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Study on the Dynamics of the Interrelationship between Technological Change, Tasks, and Skills of Workers : Study on the Dynamics of the Interrelationship between Technological Change, Tasks, and Skills of Workers

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Authors

이혜진

Advisor
Jörn Altmann
Issue Date
2023
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
Technological changeSkillTaskWorker
Description
학위논문(박사) -- 서울대학교대학원 : 공과대학 협동과정 기술경영·경제·정책전공, 2023. 8. Jörn Altmann.
Abstract
기술 변화는 사회경제제도 안에서 법, 규제, 산업, 제도 및 근로자 등 여러 요인이 관계를 맺으며 연속적이고 역동적으로 발생한다. 따라서 기존 연구 방식을 재검토하고 기술 발전에 대한 현재의 논점을 지속해 확장하는 것이 중요하다. 본 논문에서는 기술과 서비스, 기술과 일의 관계를 중심으로 기술변화가 일과 서비스에 미치는 영향을 정성적으로 분석한다.
첫째, 서비스를 정의하고 분류하는 체계로서 서비스 분류를 연구한다. 정보통신 기술은 전반적으로 서비스에 영향을 미치며, 플랫폼 서비스와 같은 다양한 서비스가 기술의 발전과 함께 등장하고 있다. 따라서 첫 번째 연구 목적은 기존 서비스 분류 유형을 파악하고 새로운 속성을 제안하여 플랫폼 서비스의 특성을 파악할 수 있는 서비스 분류 체계를 제안하는 것이다.
체계적인 문헌 검토를 통해 기존 분류 간의 유사성을 파악하고, 어떤 속성이 존재하며 어떻게 특정 속성 유형으로 분류할 수 있는지 분석한다. 분석된 속성을 적용하여 기존의 서비스 분류 속성이 새로운 서비스를 설명할 수 있는지 논의하고, 플랫폼 서비스의 사례를 분석하여 기존 속성 유형의 단점을 확인한다. 기존 분류는 새로운 비즈니스 또는 기술적으로 변형된 서비스 프로세스에 대한 변화를 다루지 않기 때문에 플랫폼 서비스를 설명하기에는 불충분하다. 이러한 분석 결과를 바탕으로 기존 서비스 분류에 대한 포괄적인 속성 유형과 플랫폼 서비스에 대한 추가 속성 유형을 제안한다. 정의된 특성과 유형은 다양한 서비스를 설명하고 기술 발전 때문인 변화를 설명하는 데 도움이 될 수 있다.
기술이 산업의 형태를 바꿀 수 있는 만큼, 이러한 변화는 그 산업에서 일하는 사람들에게도 영향을 미친다. 따라서 관련 요소를 고려하여 기술 변화에 대한 설명이 향상되어야 한다. 기술이 작업을 수행할 수 있고, 노동자는 이러한 작업에서 대체될 수 있다. 또한, 인간의 노동이 기계보다 비교우위에 있는 새로운 업무가 창출될 가능성이 있으며, 이는 신규 채용 및 고용 증가로 이어질 수 있다. 그러나 기술 변화에 따른 직무수행에 필요한 기술의 변화는 직무와 비교하면 기존 연구에서 크게 주목받지 못했다. 따라서 두 번째 연구 목적은 직무수행 기술과 직무의 변화를 관찰하여 직업 내 변화를 이해하는 것이다. 이러한 변화를 이해하기 위해 계산원의 사례를 연구하였다. 계산원의 직무와 직무수행 기술은 더 상호작용적이고 인지적이며 사회적인 요소에 초점을 맞추도록 변화했다. 사회적 기술은 이러한 작업을 컴퓨터나 기계가 쉽게 할 수 없기에 더 주목받고 있다. 계산원 사례 연구를 통해 하나의 직업에 집중함으로써 그 안에서의 변화를 더 깊이 이해할 수 있었다.
계산원 사례 연구에 이어 직무 수행에 필요한 직무수행 기술을 더 자세히 분석한다. 직업 내, 직업 간 직무수행 기술 변화의 흐름을 분석하여 기존 기술과 시간이 지남에 따라 중요성이 높아진 기술에 관하여 연구한다. 세 번째 연구 목적은 여러 직업에 대한 직무수행 기술의 변화를 분석하는 것이다. 37개의 직업이 분석되었으며, 대부분의 직무수행 기술이 시간이 지남에 따라 변화했음을 연구에서 확인했다. 또한, 정규 교육 수준과 같은 직무수행 기술 관련 요인에 따라 직무수행 기술의 변화를 분석했다. 모든 직업의 사회적 기술은 상당한 변화를 보였으며, 협상과 설득은 시간이 지남에 따라 그 중요성이 더 커졌다. 이 연구는 직무수행 기술을 암묵적 지식과 명시적 지식 유형으로 분류하여 직무수행 기술 변화를 살펴보고 기존 직무수행기술 정의 방법의 한계를 해결하고자 했다. 결과 분석을 통해 본 연구는 직무수행 기술 변화를 포착하고 설명할 수 있는 모델을 제시한다.
결과적으로, 본 논문은 기술 발전에 따른 변화를 다른 관점에서 연구하는 것의 중요성에서 시작하여 질적 연구 방법을 통해 기술변화, 일, 노동자의 직무수행 기술 간의 역학 관계를 이해하고자 했다. 이를 위해 일과 서비스에서의 기술변화를 연구하여 이들이 기술 변화에 어떻게 반응하고, 그 변화를 어떻게 설명할 수 있는지 파악했다. 또한, 이번 연구는 서술적 데이터를 활용한 정성적 연구 방법이 유기적이고 지속적인 변화의 세부 사항을 파악하고 전체적인 흐름을 이해할 수 있음을 보여줌으로써 정성 분석이 의미 있는 연구 접근법이 될 수 있음을 밝혔다.
Technological changes occur as a continuous and dynamic process relating to several factors, such as laws, regulations, industries, institutions, and workers within the socio-economic system. Therefore, revisiting existing approaches and constantly broadening the current perspectives regarding technology development is important. In this dissertation, technological changes in work and service are qualitatively studied, focusing on the relationships between technology and service and technology and work.
First, service classification is studied as a system of defining and categorizing services. Information technology generally affects services. Various services, such as platform services, have emerged with technological advancements. Therefore, the first research objective is to provide a service classification scheme identifying types of existing service classifications and proposing new attributes, allowing for the characterization of platform services.
