Publications

Detailed Information

애드 라인하르트의 흑색 회화와 신체의 움직임 : Ad Reinhardt's Black Paintings and Bodily Movement

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

정해린

Advisor
박정호
Issue Date
2023
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
애드 라인하르트흑색 회화추상 회화관람자의 신체미술의 자율성주체성
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 인문대학 고고미술사학과(미술사학전공), 2023. 2. 박정호.
Abstract
본 논문은 애드 라인하르트(Ad Reinhardt, 1913-1967)의 흑색 회화(Black Painting) 연작에 담긴 화가의 정치적인 의도를 분석하는 글이다. 흑색 회화 앞에서 관람자는 신체를 움직이며 그림의 감상 행위에 적극적으로 참여하게 된다. 그 과정에서 관람자는 자신의 신체와 지각을 반성하고 자신이 무엇을 원하는지를 주체적으로 고민해보는 경험을 갖게 된다. 라인하르트는 이와 같은 관람의 경험을 통해 1930년대 이후 미국 사회에서 개인의 주체성이 억압되던 경향에 맞서 개인의 주체적인 사고와 행위를 회복시키고자 하였다.
라인하르트가 1940년대에 그린 만화 《어떻게 볼 것인가(How to Look)》 연작에서는 관람자의 신체에 대한 라인하르트의 관심과 더불어 추상 회화의 감상 과정에서 관람자의 적극적인 참여를 요구하는 내용이 확인된다. 이를 근거로 흑색 회화의 관람을 그림과 관람자의 신체 사이의 상호작용으로 이해할 수 있다. 흑색 회화의 시각적인 특성으로 인해 관람자는 흑색 회화 앞에서 자신의 신체를 사용해 움직이며 자신이 원하는 바를 그림 속에서 찾아낼 수 있었다. 신체는 20세기 전반 미술계와 사상계에서 논의의 주제이자 관심의 대상으로 주목받았다. 개인의 신체를 움직임으로써 그의 의식에 영향을 줄 수 있다는 가능성은 개인의 신체를 곧 사회적인 변화를 위한 잠재적 기반으로 인식하게 하였다. 라인하르트가 흑색 회화를 구상해낸 배경에는 이러한 맥락이 존재했다.
라인하르트가 보기에 1930년대 이후 미국 미술, 나아가 사회 전반에서 개인의 주체성은 억압되고 있었다. 미술은 메시지를 전달하는 수단으로 전락해 관람자에게 일방적인 수용을 강요하였고, 사회적으로는 냉전과 경제적 풍요, 산업화와 조직화로 인해 순응적인 분위기가 확산되었다. 이러한 분위기 속에서 스스로 사고하고 판단하여 행동하는 개인은 달가운 존재가 아니었다. 라인하르트는 자신이 인식한 이와 같은 현실의 문제에 맞서 자신의 그림을 통해 주체적인 개인을 회복시키고, 나아가 사회를 변화시키고자 하였다.
1960년대 제작된 흑색 회화를 라인하르트의 정치적인 실천으로 이해하려는 관점은 라인하르트가 1950년대부터 미술의 자율성을 강경하게 지지했다는 점에서 모순적으로 보일 수 있다. 그러나 1940년대 중반까지 라인하르트는 추상 미술이 사회를 바꿀 수 있다고 믿었으며, 같은 시기 미국 미술계에서 자율성은 다른 목표를 위한 수단으로 여겨지는 경향이 존재했다. 그렇기 때문에 라인하르트의 자율성에 대한 옹호 역시 작가의 말을 그대로 받아들이기보다는 다른 목표에서 비롯되었을 가능성을 고려해보아야 한다. 라인하르트가 흑색 회화를 자율적인 그림으로 설정하고 그림에 대한 해석을 거부한 것은 관람자가 외적인 요인들로부터 벗어나 자기 자신에 대해 성찰할 수 있는 조건을 만들어주기 위해서였을 것이다.
This thesis interprets Ad Reinhardts so-called black paintings as the artists political practice to restore critical thinking and behavior, which he considered to be oppressed in post-war America. In his later years, Reinhardt focused solely on making the same black square canvases with a close-hued cross structure hidden inside. In order to discern the barely visible cross structure, the viewer should come closer to the painting and observe it for some time, waiting for their eyes to adjust to the dark surface. This whole process of looking requires the viewer to think and decide how to move their bodies to view the painting. In his mid-1940s comic series How to Look, Reinhardt had shown his interest in the relationship between abstract painting and the viewers body, demanding the viewer to actively participate in the viewing experience. Given his early ideas about abstract painting, the bodily movements provoked by the black paintings may have been intended to engage the viewers body and thinking.
The socio-political conditions in the United States may have motivated Reinhardt to make such paintings; the Cold War brought widespread conformity among American citizens, while rapidly growing consumerism and industrial automation resulted in the homogenization of American life style. Considering Reinhardts argument in his comics that individuals should determine their identity, the lack of self-reflection in American society must have troubled Reinhardt and led him to conceive his black paintings as a solution for it.
The assumption that the black paintings were charged with Reinhardts intention to reform American society is not incompatible with the artists advocacy of the autonomy of art. It must be noted that Reinhardt was a political person: he maintained and expressed the belief that abstract art can change the world until the 1940s; he participated in various public campaigns throughout his life. The autonomy of art was a complicated concept, whose political potential to resist dominant ideologies was argued for by Reinhardts contemporaries. Reinhardt employed this idea of autonomy in the creation of his pure black paintings where the viewer as an independent subject concentrates on their body and perception and decides for themselves what they want to see in the painting, freed from external ideologies. The artist urged his audience to restore their subjectivity based on their experience of his black paintings.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/194230

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000176819
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share