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An Analysis of the Korean Video Game Industry : 한국 게임 산업의 분석 문화 홍보대사로서 e스포츠와 비디오 게임
E-sports and video games as cultural ambassadors

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Authors

툴리 마튜

Advisor
Moon Woo-sik
Issue Date
2023
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
Video game industrye-sportsPC bangKorean cultureonline gamesIT
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 국제대학원 국제학과(국제통상전공), 2023. 2. Moon Woo-sik.
Abstract
This paper examines the Korean video game industry, its genesis, and its evolution. Surveys conducted by national agencies are used to draw a portrait of the industry as of 2021. It is found that Korean consumers mainly consume mobile and pc online games. Hence, after explaining the reasons behind this specific consumption pattern in Korea, this paper analyzes the profile of Korean consumers of mobile and PC games, followed by the analysis of the Korean internet café: PC bang. The analysis of PC bang serves this paper for the last chapter of this paper, treating e-sports in Korea. From governmental efforts to promote e-sports in the country to the place Korea occupies in the e-sports scene and how e-sports is becoming an ambassador of the Korean culture to millions, if not billions in the near future, of e-sports and video games enthusiasts.
본 논문은 한국의 비디오 게임 산업과 그 기원, 그리고 그 진화를 고찰한다. 국가기관이 실시하는 설문조사는 2021년 기준 산업의 초상화를 그리는 데 사용된다. 한국 소비자들은 주로 모바일과 PC 온라인 게임을 소비하는 것으로 나타났다. 따라서 본 논문에서는 이러한 한국의 구체적인 소비패턴의 배경을 설명한 후 한국의 모바일 및 PC게임 소비자들의 프로필을 분석하고 이어서 한국의 PC방에 대한 분석을 진행하였다. PC방에 대한 분석은 본 논문의 마지막 장인 한국의 e스포츠를 다루는데 의미가 있다. 본 논문은 국내 e스포츠를 알리기 위한 정부의 노력부터 한국이 e스포츠 현장에서 차지하는 위치까지, 어떻게 e스포츠가 가까운 미래에 수십억은 아니더라도 수백만 명의 e스포츠 및 비디오 게임 마니아들에게 한국 문화의 홍보대사가 되고 있는지 분석한다.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/193512

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000175991
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