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Autonomous Navigation Based on Imitation Learning with Look-ahead Point for Semi-structured Environment : 준정형화된 환경에서 Look-ahead Point를 이용한 모방학습 기반 자율 내비게이션 방법

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Authors

안준우

Advisor
박재흥
Issue Date
2023
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
Vision-based NavigationLook-ahead PointMulti-task Perception NetworkImitation LearningData Aggregation AlgorithmWeightDAggerAdversarial Agent Policy
Description
학위논문(박사) -- 서울대학교대학원 : 융합과학기술대학원 융합과학부(지능형융합시스템전공), 2023. 2. 박재흥.
Abstract
본 학위논문은 자율주행 차량이 주차장에서 위상지도와 비전 센서로 내비게이션을 수행하는 방법들을 제안합니다. 이 환경에서의 자율주행 기술은 완전 자율주행을 완성하는 데 필요하며, 편리하게 이용될 수 있습니다. 이 기술을 구현하기 위해, 경로를 생성하고 이를 현지화 데이터로 추종하는 방법이 일반적으로 연구되고 있습니다. 그러나, 주차장에서는 도로 간 간격이 좁고 장애물이 복잡하게 분포되어 있어 현지화 데이터를 정확하게 얻기 힘듭니다. 이는 실제 경로와 추종하는 경로 사이에 틀어짐을 발생시켜, 차량과 장애물 간 충돌 가능성을 높입니다. 따라서 현지화 데이터로 경로를 추종하는 대신, 낮은 비용을 가지는 비전 센서로 차량이 주행 가능 영역을 향해 주행하는 방법이 제안됩니다.

주차장에는 차선이 없고 다양한 정적/동적 장애물이 복잡하게 있어, 주행 가능/불가능한 영역을 구분하여 점유 격자 지도를 얻는 것이 필요합니다. 또한, 교차로를 내비게이션하기 위해, 전역 계획에 따른 하나의 갈래 도로만이 주행가능 영역으로 구분됩니다. 갈래 도로는 회전된 바운딩 박스 형태로 인식되며 주행가능 영역 인식과 함께 multi-task 네트워크를 통해 얻어집니다. 주행을 위해 모방학습이 사용되며, 이는 모델-기반 모션플래닝 방법보다 파라미터 튜닝 없이도 다양하고 복잡한 환경을 다룰 수 있고 부정확한 인식 결과에도 강인합니다. 아울러, 이미지에서 제어 명령을 구하는 기존 모방학습 방법과 달리, 점유 격자 지도에서 차량이 도달할 look-ahead point를 학습하는 새로운 모방학습 방법이 제안됩니다. 이 point를 사용함으로써, 모방 학습의 성능을 향상시키는 data aggregation (DAgger) 알고리즘을 별도의 조이스틱 없이 자율주행에 적용할 수 있으며, 전문가는 human-in-loop DAgger 훈련 과정에서도 최적의 행동을 잘 선택할 수 있습니다. 추가로, DAgger 변형 알고리즘들은 안전하지 않거나 충돌에 가까운 상황에 대한 데이터를 샘플링하여 DAgger 성능이 향상됩니다. 그러나, 전체 훈련 데이터셋에서 이 상황에 대한 데이터 비율이 적으면, 추가적인 DAgger 수행 및 사람의 노력이 요구됩니다. 이 문제를 다루기 위해, 가중 손실 함수를 사용하는 새로운 DAgger 훈련 방법인 WeightDAgger 알고리즘이 제안되며, 더 적은 DAgger 반복으로 앞서 언급 것과 유사한 상황에서 전문가의 행동을 더 정확하게 모방할 수 있습니다. DAgger를 동적 상황까지 확장하기 위해, 에이전트와 경쟁하는 적대적 정책이 제안되고, 이 정책을 DAgger 알고리즘에 적용하기 위한 훈련 프레임워크가 제안됩니다. 에이전트는 이전 DAgger 훈련 단계에서 훈련되지 않은 다양한 상황에 대해 훈련될 수 있을 뿐만 아니라 쉬운 상황에서 어려운 상황까지 점진적으로 훈련될 수 있습니다.

실내외 주차장에서의 차량 내비게이션 실험을 통해, 모델-기반 모션 플래닝 알고리즘의 한계 및 이를 다룰 수 있는 제안하는 모방학습 방법의 효용성이 분석됩니다. 또한, 시뮬레이션 실험을 통해, 제안된 WeightDAgger가 기존 DAgger 알고리즘들 보다 더 적은 DAgger 수행 및 사람의 노력이 필요함을 보이며, 적대적 정책을 이용한 DAgger 훈련 방법으로 동적 장애물을 안전하게 회피할 수 있음을 보입니다. 추가적으로, 부록에서는 비전 기반 자율 주차 시스템 및 주차 경로를 빠르게 생성할 수 있는 방법이 소개되어, 비전기반 주행 및 주차를 수행하는 자율 발렛 파킹 시스템이 완성됩니다.
This thesis proposes methods for performing autonomous navigation with a topological map and a vision sensor in a parking lot. These methods are necessary to complete fully autonomous driving and can be conveniently used by humans. To implement them, a method of generating a path and tracking it with localization data is commonly studied. However, in such environments, the localization data is inaccurate because the distance between roads is narrow, and obstacles are distributed complexly, which increases the possibility of collisions between the vehicle and obstacles. Therefore, instead of tracking the path with the localization data, a method is proposed in which the vehicle drives toward a drivable area obtained by vision having a low-cost.

In the parking lot, there are complicated various static/dynamic obstacles and no lanes, so it is necessary to obtain an occupancy grid map by segmenting the drivable/non-drivable areas. To navigating intersections, one branch road according to a global plan is configured as the drivable area. The branch road is detected in a shape of a rotated bounding box and is obtained through a multi-task network that simultaneously recognizes the drivable area. For driving, imitation learning is used, which can handle various and complex environments without parameter tuning and is more robust to handling an inaccurate perception result than model-based motion-planning algorithms. In addition, unlike existing imitation learning methods that obtain control commands from an image, a new imitation learning method is proposed that learns a look-ahead point that a vehicle will reach on an occupancy grid map. By using this point, the data aggregation (DAgger) algorithm that improves the performance of imitation learning can be applied to autonomous navigating without a separate joystick, and the expert can select the optimal action well even in the human-in-loop DAgger training process. Additionally, DAgger variant algorithms improve DAgger's performance by sampling data for unsafe or near-collision situations. However, if the data ratio for these situations in the entire training dataset is small, additional DAgger iteration and human effort are required. To deal with this problem, a new DAgger training method using a weighted loss function (WeightDAgger) is proposed, which can more accurately imitate the expert action in the aforementioned situations with fewer DAgger iterations. To extend DAgger to dynamic situations, an adversarial agent policy competing with the agent is proposed, and a training framework to apply this policy to DAgger is suggested. The agent can be trained for a variety of situations not trained in previous DAgger training steps, as well as progressively trained from easy to difficult situations.

Through vehicle navigation experiments in real indoor and outdoor parking lots, limitations of the model-based motion-planning algorithms and the effectiveness of the proposed method to deal with them are analyzed. Besides, it is shown that the proposed WeightDAgger requires less DAgger performance and human effort than the existing DAgger algorithms, and the vehicle can safely avoid dynamic obstacles with the DAgger training framework using the adversarial agent policy. Additionally, the appendix introduces a vision-based autonomous parking system and a method to quickly generate the parking path, completing the vision-based autonomous valet parking system that performs driving as well as parking.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/194083

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000174869
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