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Its Good to be Different: How Entrepreneurial Narratives in Videos Affect Initial Coin Offerings : 기업 내러티브(Narrative)가 초기 코인 공개(Initial Coin Offering)에 미치는 영향: 콘텐츠 차별화 효과를 중심으로

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Authors

조민아

Advisor
유병준
Issue Date
2023
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
Initial Coin OfferingVideo DistinctivenessEntrepreneurshipCultural Entrepreneurship TheorySignaling Theory
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 경영대학 경영학과, 2023. 8. 유병준.
Abstract
Initial Coin Offering (ICO) is an innovative method of financing used by blockchain ventures. To overcome inefficiencies caused by information asymmetry, entrepreneurs send signals about the ventures higher quality to potential investors. While scholars have examined non-content determinants of ICO success, there is sparse research on the effect of content features. Synthesizing cultural entrepreneurship theory and signaling theory, we use data mining and natural language processing to explore whether video narrative distinctiveness and technology-related language signal venture quality. Using 4,087 ICOs from ICObench.com, results show that video availability is positively related to ICO success. Also, the effect of video distinctiveness and the moderating effect of technology-related language is positively significant for fundraising success and the amount of funds raised, but insignificant for coin listing success. Our research offers theoretical contributions to the entrepreneurial financing and ICO literature. Additionally, our research has practical implications for entrepreneurs and ICO platforms.
초기 코인 공개 (Initial Coin Offering)는 블록체인 벤처기업들이 투자 유치를 위해 활용하는 자금조달 방법이다. ICO 관련 규율 및 체계가 미비한 상황에서 ICO 시장 내 정보 비대칭 문제가 발생하고 있다. 정보 비대칭으로 인한 비효율을 극복하기 위해 기업가들은 투자자들에게 벤처의 장점을 부각시키는 긍정적인 신호를 보낸다. 과거 문헌연구는 ICO 성공 요소 중 비콘텐츠 (Non-content features) 결정요인에 집중한 반면, 본 논문은 콘텐츠 결정요인 (Content features)에 대해 연구한다. 본 논문은 비디오 내러티브 (Narrative)의 차별화와 기술 관련 언어가 ICO 성공과 어떠한 연관성이 있는지 탐구한다. 문화적 기업가정신 이론 (Cultural Entrepreneurship Theory)과 신호 이론 (Signaling Theory)에 바탕을 두며, 데이터 마이닝과 자연어 처리를 사용해 ICObench.com 내 4,087개의 ICO를 분석한다. 결과에 의하면 비디오 존재 여부는 ICO 성공여부와 긍정적인 상관관계가 있다. 또한, 비디오 내러티브의 차별화와 기술관련 언어의 조절효과는 모금 성공률 (fundraising success) 와 모금액 (amount of funds raised) 과 긍정적인 상관관계가 있지만, 코인 상장 여부(coin listing success) 와는 유의한 관계성을 보이지 않았다. 본 연구는 창업재무 (entrepreneurial financing) 및 ICO 문헌에 기여한다는 이론적 의의를 가지며, 기업가와 ICO 플랫폼들이 사업을 영위해 나가는데도 실질적인 도움을 줄 수 있다.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/196225

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000177227
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