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Design Methodology of eVTOL Urban Air Mobility Vehicles Considering Noise Mitigation at Conceptual Design Stage : 개념설계단계에서의 소음 저감을 고려한 eVTOL UAM 기체 설계 방법론

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dc.contributor.advisor이관중-
dc.contributor.author김호진-
dc.date.accessioned2023-06-29T02:01:04Z-
dc.date.available2023-06-29T02:01:04Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.other000000176770-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/193375-
dc.identifier.urihttps://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000176770ko_KR
dc.description학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 공과대학 항공우주공학과, 2023. 2. 이관중.-
dc.description.abstractThis article proposes a design methodology for UAM vehicles for noise mitigation at a conceptual design stage. A rotor analysis module for accurate noise prediction and a noise prediction module for a conceptual design stage are constructed. The rotor analysis module is developed for accurately predicting aerodynamic force distribution around rotor blades, thus enabling accurate noise prediction. This module consists of rotor analysis using BEMT or BET methods and CAMRAD II, and these methods exchange force distribution data, which is iterated in the module until aerodynamic force distribution by each method converges. The noise prediction module for a conceptual design stage uses compact loading assumption and dual compact loading assumption, therefore loading and thickness noise prediction are completed in a short time. The proposed design methodology is applied to a conceptual design of an eVTOL aircraft with the lift+cruise concept. Through the design optimization process, the necessity of considering noise impact at the conceptual design stage is demonstrated.-
dc.description.abstract이 논문은 개념 설계 단계에서 소음 저감을 위한 UAM 기체의 설계 방법론을 제안하고, 정확한 소음 예측을 위한 로터 해석 모듈과 개념 설계 단계에서의 소음 예측 모듈을 구축한다. 로터 해석 모듈은 로터 블레이드 주변의 공기역학적 힘 분포를 정확하게 예측하기 위해 개발되어 정확한 소음 예측이 가능한데, 이 모듈은 BEMT 또는 BET 방법과 CAMRAD II를 이용한 로터 해석으로 구성되며, 이 방법들은 공력 분포 데이터를 교환하며, 각 방법에 의한 공력 분포가 수렴될 때까지 계산이 반복된다. 개념 설계 단계를 위한 소음 예측 모듈은 compact 가정과 dual compact 가정을 사용하므로, 하중 및 두께 소음 예측이 단시간에 완료된다. 제안된 설계 방법론은 리프트+크루즈 개념의 eVTOL 항공기의 개념 설계에 적용되고, 설계 최적화 과정을 통해 개념 설계 단계에서 소음 영향을 고려할 필요성이 입증된다.-
dc.description.tableofcontentsChapter 1. Introduction 7
Chapter 2. Conceptual Design Framework for eVTOL Aircraft : RISPECT+ 12
Chapter 3. Sizing Module in RISEPCT+ 14
3.1 Flight-analysis module 14
3.2 Electric propulsion system sizing modules 17
3.2.1. Motor analysis 17
3.2.2. Inverter analysis 20
3.2.3. Battery analysis 21
3.3 Mission analysis module 21
3.4 Weight estimation module 21
Chapter 4. Noise Prediction in RISPECT+ 23
4.1 Loading noise 23
4.2 Thickness noise 23
4.3 Retarded-time algorithm 25
Chapter 5. Parametric Study of an eVTOL Aircraft Design Using The Framework 26
5.1 Problem definition 26
5.2 ANOVA and sensitivity analysis 29
Chapter 6. Design Optimization 38
Chapter 7. Conclusion 41
References 43
국문 초록 49
-
dc.format.extentVI, 49-
dc.language.isoeng-
dc.publisher서울대학교 대학원-
dc.subject차세대 항공교통-
dc.subject전기동력 수직이착륙 항공기-
dc.subject소음해석-
dc.subject항공기 개념설계-
dc.subject공력 커플링-
dc.subject설계 최적화-
dc.subject.ddc621-
dc.titleDesign Methodology of eVTOL Urban Air Mobility Vehicles Considering Noise Mitigation at Conceptual Design Stage-
dc.title.alternative개념설계단계에서의 소음 저감을 고려한 eVTOL UAM 기체 설계 방법론-
dc.typeThesis-
dc.typeDissertation-
dc.contributor.AlternativeAuthorHojin Kim-
dc.contributor.department공과대학 항공우주공학과-
dc.description.degree석사-
dc.date.awarded2023-02-
dc.identifier.uciI804:11032-000000176770-
dc.identifier.holdings000000000049▲000000000056▲000000176770▲-
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