Publications

Detailed Information

Measuring the Government Employees E- Satisfaction from the E-Government Services in the Democratic Socialist Republic of Sri Lanka : 스리랑카 전자정부 서비스 공무원의 전자만족도 측정

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor구민교-
dc.contributor.author와산타-
dc.date.accessioned2023-06-29T02:39:11Z-
dc.date.available2023-06-29T02:39:11Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.other000000175622-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/194470-
dc.identifier.urihttps://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000175622ko_KR
dc.description학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 행정대학원 글로벌행정전공, 2023. 2. 구민교.-
dc.description.abstractAchievement of E-Government objectives depends on the E-Satisfaction. It determines the continual usage of E-Services. Government employees play a dual role in the E-Government as E-Services providers as E-Service users. If government employees are satisfied with the E-Services dedicated for them, they will provide the citizens with E-Services to the satisfactory level. The purpose of this study is to measure the level of E-Satisfaction of government employees as users from the E-Services dedicated for them provided by the Sri Lanka government. Through literature review, five determinants of E-Satisfaction have been identified as Privacy and Security, Trust, Service Quality, System Quality and Information Quality, which are affecting the aforesaid E-Satisfaction. Five hypotheses have been formulated to assess the influence of these factors on E-Satisfaction.


The collected survey data from 307 officials of Sri Lanka Administrative Service (SLAS), Sri Lanka Planning Service (SLPS) and Sri Lanka Accountants Service (SLACS) have been analyzed to test the five hypotheses. Multiple Linear Regression Analysis has been used to measure the determinants influence on E-Satisfaction. The findings reveal that the Information Quality is the highest influential factor of E-Satisfaction while System Quality and Privacy and Security are significant factors of E-Satisfaction. Further, Trust and Service Quality has become insignificant influential determinants of E-Satisfaction. These findings have been supplemented by qualitative interview findings.

Based on these findings, policy recommendations have been made to the Government of Sri Lanka to consider the influential determinants of E-Satisfaction to implement the E-Services dedicated for government employees which would lead to higher level of adoption of those E-Services and it will generate cost and time savings for the government.
-
dc.description.abstract전자정부의 목표 달성 여부는 전자만족도에 달려 있습니다. 전자만족도는 전자서비스의 지속적인 사용을 좌우합니다. 공무원은 전자정부에서 전자서비스 제공자 및 전자서비스 이용자로서 이중 역할을 수행합니다. 만약 공무원이 자신을 위한 전자서비스의 품질에 만족한다면, 자신도 또한 다른 국민분들이 만족할 만한 수준의 전자서비스를 제공하게 될 것입니다. 본 연구의 목적은 스리랑카 정부에서 제공하는 공무원 전용 전자서비스를 이용하는 공무원의 전자만족도를 측정하는 것입니다. 문헌조사를 통하여 개인 정보 보호 및 보안, 신뢰, 서비스 품질, 시스템 품질 및 정보 품질, 이렇게 5가지의 요인이 전자만족도에 영향을 미치는 결정 요인으로 식별되었습니다. 이러한 전자만족도의 5가지 요인이 미치는 영향을 평가하기 위하여 다음과 같은 5가지 가설이 공식화되었습니다.


5가지 가설의 검증을 위하여 SLAS(스리랑카 행정 서비스), SLPS(스리랑카 기획 서비스), SLACS(스리랑카 회계사 서비스) 공무원 307명을 대상으로 진행된 설문 조사 결과 자료를 분석하였습니다. 다중선형회귀분석을 사용하여 전자만족도에 대한 결정 요인의 영향을 측정하였으며, 또한 조사 결과를 개선하기 위하여 인터뷰의 정성적 분석 또한 진행되었습니다. 이러한 조사 결과, 전자만족도에 가장 큰 영향을 미치는 요인은 정보 품질이라는 사실이 입증되었으며, 시스템 품질, 개인 정보 보호 및 보안 또한 전자만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났습니다. 또한, 신뢰와 서비스 품질은 전자만족도를 결정짓는 중요한 역할이 아니라는 결과도 밝혀졌습니다. 이러한 결과를 바탕으로 스리랑카 정부는 공무원을 위한 전자서비스를 구현하기 위하여, 전자만족도를 결정하는 영향력 있는 요소를 고려하여 해당 전자서비스의 채택 수준을 높일 수 있는 정책을 제안하였습니다. 이러한 정책을 통하여 정부는 시간과 비용을 절약할 수 있게 됩니다.
-
dc.description.tableofcontentsChapter 1. Introduction 9
1.1 Background and Purpose of the Study 9
1.2 Scope of the study 17
1.3 Methods of the Study 19
1.4 Significance of the Study 20
Chapter 2. Theoretical Background and Literature Review 23
2.1 Theoretical Background 23
2.1.1 E-Government 23
2.1.2 E-Satisfaction 43
2.2 Literature Review 47
Chapter 3. Research Design 54
3.1 Analytical Framework of the Study 54
3.2 Research Questions and Hypothesis of the Study 57
3.3 Conceptualization and Operationalization 64
3.4 Measurement and Data Sources 67
3.5 Sampling and Data Collection Method 71
3.5.1 Population and Sample 71
3.5.2 Survey Instrument 73
3.5.3 Data Collection Method 73
3.6 Data Analysis Method 74
3.7 Reliability and Validity of the Survey Instrument 75
Chapter 4 Presentation, Analysis and Discussion of Results 76
4.1 Characteristics of the sample 76
4.2 Validity and reliability of the data 78
4.2.1 Response rate 78
4.2.2 Reliability Statistics 78
4.3 Descriptive statistics 79
4.4 Multicollinearity analysis (VIF) 92
4.5 Correlation analysis 93
4.6 Regression analysis 94
4.7 Hypotheses testing 97
4.8 Discussion with Qualitative Analysis Results 100
Chapter 5 Conclusion and Recommendations 110
5.1 Conclusion 110
5.2 Policy Recommendation to Sri Lanka Government 113
5.3 Recommendations for Future Studies 121
5.4 Limitations of the Study 122
-
dc.format.extent159-
dc.language.isoeng-
dc.publisher서울대학교 대학원-
dc.subjectE-Satisfaction-
dc.subjectE-Government-
dc.subjectPrivacy and Security-
dc.subjectTrust-
dc.subjectService Quality-
dc.subjectSystem Quality-
dc.subjectInformation Quality-
dc.subject.ddc351-
dc.titleMeasuring the Government Employees E- Satisfaction from the E-Government Services in the Democratic Socialist Republic of Sri Lanka-
dc.title.alternative스리랑카 전자정부 서비스 공무원의 전자만족도 측정-
dc.typeThesis-
dc.typeDissertation-
dc.contributor.AlternativeAuthorWasantha Sri Lal WEERAKOON GAMAGE-
dc.contributor.department행정대학원 글로벌행정전공-
dc.description.degree석사-
dc.date.awarded2023-02-
dc.identifier.uciI804:11032-000000175622-
dc.identifier.holdings000000000049▲000000000056▲000000175622▲-
Appears in Collections:
Files in This Item:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share