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The Effect of Front-Line Employee's Aesthetic Labor on Consumer's Indulgent Consumption : 고객 접점 직원의 미적 노동이 고객의 탐닉 소비에 미치는 영향에 대한 연구

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Authors

이인지

Advisor
이유재
Issue Date
2023
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
Aesthetic LaborPositive EmotionIndulgent ConsumptionGratitudePrideBrand Interest
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 경영대학 경영학과, 2023. 2. 이유재.
Abstract
This study examines the effect of front-line employees aesthetic labor on consumers indulgent consumption. This research consists of a single yet in-depth study that also investigates how positive emotion mediates the effect of aesthetic labor on indulgent consumption. Within one mediator, several sub-mediators are examined in order to deeply analyze the related emotions embedded within positive emotions.
I hypothesized that front-line employees aesthetic labor and consumers indulgent consumption would have a significant main effect. Moreover, the main effect will be mediated by consumers positive emotions. Within the mediator, I assessed three mediator elements (gratitude, brand interest, and pride) in order to examine whether there are significant results.
A pretest was done prior to Study 1 for a manipulation check. A total of 101 participants were recruited to respond to a survey of main effect and mediation testing. All mediation turned out to have a significantly positive effect on the main effect, therefore, supporting the hypotheses. The study also conducts Cronbachs alpha to check for validation of the variable constructs.
Aesthetic labor is a term that is not quite actively studied in the Business field; therefore, I want to investigate a minor aspect of it through this study. This paper will explore new insights into how employees aesthetic labor, including appearance and attitudes toward consumers, will affect the overall brand image and sales in the long run.
본 연구는 고객 접점 직원의 미적 노동 수준이 소비자의 탐닉 소비에 미치는 영향을 고찰한다. 또한, 본 연구는 하나의 심층적인 연구로 구성되어 있으며, 긍정적인 감정이 그 효과를 어떻게 매개하는지를 조사한다. 하나의 매개 변수에서 긍정적인 감정에 내재된 관련 감정을 깊이 분석하기 위해 여러 하위 중재자가 검사된다.
고객 접점 직원들의 미적 노동과 소비자의 탐닉 소비가 유의한 효과가 도출될 것이라는 가설을 세웠다. 또한, 주요 효과는 소비자의 긍정적인 감정에 의해 매개될 것으로 예상하였다. 매개 변수 내에서 3가지 매개 요소(감사, 브랜드 관심, 자부심)를 평가하여 유의미한 결과가 있는지 살펴보았다.
연구 1 이전에 미적 노동에 대한 조작 (manipulation) 검정과 긍정적 감정의 하위 중재자를 도출해내기 위한 사전 테스트가 수행되었다. 연구 1에서는 총 101명의 참가자를 모집하여 특정 상황을 사진과 함께 주어주며 주효과 조사 및 매개 변수 효과와 관련된 질문에 응답하게 하였다. 모든 매개 변수는 주효과에 유의하고 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으므로 가설을 채택할 수 있었다. 변수 측정을 위한 아이템의 신뢰성을 확인하기 위해 Cronbach의 alpha도 수행하였다.
미적 노동은 비즈니스 분야에서 그다지 활발하게 연구되지 않는 영역이기 때문에 본 연구를 통해 사소한 부분을 기여하고자 한다. 이 논문은 외모와 소비자에 대한 태도를 포함된 직원의 미적 노동이 장기적으로 브랜드 이미지와 매출에 어떤 영향을 미칠지에 대한 새로운 통찰력을 탐구한다.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/192987

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000175452
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