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Impacts of Employer Online Reviews Qualitative Factors on Review Helpfulness : 리뷰 유용성에 대한 기업 온라인 리뷰의 질적인 측면의 영향 실증 분석

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Authors

우성준

Advisor
조우제
Issue Date
2023
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
Online employer reviewreview helpfulnessreview qualitative factorreadabilityreview comprehensivenessreview completenessTobit regression modelsignaling theoryinformation asymmetry
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 경영대학 경영학과, 2023. 8. 조우제.
Abstract
Employer online reviews are now a crucial source of information for job seekers, providing insights into various aspects of a company. Unlike product online reviews, employer reviews include multiple dimensions such as reviewer demographics and evaluations of various organizational attributes. Grounded in Spence's (2002) signaling theory, the research explores the role of review qualitative factors within reviews as signals that reduce information asymmetry, bolster the credibility of the reviewer, and consequently, amplify the perceived helpfulness of the review. We examined review helpfulness based on the qualitative characteristics of reviews, utilizing a publicly accessible dataset from Glassdoor. For the analysis, a Tobit regression model was employed, suitable for dealing with our left-censored data distribution. Our findings highlight the crucial influence of review readability, comprehensiveness, completeness, and managerial response on review helpfulness. By proposing innovative measures for review comprehensiveness and completeness, this research enhances our knowledge of the qualitative factors that underpin review helpfulness in the realm of online employer reviews.
오늘날 기업 온라인 리뷰는 구직자에게 회사의 다양한 측면에 대한 정보를 제공하는 중요한 정보가 되었다. 제품 온라인 리뷰와는 달리 기업 온라인 리뷰는 리뷰어의 개인적인 특성과 기업의 다양한 측면에 대한 평가 등 다양한 평가 및 질문 항목이 있다. Spence(2002)의 신호 이론에 근거한 이 연구는 정보 비대칭성을 줄이고 리뷰어의 신뢰성을 강화하며 결과적으로 리뷰 유용성을 증가시키는 신호로서 리뷰 내 리뷰의 질적 요인의 역할을 연구한다. 본 연구는 리뷰의 질적 특성을 기반으로 리뷰의 유용성을 조사했다. 공개된 Glassdoor 데이터셋을 이용하였고, 좌측 절단된(left-censored) 데이터 분포를 처리하는데 적합한 토빗 회귀 모델을 적용하여 리뷰의 유용성에 영향을 미치는 리뷰의 질적 요인을 분석했다. 연구 결과, 리뷰 가독성, 포괄성, 완전성, 기업의 반응이 각각 리뷰 유용성에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구는 리뷰의 포괄성과 완전성에 대한 새로운 측정 방법을 도입하여 온라인 기업 리뷰의 유용성에 영향을 미치는 질적 요인을 이해를 높이는데 기여했다.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/196223

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000178353
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