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공급사슬 네트워크에서 거래기업의 규모가 기업 혁신에 미치는 영향 : 한국 자동차 산업을 사례로 : The effect of customer firm size to supplier firm's innovation in supply chain network : the case of Korean automobile industry

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Authors

이석희

Advisor
황준석
Issue Date
2023
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
Social Network AnalysisSupply Chain NetworkEigenvector CentralityFirm Innovation
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 공과대학 협동과정 기술경영·경제·정책전공, 2023. 2. 황준석.
Abstract
기업 간의 거래관계에서 수요기업과 공급기업의 혁신 관계에는 다양한 연구가 있다. 기업 간의 지식공유가 원활하여 기업 혁신에 유리하다는 견해도 있으며, 기업 간의 의존성으로 인해, 기업 혁신을 저해한다는 부정적인 견해도 있다. 이러한 선행 연구에 이어서, 본 연구에서는, 한국 자동차 산업의 거래관계 데이터를 활용하여, 수요기업의 혁신이 공급기업의 혁신에 미치는 영향에 대해서 실증하였다. 특히, 한국의 자동차 산업은 규모가 큰 기업들의 주도로 수직적이고 장기적인 관계가 구축된 산업이다. 이러한 산업의 특수성과 연관 지어서, 본 연구는 규모가 큰 기업과 거래하는 공급기업일수록, 더 많은 혁신이 일어남을 분석하였다.
한국 자동차 산업의 340개 기업의 2008년부터 2019년까지 12년간의 거래데이터를 이용하여, 네트워크 분석을 진행하였고, 이로 인해 도출된 중심성으로 규모가 큰 기업과의 거래 정도를 표현하였다. 또한 기업의 특허 등록 수를 혁신을 측정하여, 규모가 큰 기업과의 거래와 혁신의 관계를 분석하였다. 분석 결과, 긍정적으로 유의한 결과가 도출되어, 공급사슬에서 공급기업이 규모가 큰 수요기업과 거래하는 것이, 공급기업의 특허에 양적으로 유의함을 확인할 수 있었다. 이와 더불어, 네트워크 분석으로, 2008년부터 2019년까지 시간이 지남에 따라 자동차 산업 기업들의 거래선 수가 늘고, 그 양상도 달라진 것을 확인하였으며, 점차 규모가 큰 완성차 기업이 주도하는 방향으로 변화하고 있음이 나타났다. 따라서, 한국의 자동차 산업의 혁신에 있어, 규모가 큰 기업의 역할이 중요해짐을 함의로 도출하였다.
In the supply chain relationship between firms, there are various studies on the innovation relationship between customer firms and supplier firms. There is also a view that knowledge sharing between firms in supply chain is advantageous for firm innovation, and there is a negative view that dependence between firms hinders firm innovation. Following these previous studies, this study demonstrated the effect of innovation in customer firms on innovation in supplier firms by using transaction relations data in the Korean automobile industry. In particular, the Korean automobile industry is an industry in which vertical and long-term relationships are established under the leadership of large firms. In connection with the specificity of these industries, this study analyzed that the more innovations occur in supplier firms that deal with large cusomer firms. Network analysis was conducted using transaction data for 12 years from 2008 to 2019 of 340 firms in the Korean automobile industry, and the degree of transaction with large firms was expressed with the centrality derived as a result. In addition, using the number of patent registrations of firms as a measure of innovation, it was analyzed that the more innovation occurs as a transaction with large firms. As a result of the analysis, positive significant results were derived, and it was confirmed that the more large the supplier deals with large firms in the supply chain, the more registered patents are held and innovation occurs. In addition, network analysis confirmed that the number of transaction of automobile industry firms increased over time from 2008 to 2019, and the transaction pattern also changed, and the industry changed to lead by large firms. Based on the results that more innovation occurs as it deals with large firms, it was derived as implications that the leadership of large firms becomes important in the automobile industry environment that is changing led by large firms.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/193404

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000176205
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