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Food Safety Culture and International Market Access: An Empirical Analysis for Bangladesh : 식품 안전 문화 및 국제 시장 접근: 방글라데시에 대한 실증분석

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Authors

마시우르

Advisor
Min Gyo KOO
Issue Date
2023
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
BangladeshFood SafetyMarket AccessExportCOVID-19SDG
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 행정대학원 글로벌행정전공, 2023. 2. Min Gyo KOO.
Abstract
식품 안전 문화 및 국제 시장 접근:방글라데시에 대한 실증분석


방글라데시의 수출 부문은 연간 GDP 성장률(2021~2022년)의 12.25%를 차지하며, 기성복은 모든 상품 수출의 85%를 차지합니다. 하지만 방글라데시는 최빈국을 떠나면 이 분야에서 몇 가지 어려움을 처리해야 할 것입니다. 현 정부는 새로운 수출 정책(2021~24)을 개발했으며 수출 산업을 현대화하고 무역을 자유화하기 위해 다양한 조치를 취했습니다. 예를 들어 방글라데시는 현재 수출 상품을 다양화하기 위해 노력하고 있으며 다양한 수출 산업 중 하나는 농업 및 농가공 식품일 수 있습니다. 이 시나리오에서 식품 안전은 식품 수출의 주요 관심사 중 하나입니다. 수출업자는 식품 안전을 관리하는 해당 법률에 대해 잘 알고 있어야 하며 준수할 수 있어야 합니다. SPS 조치의 확대로 방글라데시의 기업 및 개별 부문 수준에서 전반적인 식품 수출이 증가했습니다. 그러나 우리는 다른 그림을 가지고 있습니다. 수출에는 여전히 몇 가지 문제가 있습니다. 일부 기업은 이전보다 실적이 더 좋은 반면 다른 기업은 실적이 더 나쁩니다. 지금까지 특히 방글라데시에서 식품 안전 문화와 국제 시장 접근 간의 연계에 관한 연구는 매우 제한적이었습니다. 이 연구의 목표는 수출을 위한 식품 안전 문화의 올바른 출현을 지원하는 회사의 각 기능 영역에서 중요한 성공 요인을 식별하는 것입니다. 저자는 본 연구에서 국제시장접근과 식품안전문화를 연관시키기 위해 노력하였다. 온라인 설문조사는 239명의 수출업체 대표에게 제공되었으며 그 중 71명이 완료했습니다. 제안된 모델에 대해 설문지를 기반으로 한 SPSS(Chi-square test)와 다항 로지스틱 회귀 분석을 이용하여 분석하였다. 이 연구는 양적 연구 접근법과 설명 전략을 모두 사용했습니다. 이 연구는 식품 안전 문화와 수출 성과 사이에 높은 상관관계가 있음을 발견했습니다. 연구에 따르면 식품 안전 인증서, 직원 교육, 식품 안전 교육을 위한 예산 할당, 식품 안전을 위한 연간 지출, 식품 안전 관련 규칙 및 절차를 정기적으로 검토하고 추적 가능성을 위한 SOP 구현, 최고 경영진의 지속적인 노력 식품 안전의 발전은 수출 성과와 밀접한 관련이 있습니다. 이 연구는 또한 수출 성과가 일부 인구통계학적 정보(연령, 규모, 시장 활동)와 긍정적인 연관성이 있지만 위치와는 연관성이 없음을 밝혔습니다. 상대적으로 큰 회사는 작은 회사보다 더 잘 수행합니다. 전체 모델은 "모델 적합 정보"를 기반으로 하는 null 모델에 비해 적합도가 크게 향상되었습니다. 설문 조사에 따르면 선진국은 식품 안전 문제에 대해 더 많이 인식하고 있으며 개발 도상국보다 선진국에서 시장 접근이 더 어렵습니다. 이 외에도 연구는 COVID-19가 식품 수출에 어느 정도 영향을 미쳤다는 것을 발견했습니다. 이와 별도로 본 연구는 응답자들의 제안을 바탕으로 기업, 선진국, 정부에 대한 권고사항 목록을 만들었다. 응답자들의 제안에 따르면 기업은 무엇보다 식품 안전 조치를 우선시해야 하며, 선진국에서는 교육을 통해 R&D 시설 개선 및 식품 안전 지식 역량 강화를 촉진해야 합니다. 한편 정부는 국제식품규격의 전면적인 동기화와 이행을 최우선 과제로 두고 자유무역협정(FTA) 등 무역협정을 통해 다른 나라와 강력한 동맹을 맺어야 한다. 이 연구에는 몇 가지 단점이 있을 수 있습니다. 상업 조직에서 데이터를 수집하는 것이 주요 장애물 중 하나였습니다. 위험을 무릅쓰지 않으려는 사람은 현재의 경제 위기에 영향을 받을 수 있습니다. 데이터는 온라인 설문 조사를 통해 수집되었습니다. 그럼에도 불구하고 소기업은 아직 전자 데이터 수집 기술에 익숙하지 않습니다. 방글라데시 맥락에서 연구가 자주 논의되지 않고 설문 조사의 표본 크기가 작기 때문에 주제에 대한 더 많은 연구가 필요합니다. UN의 GFSS(Global Food Security Strategy) 및 SDGs(Sustainable Development Goals)를 충족하기 위해 식품 안전은 점점 더 중요한 개발 관심사가 되고 있습니다. 방글라데시는 정말로 그의 수출을 늘리고 싶어하며, 그 경우 가장 먼저 요구되는 것은 식품 안전 문화를 홍보하는 것입니다.

