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Iranian Womens Attitude Towards Hijab : 이란 여성들의 히잡에 대한 태도

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Authors

파리사

Advisor
Jisoo Ha
Issue Date
2023
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
IranHijabWomen AttitudeIslamic RevolutionVeilingUnveiling
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 생활과학대학 의류학과, 2023. 2. Jisoo Ha.
Abstract
국문 초록
이란은 문화적 역사가 풍부하고 독특한 풍습이 있는 나라인데, 그 중 하나는 여성들이 베일을 쓰는 전통적인 관행이다. 이란 이슬람 공화국은 베일과 관련된 구체적인 법을 제정했고, 이란은 수년에 걸쳐 이러한 법에 다양한 변화를 보아왔다. 이러한 법적 변화에도 불구하고, 이란 여성들 사이에서 베일을 쓰는 것에 대한 복장의 선택과 태도는 여전히 복잡하고 다양하다. 따라서 본 연구의 목적은 베일에 관한 법률이 이란 여성의 복장에 대한 선택과 베일에 대한 태도에 주는 영향을 규명하는 것이다. 이 연구는 질적 연구방법과 이란의 다른 도시에서 온 16명의 여성 참가자들을 대상으로 한 구체적인 인터뷰를 이용한다. 이 연구는 이란 여성들의 복장과 베일에 대한 선택과 태도의 복잡성과 이들이 이란의 법과 문화 규범에 의해 형성되는 방식에 대한 귀중한 통찰력을 제공한다.
이란에서 여성의 복장 선택은 정치적, 종교적 요인에 의해 크게 영향을 받아왔다. 20세기 초, 레자 샤는 이란을 이슬람 신앙으로부터 멀어지게 하고 보다 서구화된 사회를 만들기 위한 방법으로 여성의 베일 착용을 금지하는 법을 세웠다. 이 법안은 여성들이 전통적인 옷을 포기하도록 강요하였기 때문에, 여성들의 옷 선택에 상당한 영향을 미쳤다.
다음 세대에 많은 이란 여성들이 서구화에 대한 저항의 상징이자 그들의 종교적 신념의 표현으로 착용하는 히잡이 부활했다. 이란 여성의 복장 선택에 대한 분석을 위해서는 혁명기에 살았던 여성 세대(1965-1995)와 청년 세대(1996-2022)의 차이를 이해하는 것이 중요하다. 법과 종교 모두 이란에서 옷에 대한 여성의 태도를 형성하는 데 중요한 역할을 한다. 레자 샤가 이슬람 신앙으로부터 여성을 떨어트리기 위해 제정한 의무 공개법은 혁명의 여파로 자리잡은 히잡 유행처럼 여성의 옷 선택에 깊은 영향을 미쳤다. 오늘날 이란의 여성들은 옷 선택에 한계에 직면해 있지만, 이것이 그들이 패션을 통해 자신의 개성을 표현하는 방법을 찾는 것을 단념시키지는 못했다. 자립을 주장하거나 종교적 헌신을 보여주거나 단순히 그들의 개인적인 스타일을 표현하려는 욕구에 의해 영향을 받을 수 있는 이란 여성들의 옷과 히잡 선택의 목적을 살펴보는 것은 필수적이다. 이러한 선택의 이면에 있는 동기를 이해하는 것은 이란 여성들의 복장에 대한 태도 변화에 대한 귀중한 통찰력을 제공할 것이다.
이란의 여러 도시에서 선발된 16명의 여성 참가자들에 대한 설명과 그들이 어떻게 연구에 참여하게 되었는지에 대한 설명 질적 연구 방법을 사용하면 여성의 인식과 경험을 심층적으로 탐구할 수 있어 주제에 대한 풍부하고 미묘한 이해를 제공할 수 있다. 개별 인터뷰, 포커스 그룹 토론, 민족지학적 관찰과 같은 질적 방법의 사용은 이란 여성들의 복장 선택과 이에 대한 태도에 대한 복잡한 문화적, 사회적, 개인적 영향에 대한 더 깊은 이해를 제공한다. 연구자는 질적 접근을 통해 참여자들의 풍부하고 다양하며 다면적인 경험을 포착할 수 있었고, 주제에 대한 포괄적인 시각을 제공했다.
