인 인터뷰를 실시하여 조직문화의 변화요인을 탐색하였다. 또한, 변화요인 추출의 내실을 위해 추가적으로 내외부 환경분석 및 내부자료를 보완하였으며, 최종적으로 복합적 질적연구 방법을 통해 조직문화 변화요인의 주요 키워드 3가지 및 주요 속성 6가지를 도출하였다.
결과적으로 SOC분야 공기업인 한국도로공사의 조직문화 변화를 설명하는 3가지 주요 키워드는 보상, 소통, 혁신이였며, 6가지 주요 속성은 몰입성, 혁신성, 유연성, 투명성, 응집성, 공정성으로 분류되었다. 이러한 요소들을 다시 개인차원과 집단차원의 특성 분류를 통해 최종적인 한국도로공사의 조직문화 변화요인을 보상의 공정화(개인차원), 소통의 다양화(개인 및 집단차원), 혁신의 공감화(집단차원)으로 도출하였으며, 이러한 조직문화 변화요인을 SOC공기업의 대표적인 조직문화 변화요인으로 결정하였다.
In this study, the representative public corporations in Korea's SOC field were to determine what changes occurred in the organizational culture of SOC public corporations according to changes in the environment surrounding the organization, such as the emergence of ESG and the emergence of the MZ generation, and what factors acted as drivers for the changes. Changes in organizational culture of Korea Expressway Corporation were examined. Finally, the purpose of this study is to capture changes in the organizational culture of other public companies in the SOC field, to preemptively understand the drivers of the change, and to provide a relevant theoretical background.
This study examines the change in organizational culture type in 2021, five years after 2017, according to changes in the internal and external environment, and examines the drivers of the change. For the analysis of empirical data, items that can measure the theoretical basis of four competitive value models were selected from among the questionnaires used as the questionnaire items of the Organizational Culture Assessment Tool (Ex-CAI) ​​conducted by Korea Expressway Corporation.
As a result of empirical analysis using internal questionnaire data, the organizational culture type of Korea Expressway Corporation has changed for 5 years, the " development culture - group culture - hierarchy culture - rational culture, " which was dominant in 2017, seems to have changed in 2021 in the order of " development culture - rational culture - hierarchy culture - group culture ".
Based on this primary empirical research analysis, the change in organizational culture type was captured, and in the secondary analysis, employee interviews were conducted to capture the factors of change. In addition, internal and external environmental analysis and internal data were additionally supplemented to improve the extraction of change factors, and finally, 3 main keywords and 6 main attributes of organizational culture change factors were derived through a complex qualitative research method.
As a result, the three main keywords explaining the organizational culture change of Korea Expressway Corporation, a public company in the SOC field, were Compensation, Communication and Innovation and the six main attributes were Immersion, Innovativeness, Flexibility, Transparency, Cohesiveness, Fairness. By classifying these factors again at the individual level and the group level, the factors that ultimately change the organizational culture of Korea Expressway Corporation are identified as Fair Compensation (individual level), Diversification of Communication (individual and group level), Innovation of Sympathy (group level), and these organizational culture change factors were determined as representative organizational culture change factors of SOC public enterprises.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/188664

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000172113
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