키워드: (방글라데시, 식품안전, 시장접근, 수출, 코로나19, SDG)

학생번호 : 2021-21791
Abstract

Food Safety Culture and International Market Access: An Empirical Analysis for Bangladesh

Bangladesh's export sector accounts for 12.25% of its annual GDP growth (2021–2022), with ready-made clothing accounting for 85% of all exports of goods. Bangladesh will have to deal with some difficulties in this area if it leaves the LDCs, though. The current administration has developed a new export policy (2021–24), and various actions have been done to modernize the export industry and liberalize trade. For instance, Bangladesh is currently working to diversify its export goods, and one of those varied export industries might be agriculture and agro-processed food. Food safety in this scenario is one of the key concerns for exporting food products. Exporters must be knowledgeable about and capable of following any applicable laws governing food safety. The expansion of SPS measures has led to an increase in Bangladesh's overall food exports, both at the company and individual sector levels; however, we have a different picture. There are still several challenges with exports; some businesses perform better than they did previously, while others perform worse. To this date, there is very limited study regarding linkage between Food Safety Culture and International Market Access, specifically in Bangladesh. The goal of this study is to identify the critical success factors in each functional area of a company that support the right emergence of a food safety culture for export. The author made an effort to correlate international market access and Food Safety Culture in this study. The online survey was made available to 239 exporter representatives, and 71 of them/their representatives completed it. An analysis was conducted using SPSS (Chi-square test) based on the questionnaire and multinomial logistic regression analysis for proposed model. This study employed both a quantitative research approach and an explanatory strategy. The study found a high correlation between Food Safety Culture and export performance. The research found that food safety certificate, training for the employee, budget allocation for food safety training, Annual expenditure for food safety, regularly reviewed food safety-related rules and procedures, implemented the SOP for traceability as well, commitment of top management to continuous development of food safety has a strong association with export performance. The study also revealed that Export performance has positive association with some demographic information (age, size, market activity), but no association with location. Comparatively big companies perform better than the small company does. The full model is a significant improvement in fit over a null model based on Model Fitting Information. According to the survey, developed countries are more aware of food safety issues, and access to the market is more challenging in developed countries than in developing countries. Besides this, the study found that COVID-19 made some impact on food exports. Separately, the study made a list of recommendations for a company, a developed nation, and the government, based on the responders suggestions. According to respondents' suggestions, a company should prioritize food safety measures above everything else, developed nations to promote the improvement of facilities for R&D and capacity building for knowledge of food safety through training. On the other hand, the government should give full synchronization and implementation of international food standards as the top priority and make a strong alliance with other countries through free trade agreements (FTAs) and other trade agreements. The study may have some drawbacks. Collecting data from commercial organizations was one of the main obstacles. Someone's unwillingness to take chances could be impacted by the current economic crisis. The data was gathered through an online survey. Small enterprises haven't yet become used to electronic data collection techniques, nevertheless. There is a need for more research on the subject because the study is not frequently discussed in the context of Bangladesh and because the poll had a small sample size. To meet the Global Food Security Strategy (GFSS) and Sustainable Development Goals (SDGs) of the United Nations, food safety is becoming an increasingly important development concern. Bangladesh really wants to boost up his export and in that case, the first and foremost requirement is to promote Food Safety culture.

Keywords: (Bangladesh, Food Safety, Market Access, Export, COVID-19, SDG)

Student Number : 2021-21791
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/194466

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000175994
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