연구 결과는 특히 정부가 정한 베일을 씌우는 규칙과 관련하여 이란 여성과 그들의 복장 선택 사이의 복잡한 관계에 대한 독특한 통찰력을 제공한다. 이 연구는 질적 인터뷰를 통해 법, 종교, 문화, 개인적 신념 등 여성의 옷 선택에 영향을 미치는 다양한 요인들을 밝혀냈다. 이 연구결과는 혁명기를 거친 여성 세대와 청년 세대 간의 베일에 대한 복장 선택과 태도의 차이와 여성들이 인식하고 대응해온 복장의 한계에 대한 인식의 차이를 강조하고 있다. 이 연구의 결과는 이란 여성의 옷 선택을 형성하는 데 있어 사회, 정치, 개인 기관 간의 상호 작용에 대한 이해에 귀중한 기여를 제공한다.
이란의 여러 도시에서 선발된 16명의 여성 참가자들에 대한 설명, 그리고 그들이 어떻게 연구에 참여하도록 선정되었는지에 대한 설명 여성의 인식과 경험을 심층적으로 탐구할 수 있고 주제에 대한 풍부하고 미묘한 이해를 제공하기 때문에 질적 연구 방법을 사용할 수 있는 연구 정당성을 제공한다. 개별 인터뷰, 포커스 그룹 토론, 민족지학적 관찰과 같은 질적 방법의 사용은 이란 여성들의 복장 선택과 이에 대한 태도에 대한 복잡한 문화적, 사회적, 개인적 영향에 대한 더 깊은 이해를 제공한다. 질적 접근법은 연구자가 참여자들의 풍부하고 다양하며 다면적인 경험을 포착할 수 있게 하여 주제에 대한 포괄적인 시각을 제공하였다.
연구 결과는 특히 정부가 정한 베일을 쓰는 규칙과 관련하여 이란 여성과 그들의 복장 선택 사이의 복잡한 관계에 대한 독특한 통찰력을 제공한다. 이 연구는 질적 인터뷰를 통해 법, 종교, 문화, 개인적 신념 등 여성의 옷 선택에 영향을 미치는 다양한 요인들을 밝혀냈다. 이 연구결과는 혁명기를 거친 여성 세대와 청년 세대 간의 베일에 대한 복장 선택과 태도의 차이와 여성들이 인식하고 대응해온 복장의 한계에 대한 인식의 차이를 강조하고 있다. 이 연구의 결과는 이란 여성의 옷 선택을 형성하는 데 있어 사회, 정치, 개인 기관 간의 상호 작용에 대한 이해에 귀중한 기여를 제공한다.
그 결과는 이란 여성들의 경험과 관점, 그리고 시간이 지남에 따라 어떻게 변화했는지, 그리고 그들이 어떻게 계속해서 변화하는지를 보여준다. 이 정보는 이란과 세계 다른 지역에서 여성의 평등과 표현의 자유를 촉진하기 위한 정책과 행동에 정보를 제공하는 것을 도울 수 있다.
레자 샤의 통치 기간 동안, 대부분의 이란 여성들은 법이 그들에게 차도르를 제거하도록 명령했음에도 불구하고 차도르로 얼굴을 가리고 히잡을 썼다. 어떤 여성들은 모자와 긴 양말을 착용함으로써 히잡을 지키려고 했고, 다른 여성들은 법을 무시하고 그에 대한 처벌을 받았다. 상류층 가정의 여성들은 법을 상대적으로 법을 더 따랐다. 해당 법안은 여성들로 하여금 코트, 치마, 모자, 부츠와 같은 더 서구적인 스타일의 옷을 채택하게 했다. 이 법의 갑작스러운 시행은 사람들을 당황하게 했지만, 그것은 또한 여성들에게 더 많은 자유와 사회 참여를 할 수 있는 기회를 주었다. 히잡을 벗은 여성들은 더 만족감을 느꼈고 자신이 하고 싶은 일을 선택할 수 있는 용기가 생겼다. 그러나 이 법은 선택의 자유를 빼앗았다.
