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19세기 영국 철도 산업의 궤간 경쟁과 표준화 과정 : The Competition and Standardization Process of the British Rail Industry's Gauge in the 19th Century

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dc.contributor.advisor이제호-
dc.contributor.author김준형-
dc.date.accessioned2023-11-20T04:14:40Z-
dc.date.available2023-11-20T04:14:40Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.other000000177265-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/196210-
dc.identifier.urihttps://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000177265ko_KR
dc.description학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 경영대학 경영학과, 2023. 8. 이제호.-
dc.description.abstractHistorically, competition among companies with different technology standards has repeated. This study investigates how various gauges in 19century British rail industry standardized and why rail gauges proliferated. Furthermore, it analyzes how proliferated gauges integrate into the standard gauge.
Generally, gauge technology is developed sequentially in the order of narrow gauge-standard gauge-broad gauge. London and North Western Railway's standard gauge, which covers the northwest of England, and Great Western Railway's broad gauge, centered on the southwest, competed for standardization. The broad gauge, which had a performance advantage over standard gauge technologies with economies of scale and network effects, eventually collapsed. However, even after the enactment of the standardization law, broad gauge technology persisted for about 30 years.
According to the literature, interoperability and cost-effectiveness technology will likely dominate the market. However, this study confirmed that incompatible technologies can sustain and last longer than expected when geographically adjacent. Incompatible technologies are more likely to exist when they are not geographically adjacent. Great Western's remaining broad-gauge technology leaves the possibility that network effects and economies of scale are not absolute in standard competition and that latecomers can compete effectively with the incumbents under certain conditions.
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dc.description.abstract서로 다른 기술 표준을 내세운 기업간의 경쟁은 역사적으로 계속 반복되어 왔다. 본 연구에서는 19세기 영국의 철도 산업의 궤간 기술이 어떻게 난립하였고 왜 난립하였는지에 대한 이유를 다룬다. 더 나아가, 난립되었던 궤간들이 어떤 과정을 거쳐 표준궤로 통합되는지 살펴본다.
영국 철도의 궤간 기술은 협궤-표준궤-광궤 순으로 발전했으며, 영국의 북서부 지역이 주가 되는 런던 노스웨스턴 철도(London and North Western Railway)사의 표준궤와 남서부 지역을 중심으로 하는 그레이트 웨스턴 철도(Great Western Railway)사의 광궤로 경쟁의 범위가 좁혀졌다. 규모의 경제와 네트워크 효과를 앞세운 표준궤 기술에 대항하여 성능적 우위를 가졌던 광궤는 경쟁에서 밀리게 된다. 하지만 표준화 법령이 제정된 이후에도, 광궤 기술은 약 30년간 추가적으로 잔존하였다.
기존 문헌에 의하면 회사 간 표준 경쟁에서는 호환성과 비용이 우수한 기술이 시장에 뿌리내릴 가능성이 높다고 인식되었다. 그러나, 본 연구에서는 지리적으로 기술들이 인접하지 않고 멀리 떨어져 있을 때 비호환적 기술이 난립할 수 있고, 생각보다 오래 존속할 수 있다는 것을 확인하였다. 그레이트 웨스턴 철도사의 광궤 기술 잔존은 표준 경쟁에서 네트워크 효과와 규모의 경제가 절대적이지 않으며 특정 조건에서 후발 주자들이 선발 기업과 효과적으로 경쟁할 수 있다는 가능성을 남긴다.
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dc.description.tableofcontents목 차
제 1 장 서 론 1
제 1 절 연구의 주제와 목적 1
제 2 절 연구의 구성 3
제 3 절 연구 방법 3
제 2 장 이론적 배경 4
제 1 절 네트워크 효과 4
제 2 절 규모의 경제 6
제 3 장 영국 철도 산업의 특징 7
3.1 영국 철도 산업의 특수성 7
3.2 영국 철도 표준궤의 유래 10
제 4 장 궤간의 확산과 경쟁 10
4.1 협궤의 확산 과정 10
4.2 표준궤의 확산 과정 11
4.3 광궤의 확산 과정 12
4.4 게이지 법령과 궤간의 표준화 13
4.5 표준화의 걸림돌 15
제 5 장 결론 및 시사점 18
참고문헌 22
Abstract 26
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dc.format.extentvi, 27-
dc.language.isokor-
dc.publisher서울대학교 대학원-
dc.subject표준화-
dc.subject궤간-
dc.subject경쟁-
dc.subject네트워크 효과-
dc.subject전략-
dc.subject승자독식-
dc.subject.ddc658-
dc.title19세기 영국 철도 산업의 궤간 경쟁과 표준화 과정-
dc.title.alternativeThe Competition and Standardization Process of the British Rail Industry's Gauge in the 19th Century-
dc.typeThesis-
dc.typeDissertation-
dc.contributor.AlternativeAuthorJuneHyoung Kim-
dc.contributor.department경영대학 경영학과-
dc.description.degree석사-
dc.date.awarded2023-08-
dc.contributor.major전략/국제경영-
dc.identifier.uciI804:11032-000000177265-
dc.identifier.holdings000000000050▲000000000058▲000000177265▲-
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