Publications

Detailed Information

부산 지역어 성조의 음향음성학적 연구 : An Acoustic Phonetic Study of Tones in Busan Korean

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

배윤정

Advisor
김현
Issue Date
2023
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
부산 지역어성조음향음성학음높이변이 양상음성적 특징
Description
학위논문(박사) -- 서울대학교대학원 : 인문대학 국어국문학과, 2023. 2. 김현.
Abstract
This study examines the tones of Busan Korean acoustically. There are two major tasks in this study. One is to identify the allotones of the LH, HL, and HH of the Busan Korean in various segmental and tonal environments, and the other is to identify phonetic features that play a role in distinguishing LH, HL, and HH. It is a task to find out at what point the tones are distinguished.
In this study, the data of 8 informants in their 20s and 30s in Busan were analyzed with Praat. The segmentation environment of investigative words is divided into four groups: lenis stop and lenis affricate, nasal, aspirat and fricative, fortis and glottal stop. Regarding tonal environments, single, L preceded, H preceded, L followed, LL followed, H followed, HL followed, etc. were dealt with. The data were analyzed in terms of the pitch and the location of the starting point of rising and falling of pitch.
As a result, it was confirmed that the initial consonant environment and tonal environment affect the realization of LH, HL, and HH. The initial consonant affects both the position and pitch of the rising and falling starting points of LH, HL, and HH. LH is greatly affected by the position of the rising starting point and the position of the falling starting point of HL and HH. In particular, in the case of HL, when the initial consonants are lenis stop and lenis affricate, or nasal, the falling start is delayed, so there are many data where the starting point of the rising is found in the second syllable. In addition, when the initial consonants are aspirate, fricative, fortis and glottal stop, the overall pitch of all three tones LH, HL, and HH appears higher than when the consonants are lenis stop and lenis affricate, or nasal.
The tonal environment also affects both the pitch and the location of the rising and falling starting points of the three tones. It is confirmed in all three tones that the falling starting point appears later when there is followed tone. If the segmental environment determines whether or not to delay the falling start, the tonal environment determines the degree of delay. When L is followed, the tonal pitch is higher than that of the single type. Through this, the difference in pitch between LH(H) and LH(L), which are called LM and MH in previous studies, is interpreted as a variation caused by the tonal environment.
LH, HL, and HH show differences in both the location and pitch of the rising and falling starting points. The positions of the starting point of rising and starting point of falling appear further forward in the order of HL>HH>LH. The pitches of the rising starting point and the falling starting point are higher in the order of HL>HH>LH. On the other hand, the feature that plays the biggest role in distinguishing the three tones is the location of the starting point of falling. By checking the location of the falling starting point and initial consonant conditions, it was concluded that the three tones of LH, HL, and HH can be specified to some extent even without auditory intuition for the tones of the Busan Korean. In addition, how FL, RL, and LF tones are realized, and how they differ from LH, HL, and HH were briefly discussed.
This study is significant in that it reported the effects of segmental consonants and tonal environments on the realization of tones by confirming various aspects of tonal variation that have not been addressed in previous studies, and is significant not only in identifying the phonetic characteristics that play a role in the discrimination of the three tones, but also in that it allows to specify the tones to some extent by checking the data even without auditory intuition. The results of this study can be used to provide phonetic grounds for the discussion of tonal phonology, such as the setting of tonal patterns and explaining changes in tones.
이 연구는 부산 지역어 성조를 음향음성학적으로 고찰한다. 이 연구에서 이루어지는 작업은 크게 두 가지이다. 하나는 부산 지역어의 2음절어 성조 LH, HL, HH가 다양한 분절음 환경과 성조 환경에서 보이는 변이 양상을 확인하는 작업이고, 다른 하나는 LH, HL, HH의 구별에 역할을 하는 음성적 특징을 확인하여 성조가 어느 지점에서 구별되는지를 찾는 작업이다.
이 연구에서는 부산 지역어 2-30대 제보자 8명의 자료가 음향 분석 프로그램 Praat로 분석되었다. 조사 단어의 분절음 환경은 어두 자음이 평파열음⋅평파찰음, 비음, 격음⋅마찰음, 경음⋅성문파열음의 네 부류로 나뉘고, 어말 자음이 없음, 평파열음, 공명자음 세 부류로 나뉜다. 성조 환경은 단독형, L이 선행하는 경우, H가 선행하는 경우, L이 후행하는 경우, LL이 후행하는 경우, H가 후행하는 경우, HL이 후행하는 경우 등이 다루어졌다. 자료들은 음조의 상승시작점과 하강시작점의 위치와 음높이의 측면에서 분석되었다.
그 결과 어두 자음 환경과 성조 환경이 LH, HL, HH의 실현에 영향을 미친다는 사실이 확인되었다. 어두 자음은 LH, HL, HH의 상승시작점과 하강시작점의 위치와 음높이 모두에 영향을 준다. LH는 상승시작점의 위치, HL과 HH의 하강시작점의 위치가 큰 영향을 받는데, 특히 HL의 경우 어두 자음이 평파열음⋅평파찰음, 비음일 때는 다른 환경보다 하강시작이 지연되어 제2음절에서 나타나는 일이 많음이 확인되었다. 또한 어두 자음이 격음⋅마찰음, 경음⋅성문파열음인 경우, 평파열음⋅평파찰음, 비음인 경우보다 LH, HL, HH 세 성조 모두 전체 음높이가 높게 나타난다.
성조 환경 또한 세 성조의 상승시작점과 하강시작점의 위치와 음높이 모두에 영향을 미친다. 후행하는 성조가 있는 경우 하강시작점이 더 뒤쪽에서 나타나는 일이 세 성조 모두에서 확인되는데, 분절음 환경이 하강시작의 지연 여부를 결정하였다면 성조 환경은 지연 정도까지 결정하는 것으로 밝혀졌다. L이 후행하는 경우 단독형보다 성조의 음높이가 높게 나타나는데, 이를 통하여 기존 연구에서 LM과 MH라고 불리는 LH(H)와 LH(L)의 음높이 차이는 성조 환경에 의한 변이로 해석된다.
LH, HL, HH 세 성조는 상승시작점과 하강시작점의 위치와 음높이 모두에서 차이를 보인다. 상승시작점과 하강시작점의 위치는 HL>HH>LH의 순으로 더 앞쪽에서 나타난다. 상승시작점과 하강시작점의 음높이는 HL>HH>LH의 순으로 더 높다. 한편 세 성조를 변별하는 데에 가장 큰 역할을 하는 특징은 하강시작점의 위치이다. 하강시작점의 위치와 추가로 어두 자음 조건을 확인하면 부산 지역어 성조에 대한 청각적 직관이 없어도 LH, HL, HH 세 성조를 어느 정도 특정할 수 있다는 결론이 도출되었다. 또한 FL, RL, LF 성조가 어떻게 실현되는지를 확인하여 LH, HL, HH와는 어떤 차이가 있는지가 간략하게 다루어졌다.
이 연구는 선행 연구들에서 다루어지지 않은 성조의 다양한 변이 양상을 확인하여 분절음과 성조 환경이 성조의 실현에 미치는 영향을 보고하였다는 점, 세 성조의 변별에 역할을 하는 음성적 특징이 무엇인지를 밝히는 것을 넘어 청각적 직관이 없어도 자료를 확인하면 성조를 어느 정도 특정할 수 있게 하였다는 점 등에서 의의가 있다. 이 연구의 결과는 성조형의 설정과 성조의 변화 등 성조론의 논의에 음성적 근거를 제시하는 데에도 활용될 수 있을 것이다.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/194250

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000176983
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share