반면에, 모하마드 레자 샤의 통치 기간 동안, 여성들은 그들이 원한다면, 히잡을 쓰는 것을 포함하여, 그들의 헤어스타일과 옷을 선택할 자유가 있었다. 여성들은 자신의 외모와 스타에 완전한 자유가 있었으며, 그 결과 개인의 개성이 생겼다. 일부는 히잡을 쓰지 않는 반면 다른 일부는 쓰지 않는 것을 선택했고, 종교적인 여성들은 차도르를 착용하는 것을 선택했다. 혁명 이전에는 해안가에서 일부는 비키니를 입고 다른 사람들은 차도르를 입는, 히잡을 포함한 서로의 옷 선택을 받아들이는 모습이 드물지 않았다.
혁명 이후, 히잡을 착용하는 것은 학교, 기업, 사무실을 포함한 모든 공공 장소에서 여성들에게 의무화 되었다. 이슬람 혁명 이후 히잡의 개념은 변화를 겪으며 전신을 가리는 것을 가리키게 된 반면, 혁명 이전에는 히잡의 형태, 패턴, 색상, 커버리지의 범위가 다양했다. 이 결과는 이란 사회의 일부 가구들이 타 문화에 대한 인식과 소셜 미디어의 영향으로 인해 사람들의 종교적, 문화적 관점의 다양성에 대해 더 많이 인식하게 되었다는 것을 보여준다. 약 15년 전, 사회 전체는 다양한 문명과 사람들의 종교적, 문화적 관점의 다양성에 대해 많이 알지 못했다. 이란을 비롯한 전 세계 사람들을 연결하는 소셜 미디어가 등장하면서 이러한 것들에 대한 인식이 커지기 시작했다. 사람들이 자주 의심하는 것 중 하나는 이란의 경우 사회의 사고방식과 관점을 확장시킨 종교이다. 결과적으로, 종교를 의심하는 사람들은 히잡과 문화 전반과 관련하여 사회가 그들에게 부과한 한계와 정신적 틀을 극복한다.
이란의 옷 스타일은 이슬람 혁명 이후로 발전해왔다. 처음에 많은 여성들은 차도르, 맨토, 히잡과 같은 전신 커버를 착용하기 시작했는데, 이것은 전형적으로 검은색이었다. 하지만, 시간이 지나면서, 여성들은 무릎 길이의 맨토나 바지와 같은 덜 제한적인 옷을 선택하기 시작했다. 특히 젊은 세대들은 히잡 착용을 의무화하는 것에 반대했고 이제 더 많은 여성들이 공원이나 식당과 같은 공공 장소에서 히잡을 덜 쓰는 것을 선택하고 있다. 이란에서 입는 옷의 색깔은 다양한데, 어떤 사람들은 검은색과 크림색을 입는 반면, 어떤 사람들은 짙은 녹색, 파란색 또는 회색과 같은 어두운 색을 선택했다. 가족 배경과 종교적 믿음은 여성의 히잡과 옷 선택에 영향을 미칠 수 있다. 더 자유주의적인 가정에서, 여성들은 그들의 옷을 선택할 수 있는 더 많은 자유가 있다. 현재 많은 이란 여성들이 스카프 대신 짧은 바지, 짧은 소매가 달린 무릎 길이의 맨토, 모자를 착용하고 있다. 어쩔 수 없이 히잡을 착용하는 이들은 화려한 스카프, 짧은 코트, 스키니 팬츠, 약간 짧은 소매를 착용함으로써 자신의 개성을 표현하려고 노력하는 경우가 많다.
