Publications

Detailed Information

초·중등 체육수업 실천 속에 드러난 교사 신념에 관한 체계적 문헌 분석: 체육교육 연계를 위한 시사점 : A Systematic Literature Review on Teachers Beliefs in Elementary and Secondary Physical Education Practices: Implications for Continuity of P.E.

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

장경환; 우평호; 장진솔; 이옥선

Issue Date
2020-08
Publisher
교과교육연구소
Citation
교과교육학연구, Vol.24 No.4, pp.373-386
Abstract
본 연구의 목적은 체계적 문헌 분석(systematic literature review)을 통해 초·중등학교에서 체육을 지도하는 교사의 신념을 분석하고, 초·중등 체육교육의 연계를 위한 시사점을 제공하는데 있다. 이를 위해 초등 체육수업, 중등 체육수업, 초등 체육교사, 중등 체육교사, 초등 체육 실천, 중등 체육 실천 등의 키워드로 최근 10년 간 국내 학술지에 게재된 관련 연구물을 수집하였고, 최종 45편을 선정, 분석하였다. 수집된 연구물은 김종욱 외(2000)의 연구에서 체육교사의 신념을 교과관, 교사관, 교육과정관으로 분류했던 프레임워크를 활용하였다. 연구 결과는 교과관에서 체육의 내·외재적 가치 지향과 교육체제의 구조적 특성에 기인한 신념이, 교사관은 교사상, 교사 역할, 교사의 자질에 관한 신념이, 교육과정관은 인식과 실행에 관한 신념이 초·중등 교사 간에 공통적, 차별적으로 드러났다. 초·중등 체육교육 연계를 위해서는 평생 체육의 토대가 되는 교과로서의 체육, 초·중등 체육을 이어주는 교량의 역할, 교사의 교육과정 실행 전문성의 제고가 필요함을 제안하였다.

The purpose of this study was to analyze the teaching beliefs of elementary and secondary P.E. teachers through systematic literature review, and to draw implications for the continuity of elementary and secondary P.E.. For this purpose, literatures over the past 10 years were collected under the keywords Elementary P.E. Class, Secondary P.E. Class, Elementary P.E. Teachers, Secondary P.E. Teachers, Elementary P.E. Practice, Secondary P.E. Practice, and the final 45 published research were selected for analysis. The collected literatures were analyzed by using Kim, et al. (2000)s framework in which the beliefs of P.E. teachers were classified into the view on subject matters, the view on teachers, and curriculum. The results of the study are as follows. First, the beliefs on subject matters were built around intrinsic and extrinsic valueoriented P.E. and structural characteristics of the education system. Second, the beliefs on teacher were related to teacher image, role, and attributes. Third, for the beliefs on curriculum of elementary and secondary P.E., teachers showed both similarities and differences in curriculum perception and curriculum practice. Suggestions for the establishment of continuum between elementary and secondary physical education are: (a) enhancing the role of physical education that serves as a foundation of lifelong physical education, (b) building up the role as a bridge between elementary and secondary P.E., and (c) cultivating competences of P.E. teachers curriculum implementation.
ISSN
1975-3217
URI
https://hdl.handle.net/10371/190977
DOI
https://doi.org/10.24231/rici.2020.24.4.373
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share