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The Role of Artists Network Centrality in Artwork Pricing : 예술가들의 네트워크 중심성이 예술작품 가격에 미치는 영향

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Authors

이재인

Advisor
김상훈
Issue Date
2023
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
artwork pricingbrand valuenetwork analysisnetwork centrality
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 경영대학 경영학과, 2023. 8. 김상훈.
Abstract
In determining artwork prices, identification of characteristics of the artist is crucial. While the impact of demographic profiles of the artists has mainly been examined in the literature on art pricing, the relationships among artists were highly disregarded. In current research, the author focuses on the measures of network centrality derived upon group exhibitions in order to investigate their influence on artwork prices. Analysis results suggest that degree centrality and closeness centrality positively affect artwork prices, whereas betweenness centrality has the adverse effect. Moreover, network centrality values play a more important role in explaining artwork prices than historical reputation indexes such as gender, nationality, time elapsed after death, and the main residencies of artists. This study contributes to branding literature while it provides art marketers with much insight into artist branding.
예술작품 가격을 결정할 때, 개별 예술가의 특성을 파악하는 것이 중요하다. 예술작품 가격 문헌에서는 예술가들의 개인적 프로필의 영향을 조사하는 것이 주를 이루었고, 예술가들 간의 관계에 대해서는 크게 연구되지 않아왔다. 본 연구에서는 예술가 그룹 전시의 네트워크 중심성 특성치에 주목하여, 그것이 예술작품 가격에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 분석 결과, 연결 중심성(degree centrality)과 인접 중심성(closeness centrality)은 예술작품에 정(+)의 영향을 미치는 반면에, 매개 중심성(betweenness centrality)은 부(-)의 영향을 미치는 것으로 드러났다. 또한, 네트워크 중심성 특성치들은 예술가의 성별, 국적, 사망 후 경과 시간, 주요 활동 지역과 같은 전통적 명성 지표에 비해 예술작품 가격을 더욱 정밀하게 설명할 수 있는 것으로 드러났다. 본 연구는 브랜딩 연구에 공헌하는 한 편, 아트 마케터들에게도 아티스트 브랜딩에 대한 새로운 시각을 가져다 줄 것으로 기대한다.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/196238

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000177652
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