강제적인 베일을 씌우는 법은 사회에 부정적인 영향을 미친다. 예를 들어, 만약 당신이 법에 의해 스카프를 사도록 강요받지 않았다면, 당신은 그것을 위해 돈을 지불할 필요가 없을 것이다. 따라서, 히잡은 강제적인 베일을 씌우는 법 때문에 히잡을 쓰고 싶지 않고 히잡을 쓰고 있는 여성들에게는 추가 비용으로 간주된다. 과거 혁명에서 정부는 히잡이 부족하거나 차도르 착용을 거부하는 여성들을 잡곤 했기 때문에 정부 경찰은 이 여성들을 고문하고 구타한 뒤 강제로 차에 태운 뒤 경찰서로 연행했다. 종교적, 문화적 신념 때문에, 일부 여성들은 강제적인 베일이 사회에서 여성들에게 미치는 부정적인 영향 때문에 특정 직업을 가질 수 없다. 강제 베일의 부정적인 영향을 고려할 때, 일부 여성들은 그곳의 여성들에게 불리한 분위기 때문에 대학에 가지 못한다. 의무적으로 베일을 씌우는 것의 한 가지 단점은 여성들이 그들이 즐기는 장소에서 살지 못하게 하거나 심지어 공원에 가는 것처럼 간단하고 근본적인 것을 하지 못하게 한다는 것이다
Abstract
Iran is a country with a rich cultural history and unique customs, one of which is the traditional practice of veiling for women. The Islamic Republic of Iran has set specific laws regarding veiling, and the country has seen a variety of changes in these laws over the years. Despite these legal changes, the choice of attire and attitude towards veiling among Iranian women remain complex and diverse. Therefore, the aim of this study is to determine the impact of veiling and unveiling laws on Iranian women's clothing choices and attitudes towards veiling among different generations. The study provides valuable insights into the complexities of Iranian women's choices and attitudes towards their attire and veiling, and the ways in which these are shaped by the laws and cultural norms of the country.
In Iran, the choice of attire for women has been heavily influenced by political and religious factors. In the early 20th century, Reza Shah set a law mandating the unveiling of women as a way to distance Iran from Islamic beliefs and create a more westernized society. This mandatory unveiling law had significant effects on women's choice of clothing, as they were forced to abandon traditional dress.
In subsequent generations, there has been a resurgence of the hijab, worn by many Iranian women as a symbol of resistance against westernization and as a manifestation of their religious beliefs. In the analysis of Iranian women's choice of attire, it is important to understand the differences between the generations of women who lived during the revolution (1965-1995) and the youth generation (1996-2022). Both laws and religion play a crucial role in shaping women's attitudes towards clothing in Iran. The mandatory unveiling law set by Reza Shah to distance women from Islamic beliefs had a profound impact on women's clothing choices, as did the hijab trend that took hold in the aftermath of the revolution. Today, women in Iran face limitations in their clothing choices, but this has not deterred them from seeking ways to express their individuality through fashion. It is essential to examine the purpose behind Iranian women's clothing and hijab choices, which may be influenced by a desire to assert independence, demonstrate religious devotion, or simply express their personal style. While, understanding the motivations behind these choices will provide valuable insights into the changing attitudes of Iranian women towards their attire.
Explanation of the 16 female participants chosen from different cities in Iran, and how they were selected to participate in the study justification for using qualitative research method, as it allows for the exploration of women's perceptions and experiences in depth, providing a rich and nuanced understanding of the subject matter. The use of qualitative methods such as individual interviews, focus group discussions, and ethnographic observations provides a deeper understanding of the complex cultural, social, and personal influences on Iranian women's choice of attire and attitude towards it. The qualitative approach enabled the researcher to capture the rich, diverse and multifaceted experiences of the participants, providing a comprehensive view of the topic.
