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Product-to-Product Relation : 제품과 제품의 관계: 실내 개인 공간에서 제품간의 관계에 대한 재고(再考)
Rethinking the relationship between products in the domestic space

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Authors

안셀모

Advisor
정의철
Issue Date
2023
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
Product-to-product relationIndustrial DesignDomestic Space
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 미술대학 산업디자인과, 2023. 2. 정의철.
Abstract
Throughout the past decades, people have been surrounded by an increasing number of objects, and while interactions between such objects and users have been acknowledged, little attention has been paid to the relationship between objects. Based on previous research, the lack of consideration applied to the interaction between objects in space contributes to the increase of problems, such as clutter, mental problems, or unbalanced relationships between the user and their objects.
Going beyond the design solutions that primarily engage with the user in their domestic space, exploring a concept such as product-to-product relation can enhance new solutions that can meet both the problems associated with the domestic space, as well as the daily needs of contemporary users.
Therefore, this research proposes to explore a design approach that considers the physical relation and physical properties between objects by analyzing objects relations with study cases, by defining the product-to-product relation, including its characteristics and its position to the user, and by exploring with design practices the usage of objects physical properties, in this case, the shape and weight, to improve the relationship between objects and users life in their domestic spaces, as well as, to develop solutions in the field of design.
In the First Dissertation Projects of the design practices, the projects presented will focus on exploring how to apply the idea of the product-to-product relation using the shape of common technical objects, and how to create relevant solutions for the domestic space with it. With the achieved outputs and same purpose, for the Second Dissertation Projects, the following projects will focus on applying the idea of the product-to-product relation using the objects physical property weight. With the previously achieved outputs and gathered conclusions, the Third Dissertation projects will focus on applying the idea of a product-to-product relation using both shape and weight of common technical objects, to develop the final products for specific purposes around the domestic space.
Lastly, this research will show to the contemporary designers a different direction from the conventional design process of developing a solution, that can improve future products designed for the domestic space, by going beyond the design solutions that primarily engage with the user, and considering also the relation between objects and their characteristics for the final products.
지난 수십 년 동안 사람들은 점점 더 많은 개체에 둘러싸여 있었고 이러한 개체와 사용자 간의 상호 작용은 인정되었지만 개체 간의 관계에 대해서는 거의 관심을 기울이지 않았습니다. 선행 연구에 따르면, 공간에서 사물 간의 상호작용에 대한 고려의 부족은 혼란, 정신적 문제 또는 사용자와 사물 간의 불균형 관계와 같은 문제의 증가에 기여합니다.
주로 국내 공간에서 사용자를 참여시키는 디자인 솔루션을 넘어 제품 대 제품 관계와 같은 개념을 탐색하면 가정 공간과 관련된 문제와 일상적인 요구를 모두 충족할 수 있는 새로운 솔루션을 향상시킬 수 있습니다.
따라서 본 연구에서는 스터디 케이스와 객체의 관계를 분석하고, 제품의 특성과 위치를 포함하여 제품과 사용자의 관계를 정의하고, 객체의 물리적 특성(이 경우, 모양과 무게) 디자인 실습을 통해. 이를 활용하여 홈 공간에서 오브제와 사용자의 삶의 관계를 개선하고 디자인 분야의 솔루션을 개발합니다.
Design Practices의 첫 번째 논문 프로젝트에서 제시된 프로젝트는 공통 기술 개체의 모양을 사용하여 제품 대 제품 관계의 아이디어를 적용하는 방법과 이를 사용하여 국내 공간에 대한 관련 솔루션을 만드는 방법을 탐구하는 데 중점을 둡니다. 두 번째 논문 프로젝트의 경우 달성한 출력과 동일한 목적으로 다음 프로젝트는 물체의 물리적 속성에 가중치를 부여하여 제품 대 제품 관계의 아이디어를 적용하는 데 중점을 둡니다. 이전에 달성한 결과물과 수집된 결론을 바탕으로 세 번째 논문 프로젝트는 공통 기술 개체의 모양과 무게를 모두 사용하여 제품 대 제품 관계의 아이디어를 적용하여 국내 공간 주변에서 특정 목적을 위한 최종 제품을 개발하는 데 중점을 둘 것입니다.
마지막으로, 본 연구는 사용자가 주로 참여하는 디자인 솔루션을 넘어, 국내 공간을 위해 디자인된 미래 제품을 개선할 수 있는 솔루션을 개발하고 최종 제품에 대한 객체와 특성 간의 관계.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/193640

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000175176
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