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Asymmetric Partnership: The Effect of Experience on Innovative Performance in Strategic Alliances between Incumbents and Startups : 비대칭적 제휴: 대기업과 스타트업 간의 전략적 제휴에서 경험이 공동 혁신성과에 미치는 영향

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Authors

박신영

Advisor
송재용
Issue Date
2023
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
strategic alliancejoint innovationexperiencerepeated alliance
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 경영대학 경영학과, 2023. 2. 송재용.
Abstract
기업 전략 연구에서 기업 간 동맹 및 스타트업과의 비대칭적 파트너십에 대한 관심이 빠르게 증가하고 있는 것은 기업들이 기술적 불연속성 환경에서 다각적인 협업을 통해 지속적인 혁신을 만들기 위한 전략 방식이라는 것을 반영한다. 이러한 제휴의 성과에 관해서 경험은 동맹 기간 동안 공동 혁신을 촉진하는 촉매제로 작용할 수 있다. 본 연구에서는 (1) 스타트업의 다른 기업과의 사전 제휴 경험 그리고 (2) 사전 제휴 경험이 있는 스타트업과 현직 기업간의 반복 제휴 경험 두 가지 유형으로 경험을 분류한다. 비대칭적 제휴와 경험 역량 문헌을 바탕으로, 이 연구는 이 두 가지 유형의 경험이 스타트업과 현직 기업간의 비대칭적 제휴에 의해 생성된 공동 혁신 성과에 미치는 영향을 조사한다. E-비즈니스 산업에서 2000년에서 2008년 사이에 형성된 스타트업과 현직 기업 간의 비대칭 제휴 분석과 특정 관찰 기간 내에 출원된 공동 특허의 인용 기반 조치를 병합하고 분석하며, 본 연구는 스타트업이 새로운 현직 기업과 처음으로 비대칭적 제휴를 맺을 때, 스타트업이 타 기업들과 맺은 사전 제휴 경험 횟수는 두 기업간의 제휴에서 생성되는 공동 혁신 성과의 질과 긍정적으로 관련이 있을 것이다 라는 첫번째 가설을 뒷받침한다. 비록 실증적 통계 결과가 두번째 대립가설을 완전히 뒷받침하지는 못하지만, 스타트업과 현직 기업간의 반복적인 비대칭적 제휴경험이 어떻게 그들의 공동 혁신 성과에 양날의 검이 될 수 있는지에 대한 양손잡이의 통찰력을 제공한다.
In strategic management research, the rapidly growing attention on interfirm alliances and asymmetric partnerships with startups has reflected how firms continuously strive for innovation through diversified collaborations under technological discontinuity. Regarding alliance performance, experience may act as a catalyst to precipitate joint innovation during an alliance period. In this study, I categorize experience into two types: (1) when a startup has prior alliance experience with other firms and forms an alliance with a new incumbent, and (2) when a startup has prior alliance experience with an incumbent and forms a repeated alliance with the same incumbent partner. Building upon the asymmetric alliance and experience capability literature, I investigate the impact of these two types of experience on joint innovation performances generated by an asymmetric alliance between a startup and an incumbent. This study combines analysis of asymmetric alliances between startups and incumbents formed between 2000 and 2008 in E-business industries and citation-based measures of co-patents granted within a set of observation periods. The results of this study support the hypothesis that when a startup forms a partnership with a new incumbent partner, the quality of their joint innovation performance is positively related to the number of the startups prior alliance experiences with other firms. Although the other hypotheses are not fully supported, the results provide bifurcating insights into how a repeated alliance between a startup and an incumbent can be a double-edged sword for their joint innovation performance.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/192974

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000174758
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