The results of the study provide a unique insight into the complex relationship between Iranian women and their choice of attire, particularly in regards to the veiling rules set by the government. By conducting qualitative interviews, the study uncovered the various factors that influence women's clothing choices, including laws, religion, culture, and personal beliefs. The findings highlight the differences in the attire choices and attitudes towards veiling between generations of women who lived through the revolution and the youth generation, as well as the ways in which the limitations on clothing have been perceived and responded to by women. The results of this study offer a valuable contribution to the understanding of the interplay between society, politics, and personal agency in shaping the clothing choices of Iranian women.
The results shed light on the experiences and perspectives of Iranian women and how these have changed over time, as well as how they continue to evolve. This information can help to inform policies and actions aimed at promoting equality and freedom of expression for women in Iran and other parts of the world.
During the rule of Reza Shah, most Iranian women covered their faces with Chadors and wore hijab, despite the law mandating them to remove it. Some women tried to keep their hijab by wearing hats and long socks, while others ignored the law and faced the consequences. Women from higher-class households were more likely to comply with the law. The compulsory unveiling law caused women to adopt a more European and American style of clothing, such as coats, skirts, hats, and boots. The sudden implementation of the law caught people off guard, but it also gave women more freedom and engagement in society. Women who removed their hijab felt more satisfied and had more courage to choose what they wanted to do. However, the law took away the freedom of choice.
On the other hand, during the reign of Mohammad Reza Shah, women had the freedom to choose their hairstyle and dress, including wearing hijab if they desired. Women had complete control over their appearance and style, resulting in individuality in their appearance. Some chose not to wear hijab while others did, with religious women opting to wear the Chador. Before the revolution, it was not uncommon to see people wearing bikinis along the coast and others wearing Chadors, accepting each other's clothing choices and hijab.
After the revolution, wearing hijab became mandatory for women in all public spaces, including schools, businesses, and offices. After the Islamic revolution, the concept of hijab underwent a transformation and came to encompass full-body coverage, whereas prior to the revolution hijab varied in terms of shape, pattern, color, and extent of coverage. The results represent that some families in Irans society have become more aware of the diversity in people's religious and cultural views as a result of awareness of other cultures and the impact of social media. Approximately 15 years ago, society as a whole didn't know much about diverse civilizations and the diversity of people's religious and cultural views. With the advent of social media, which connected people all over the world including those in Iran and other nations, awareness of these things began to grow. One of the things that people frequently doubt is religion which in Irans case expanded societys way of thinking and perspective on the matter. As a result, those who doubt overcome the limitations and mental framework that society has imposed on them in relation to the Hijab and culture in general.
Clothing styles in Iran have evolved since the Islamic revolution. Initially, many women began wearing full-body coverings like the chador, manto, and hijab, which were typically black in color. However, over time, women started opting for less restrictive clothing such as knee-length mantos and pants. The younger generation, in particular, has pushed back against the mandatory wearing of hijab and now more women are choosing to wear less hijab in public places like parks and restaurants. The color of clothing worn in Iran varies, with some people wearing black and cream, while others picked dark colors like dark green, blue, or grey. Family background and religious beliefs can impact a woman's choice of hijab and clothing. In more liberal families, women have more freedom to choose their attire. Currently, many Iranian women wear short pants, knee-length mantos with short sleeves, and hats instead of scarves. Those who are forced to wear hijab often try to express their individuality by wearing colorful scarfs, short coats, skinny pants, and slightly short sleeves.
Compulsory veiling law has a negative impact on society. For example, if you weren't forced by the law to buy a scarf, you wouldnt have to pay money for it. Therefore, hijab counts as an extra expense for women who dont want to wear hijab and are wearing hijab only because of the compulsory veiling law. In the past revolution, the government used to catch women that didn't have enough hijab or refused to wear Chador, so the government police tortured these women, beat them, put them in the car by force, and take them away to the police station. Due to religious and cultural beliefs, some women cannot hold a certain profession due to compulsory veiling's negative effects on women in society. Considering the negative effects of compulsory veiling, some women cannot attend a university due to the unfavorable atmosphere for women there. One drawback of mandatory veiling is that it prevents women from living in a place they enjoy or from even doing something as simple and fundamental as going to a park.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/193999

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000177161
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