A systematic literature review is conducted to capture similarities between existing classifications and understand which attributes exist and how they can be classified into certain attribute types. The attributes from the analysis are applied to discuss whether existing attributes of service classification could cover emerging services. The case of platform services is analyzed to identify shortcomings in existing attribute types. The existing classifications are insufficient to describe platform services because they do not address changes for new businesses or technologically transformed processes. Based on the results of this analysis, a comprehensive list of attribute types for existing service classifications and additional attribute types for platform services are proposed. These attribute types can help describe various services and account for transitions resulting from technological advances.
As much as technology can change the shape of industries, this alteration also affects the people who work in them. Accordingly, considering related factors should improve the description of technological changes. Technology can accomplish tasks, and workers could be displaced from these tasks. Further, there are possibilities that new tasks could be created in which human labor has comparative advantages compared with machines, which may lead to new hires and increased employment. However, skill changes due to technological changes compared with tasks have received little attention in the literature. Therefore, the second research objective is to understand transformation within an occupation by observing the changes in skills and tasks. The case of cashiers is investigated to understand this transformation. The skills and tasks of cashiers have changed to focus on more interactive, cognitive, and social elements. Social skills have received more attention in an era where these tasks cannot be easily performed by computers and machines. Focusing on one occupation through the case study of cashiers allows for a deeper understanding of the changes within it.
Following the case study of cashiers, the skills required to perform tasks are analyzed further. The flow of changes in skills within and across occupations is analyzed to study the existing skills and those that have become more important over time. The third research objective is to investigate skills and their changes across several occupations. Thirty-seven occupations are examined, and the study confirms that most skills have changed over time. In addition, skill changes are analyzed according to skill-related factors, such as the formal education level. Social skills for all occupations reveal significant changes, and negotiation and persuasion have become more meaningful over time. The study classifies skill elements into tacit and explicit knowledge types to explore skill changes and address the limitations of conventional methods of defining skills. Through the analysis of the results, this study presents a model that can capture and explain skill changes.
In summary, this thesis attempted to understand the dynamics of the interrelationship between technological change, tasks, and skills of workers using the qualitative research approach, beginning with the importance of studying the transformation caused by technological development from a different perspective. This was accomplished by studying technological changes in work and in services to understand how they respond to technological changes and how changes in them can be explained. Furthermore, this study revealed that qualitative analysis could be a meaningful approach, demonstrating that qualitative research methods using descriptive data can grasp the details of organic and continuous changes and understand their overall flow.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/196543

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000178865
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