Publications

Detailed Information

리스트의 슈베르트 가곡 편곡 연구 : A Study on the Transcription of Schuberts Songs by Liszt: Focused on 《Erlkönig》, 《Du bist die Ruh》, 《Der Müller und der Bach》
《마왕》(Erlkönig), 《그대는 나의 안식처》(Du bist die Ruh), 《물방앗간 청년과 시냇물》(Der Müller und der Bach)을 중심으로

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

박서우

Advisor
이민정
Issue Date
2023
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
리스트슈베르트 가곡편곡《마왕》《그대는 나의 안식처》《물방앗간 청년과 시냇물》
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 음악대학 음악과, 2023. 2. 이민정.
Abstract
19세기 낭만주의 음악은 개인의 주관적인 표현에 중점을 두었으며 공공음악회가 일반화되었던 시기로, 피아노 제조 기술의 급성장은 새로운 테크닉 구현으로 비르투오소 형성에 기여하였다. 리스트(Franz Liszt, 1811-1886)는 이러한 변화에 힘입어 다양한 장르의 작품을 작곡하여 자신의 연주회에서 연주하고 다른 작곡가의 곡을 편곡한 작품을 연주하기도 하였다. 가곡, 오페라, 교향곡 등 다방면에서 편곡을 하였으며 특히, 슈베르트(Franz Schubert, 1797-1828)의 가곡 편곡 작품을 즐겨 연주하였다. 당시 유명하지 않던 작곡가를 홍보하기도 하였고 자신의 연주 레퍼토리를 확장시켰으며 관현악법과 성악어법을 피아노로 재현하여 악기의 새로운 가능성을 제시하였다. 리스트의 편곡기법은 원곡 그대로 옮기는 트랜스크립션과 원곡을 자유롭게 변형하는 패러프레이즈로 나눌 수 있다.
리스트는 슈베르트의 가곡에 대단한 열정을 가지고 있어 50여곡의 가곡을 피아노 독주곡으로 편곡하였다. 이때 그는 트랜스크립션 기법을 사용하여 원곡의 형태를 최대한 유지하고자 하였다. 그에 더해서 곡의 내용을 자세히 전달할 수 있도록 자세한 지시어를 추가하고 기존 선율과 화성 진행을 반복하는 간주와 카덴차를 삽입하여 원곡을 크게 벗어나지 않지만 극적인 전개를 구사하였다. 또한, 피아노의 넓은 음역대와 밀도 높은 텍스처를 사용하는 등 피아노 기법을 활용함과 동시에 연속적인 옥타브 진행, 트레몰로, 양손 교차 주법 등 그의 대표적인 비르투오소적 테크닉을 추가하였다.
본 논문은 슈베르트 가곡 중 《마왕》, 《그대는 나의 안식처》, 《물방앗간 청년과 시냇물》 원곡과 리스트가 편곡한 피아노 독주곡을 비교, 분석함으로써 리스트의 원곡에 대한 충실성과 동시에 본인만의 해석을 추가한 그의 독창적인 편곡 기법을 연구하였다.
In the 19th century, romantic music focused on individual and subjective expression and the rapid growth of piano manufacturing technology contributed to the formation of virtuoso by implementing new techniques. Following to these changes, Liszt composed various genres of music and arrangements of other composers pieces to perform in his numerous concerts. He arranged art songs, operas, and symphonies, and especially enjoyed the arrangements of Schuberts Songs. His arrangements promoted unknown composers at that time, expanded his repertoire, and reproduced orchestral and vocal phrases on the piano to suggest new possibilities. His arrangement style can be divided into transcription which keeps the original music as much as possible and paraphrase which transform the original piece with much freedom.
Liszt arranged about 50 songs by Schubert revealing his great enthusiasm for Schubert. He used transcription technique in the arrangement of Schuberts songs and tried to maintain the original music as it is. In addition, he wrote diverse expression markings to convey the emotions of the song more in detail, and added the interlude and cadenza from the original melodies and harmonic progressions for dramatic development.
In this analytical paper, it was found that Liszt made his original transcription through his own interpretation while keeping fidelity to the original music by Schubert. Thus the original song was developed into a dramatic piano solo work by extending the characteristics of piano such as a wide range of piano and thick textures, with his virtuosic techniques like octave scale, tremolo, and cross-hand techniques.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/194112

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000176512
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share