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The Effect of Similarity to the Original Novel on the Box Office and the Reason : 원작 소설과의 유사도가 영화 흥행에 미치는 영향과 원인

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Authors

Hyejee Yang

Advisor
김상훈
Issue Date
2023
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
Natural language processingBrand extensionBook adaptationMotion picture industryBox office revenue
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 경영대학 경영학과, 2023. 8. 김상훈.
Abstract
As the OTT market develops and the film market grows, film production companies are trying to secure narratives that can be scripted by acquiring intellectual property rights such as books and webtoons. This paper investigates the effect of similarity with the original, which is expected to be a success factor of the best-selling original film using various approaches. To investigate the effect of similarity between the film and the original on box office performance, 77 films based on novels released between 2015 and 2022 were collected through web crawling. In Study 1, it was confirmed that similarity to the original positively affected box office performance but had a negative correlation between action and mystery films. In Study 2, it was confirmed whether the audience who watched the movie considered it similar to the original in deciding to watch by adding a reference to the original in the movie review to the model. However, the effect of the amount of buzz about the original did not replace the effect of similarity. It was confirmed that the similarity with the original was used to reduce the risk of failure. This study presents a theoretical basis for brand expansion in cultural products to expand the research area and suggests that producers consider the probability and genre characteristics of the story when producing them
OTT 시장이 발달하고 영화시장 규모가 커짐에 따라 영화 제작사들은 책이나 웹툰 등의 지식 재산권 인수를 통해 대본이 될수 있는 서사를 확보하고자 하고 있다. 본 논문은 다양한 접근법을 이용하여 베스트셀러 원작 영화의 성공요인으로 예상되는 원작과의 유사성의 영향을 조사한다. 이를 위해 2015년과 2022년 사이에 개봉한 소설 원작 영화 77편을 대상으로, 영화와 원작과의 유사성이 흥행 성적에 미치는 영향을 확인하였다. 연구 1에서는 원작과의 유사성이 흥행성적에 대체로 긍정적인 영향을 미치지만, 액션 영화와 미스터리 영화에서 부정적인 상관관계를 갖는 것을 확인하였다. 연구 2에서는 영화 리뷰 내 원작에 대한 언급을 OLS 모델에 추가하여 영화를 보는 관객층이 영화 관람 결정 과정에서 원작과의 유사성을 고려하는지 여부를 확인하였다. 그러나 영화 리뷰 내 언급량의 효과는 유사성의 효과를 대체하지 못하였고, 이를 통해 원작과의 유사성을 관람 시 실패 위험을 줄이기 위한 기준으로 사용하는 것을 확인하였다. 본 연구는 문화 상품에서의 브랜드 확장에 대한 학문적 근거를 제시하여 연구 영역을 넓히고, 제작사들에게 제작 시 스토리의 개연성과 장르 특성을 고려할 것을 제언한다.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/196235

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000178655
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