Publications
Detailed Information
Aircraft operations under the EUs sustainable aviation fuel policy : 지속가능한 항공 연료 도입을 고려한 항공기 운영 방식 결정
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | 문일경 | - |
dc.contributor.author | 구민진 | - |
dc.date.accessioned | 2023-11-20T04:18:06Z | - |
dc.date.available | 2023-11-20T04:18:06Z | - |
dc.date.issued | 2023 | - |
dc.identifier.other | 000000177826 | - |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10371/196327 | - |
dc.identifier.uri | https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000177826 | ko_KR |
dc.description | 학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 공과대학 산업공학과, 2023. 8. 문일경. | - |
dc.description.abstract | 기후 협약으로 새로운 환경 관련 규제들이 도입됨에 따라 전세계적으로 항공 산업 에서의 탄소 배출량 감축에 대한 관심이 증가하고 있다. 이에 본 연구에서는 유럽 연합의탄소배출정책하에서항공사의항공기할당및코드셰어를이용한경로재설 정 문제를 다루었다. 특히 지속가능한 항공 연료 (SAF)의 이용과 관련 규제의 도입, 그리고 배출권 거래 시스템 (ETS)이 항공기 운영 정책에 미치는 영향을 탐색하였다. 항공사들을 특성에 따라 두 종류로 분류하여 분석을 수행하였으며, 각각의 경우에 대한혼합정수선형계획모형을제시하였다. 이모형은탄소정책이강화되는환경 속에서 항공사들에게 추가적 이익을 발생시키며, 다양한 경영적 통찰력을 제공한다. | - |
dc.description.abstract | This study proposes aircraft operation strategies to airlines by exploring fleet assignment and aircraft re-routing problems by code-share under the EU s carbon control programs. The research was motivated by the introduction and related policies of sustainable aviation fuel (SAF) and the EU emissions trading system (EU-ETS) with it. Airlines are divided into two types by their characteristics, and mixed-integer linear programming was developed respectively. The airlines get ad- ditional profit from this model, and various managerial insights are suggested. | - |
dc.description.tableofcontents | Abstract i
Contents iii List of Figures iv Chapter 1 Introduction 1 Chapter 2 Literature review 5 Chapter 3 Mathematical formulation 11 3.1 Problem description 11 3.2 Notations 15 3.3 The fleet assignment model under carbon policies (Model 1) 18 3.4 The fleet assignment and the aircraft re-routing model under carbon policies(Model2) 21 Chapter 4 Numerical experiments 25 4.1 Experiments for Model1 25 4.2 Experiments for Model2 33 Chapter 5 Conclusions 40 Bibliography 43 국문초록 48 | - |
dc.format.extent | iv, 48 | - |
dc.language.iso | eng | - |
dc.publisher | 서울대학교 대학원 | - |
dc.subject | Sustainable aviation fuel (SAF) | - |
dc.subject | Emissions trading system | - |
dc.subject | Carbon credit | - |
dc.subject | Fleet assignment | - |
dc.subject | Aircraft re-routing | - |
dc.subject | Code-share | - |
dc.subject.ddc | 670.42 | - |
dc.title | Aircraft operations under the EUs sustainable aviation fuel policy | - |
dc.title.alternative | 지속가능한 항공 연료 도입을 고려한 항공기 운영 방식 결정 | - |
dc.type | Thesis | - |
dc.type | Dissertation | - |
dc.contributor.AlternativeAuthor | Minjin Koo | - |
dc.contributor.department | 공과대학 산업공학과 | - |
dc.description.degree | 석사 | - |
dc.date.awarded | 2023-08 | - |
dc.identifier.uci | I804:11032-000000177826 | - |
dc.identifier.holdings | 000000000050▲000000000058▲000000177826▲ | - |
- Appears in Collections:
- Files in This Item:
Item View & Download Count
Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.