Publications

Detailed Information

Evaluation of Factors Associated with Battery Electric Vehicles Adoption- Cambodia Case : 배터리 전기차 도입에 따른 요인 평가 - 캄보디아 사례

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

소타 케오

Advisor
Yeonbae KIM
Issue Date
2023
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
Battery Electric VehicleAdoptionFactors EvaluationAnalytic Hierarchy Process
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 공과대학 협동과정 기술경영·경제·정책전공, 2023. 8. Yeonbae KIM.
Abstract
Climate change has become a serious global issue. The Paris Agreement aims to limit global temperature rise below 2 degrees Celsius; hence, many countries plan to reduce their emission. Correlatively, two sectors have the potential for CO2 emissions in Cambodia. One sector is electricity generation, and the other is transportation. In power generation, Cambodia used clean energy sources, accounting for 61.06% in 2022. However, the transportation sector utilizes 46% of total energy consumption, mostly in the form of petroleum products. Consequently, CO2 emission from the transportation sector in this country is the largest contributor. Cambodia plans to reduce 41.7% of emissions by 2030. Cambodias Intended Nationally Determined Contributions create two priority actions in the transportation sector. Increasing the use of electric vehicles and bicycles is the priority. Battery electric vehicle (BEV) seems to get more attention from the government to deal with the emission issue. Nevertheless, BEV development is still in the early stage, requiring more development and implementation. The market potential is great, but demand is still limited due to slow adoption. The information about BEV is still limited, and few companies import BEV in this country. Therefore, identifying any factors associated with BEV development is significant since they are keys to promoting BEV to the nation. This study uses the Analytic Hierarchy Process to investigate potential factors influencing BEV adoption of 4-wheel and 2- and 3-wheel vehicles in Cambodia from experts perspectives. Accordingly, 22 factors are classified into six categories: technology, economics, infrastructure, government support, reliable and environmental electricity supply, and consumer. The results reveal that Government Support significantly influences BEV adoption in Cambodia for both vehicle types. Financial incentives, policies & standards, adequate electricity generation, and renewable energy sources are the top factors that heavily impact the adoption of BEV. Thus, the economy has a strong influence on 4-wheel but has less effect on 2-wheel and 3-wheel. These findings could give insightful information for policy and shareholders for better BEVs adoption plans.
기후 변화는 심각한 세계적인 문제가 되었다. 파리 협정은 지구의 기온 상승을 섭씨 2도 이하로 제한하는 것을 목표로 하고 있기 때문에 많은 나라들이 그들의 배출을 줄이려고 계획하고 있다. 캄보디아의 경우 CO2 배출의 두 가지 주요한 부문은 발전과 수송이다. 발전 에서 는 에너지의 청정화가 잘 진행되고 있다. 2022년 61.06%를 청정에너지가 차지하고 있다. 그러나 운송 부문은 전체 에너지 소비량의 46%를 차지하면서도 아직도 대부분 석유 제품 을 에너지로 사용하고 있다. 결과적으로, 캄보디아의 수송 부문이 CO2배출의 가장 큰 기여자이다. 캄보디아는 2030년까지 탄소배출량의 41.7%를 감축할 계획을 가지고 있다. 이를 실현하기 위해 운송부문에 적용하려고 하는 주요한 정책수단은 전기차의 보급확대이다., 그럼에도 불구하고, 캄보디아에서 전기차 보급은 아직 초기 단계이다. . 시장 잠재력은 크지만 보급 속도는 느리고 전기차에 대한 기본정보도 여전히 제한적이다. 따라서, 캄보디아 전기차의 보급확대와 관련된 예상 요인을 식별하고 상대적 중요성을 파악하는 것은 전기차 보급확대 정책 수립에 매우 중요하다. 본 연구는 캄보디아의 4륜 그리고 2륜 및 3륜 전기차량의 도입에 영향을 미치는 잠재적 요인을 분석적 위계 절차방법을 (AHP) 이용하여 분석하였다. 전기차 관련 전문가의 관점을 기반으로 하여 선정된 22개 요인의 상대적 중요성을 분석하였다. 분석결과는 2-3륜차의 경우 정부지원, 안정적 전력공급, 인프라 관련 요인이 가장 중요한 요인이고 4륜차의 경우에는 정부지원, 경제성(비용), 안정적 전력공급이 가장 중요한 요인임을 보여 주었다.

이 발견은 더 나은 BEV 채택 계획을 위한 정책 및 주주들에게 통찰력 있는 정보를 제공할 수 있다.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/196535

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000178465
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share