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암호화폐 이름의 비유창성이 투자의사결정 과정에 미치는 영향 : How Disfluent Name Affects Decision-Making in the Cryptocurrency Investment

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Authors

여혜인

Advisor
박기완
Issue Date
2023
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
언어적 유창성언어적 비유창성암호화폐지각된 혁신성지각된 위험투자 의향
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 경영대학 경영학과, 2023. 2. 박기완.
Abstract
본 연구에서는 투자 의사 결정 상황에서 상품명의 비유창성이 혁신성과 위험 지각을 통해 투자 의향에 어떤 영향을 미치는 지 알아보고자 한다. 일반적으로 투자자들은 상황에 따라 수익성과 위험성의 상대적 가중치를 다르게 적용하여 투자를 결정한다. 하지만 수익성과 위험성이 극대화된 암호화폐 시장의 경우, 둘 중 하나의 요소만을 고려하여 투자를 결정하는 상황이 발생할 수 있다. 이에 본 연구에서는 암호화폐 수익성의 지표를 혁신성으로 보고, 투자 금액의 크기를 조절 변수로 삼아, 투자 금액이 적을 때는 위험을 무차별하게 느끼기 때문에 비유창성에서 높은 혁신성을 유추해 투자 의향이 높아지지만, 반대로 투자 금액이 클 때는 혁신성을 무차별하게 느껴 비유창성을 높은 위험 신호로 해석하고 투자 의향이 낮아진다는 가설을 세웠다. 실험 결과, 참가자들은 투자 금액이 많을 경우, 이름의 언어적 유창성이 낮은 암호화폐를 더 위험하다고 인식했으며, 그렇기 때문에 해당 암호화폐에 대한 투자 의향이 더 낮게 나타났다. 반면, 암호화폐의 이름만 보고 암호화폐의 혁신성을 판단하지는 않았다. 즉, 암호화폐 투자자들은 투자 금액이 많은 경우에는 이름의 유창성이 주는 위험성을 기준으로 투자를 결정하였으나, 투자 금액과 무관하게 암호화폐 이름의 유창성에서 혁신성을 유추하지는 않았다.
This study aims to determine how the disfluency of product names affects investment intention through innovativeness and risk perception in investment decision-making.
Investors generally make investment decisions by applying different relative weights of risk and return depending on the situation. However, in the case of the cryptocurrency market, where risk and return are maximized, a situation may occur in which investment decisions are made based on only one of the two factors. Thus, in this study, the size of the investment amount was used as a control variable, and the following hypotheses were established; When the investment amount is small, the risk is felt indiscriminately, so the disfluency infers high innovation and the willingness to invest is high. Conversely, when the investment amount is large, innovativeness will be felt indiscriminately, disfluency will be interpreted as a high-risk signal, and the willingness to invest will decrease. Innovativeness was used as an indicator of cryptocurrencys profitability in the survey, considering the characteristics of the cryptocurrency market.
As a result of the experiment, when the investment amount was large, the participants perceived the cryptocurrency with low linguistic fluency as riskier, and the willingness to invest in the cryptocurrency was lower. On the other hand, the participants did not judge the innovativeness of the cryptocurrency from the fluency of the name of the cryptocurrency. In other words, cryptocurrency investors made investment decisions based on the perceived risk from the fluency of the name when the investment amount was extensive but did not infer innovativeness from the fluency of the cryptocurrency name regardless of the investment amount.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/193001

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000175859
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