Publications

Detailed Information

도심항공모빌리티 구독 서비스를 위한 초개인화 UX/UI 디자인 연구 : Hyper-personalized UX/UI design for the Urban Air Mobility subscription service

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

이수민

Advisor
윤주현
Issue Date
2023
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
도심항공모빌리티(UAM)초개인화구독서비스 디자인유저 인터페이스사용자 경험
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 미술대학 디자인학부, 2023. 8. 윤주현.
Abstract
UAM은 미래 도시 교통의 중요한 요소로 간주되며, 전 세계적으로 큰 관심을 받고 있는 산업이다. UAM은 도심내 공중 공간을 활용하여 미래의 교통 수단으로서 대안적인 해결책을 제시하고 있다.
UAM 기술은 계속해서 발전하고 있으며, 무인 항공기, 전기 항공기, 자율 주행 등의 기술적 혁신이 UAM 시스템의 안전성, 효율성, 신뢰성을 향상시킬 것으로 예상된다.
그러나, UAM 산업의 성공적인 구현을 위해서는 규제와 인프라의 개발이 필수적이며 사용자 입장에서 UAM을 유용하기 위해서는 서비스 개발 또한 필요하다. 본 연구에서는 성공적인 모빌리티 서비스의 구현과 수용을 위해 사용자들의 다양한 욕구와 요구를 반영한 초개인화된 사용자 경험을 시각화 하고자 햐였다. 또한 본 연구는 UAM 구독 서비스에 초점을 맞추어, 초개인화 UX/UI 디자인을 통해 사용자들의 참여와 만족도를 극대화하기 위한 연구를 수행하였다.
연구 방법으로는 먼저, UAM에 대한 문헌조사를 통해 UAM의 발전 전망을 조사하였다. 문헌 조사 결과, UAM은 기존 교통 체계의 한계와 도시 교통 혼잡 문제를 해결하는 가능성이 있으며, 경제, 환경, 안전 등 다양한 측면에서 많은 장점을 제공할 수 있다는 것이 밝혀졌다. 또한, 선행 연구를 통해 초개인화와 자율주행에 관한 연구들을 분석하였고, 이러한 연구들은 UAM 구독 서비스의 사용자 경험에 초점을 맞추고 있어 유용한 참고 자료로 활용되었다.
사용자 조사를 통해 UAM 구독 서비스에 대한 사용자들의 요구와 욕구를 파악하였다. 비행 경험 및 비행 환경에 대한 인터뷰와 항공권 예약 경험에 대한 설문지를 통해 사용자들의 의견을 수집하였다. 사용자 조사는 심층 인터뷰와 항목별 설문지 조사를 통해 진행되었으며, 슈타이너의 12 감각이론과 현상학적 방법론을 적용하여 사용자들의 경험과 인식을 탐구하였다. 이를 통해 얻은 결과를 기반으로 시나리오와 페르소나를 작성하였다.
인터페이스 디자인 측면에서는 Zero UI를 반영하여 사용자 중심의 디자인을 추구하였다. 일반적인 인터페이스 디자인과 Zero UI 디자인, 두 가지 버전을 구현하여 비교 분석하였다. Zero UI 디자인은 음성 인터페이스와 제스처 인식 등 시각적 요소를 최소화하여 사용자 경험을 강화하는 방향으로 진행되었다. 또한, 사용자 조사를 통해 도출된 사용자 니즈를 반영하여 좌석의 3D 모델링 작업을 수행하였다. 사용자들의 요구에 맞는 좌석 설정과 조명 설정 등 실내 공간 설정을 페르소나와 시나리오에 맞추어 구현하였다.

본 연구는 도심항공모빌리티(UAM) 구독 서비스를 위한 초개인화 UX/UI 디자인의 중요성을 강조하며, 사용자들의 참여와 만족도를 극대화하기 위한 지침과 제안을 제시한다. 또한, UAM 산업 및 관련 서비스 디자인 분야에 대한 실용적인 시사점을 제공하여 산업의 성장과 혁신을 촉진시킬 수 있을 것으로 기대된다. 이러한 연구 결과는 UAM 구독 서비스의 발전과 도시 교통의 효율성 향상을 위한 유용한 기초 자료로 활용될 수 있을 것이다.
UAM is considered an important factor in future urban transportation and is an industry that is receiving great attention worldwide. UAM uses air space of the city to present alternative solutions as a means of transportation in the future.
UAM technology continues to develop and technological innovations such as unmanned aerial vehicles, electric aircraft and autonomous driving are expected to improve the safety, efficiency, and reliability of UAM systems.
However, for the successful implementation of the UAM industry, the development of regulations and infrastructure is essential, and service development is also necessary to use UAM from the user's point of view. This study attempted to visualize a super-personalized user experience that reflects the diverse needs and needs of users for the successful implementation and acceptance of mobility services. In addition, this study focused on UAM subscription services to maximize user participation and satisfaction through ultra-personal UX/UI design.
As a research method, first, the development prospects of UAM were investigated through a literature survey on UAM. Literature studies have shown that UAM has the potential to solve the limitations of existing transportation systems and urban traffic congestion problems and can provide many advantages in various aspects such as economy, environment, and safety. In addition, studies on super personalization and autonomous driving were analyzed through prior studies, and these studies focused on the user experience of UAM subscription services and were used as useful reference materials.
Through user surveys, users' needs and desires for UAM subscription services were identified. Users' opinions were collected through interviews on flight experience and flight environment and questionnaires on flight reservation experience. User surveys were conducted through in-depth interviews and itemized questionnaires, and Steiner's 12 sensory theories and phenomenological methodologies were applied to explore users' experiences and perceptions. Based on the results obtained through this, scenarios and personas were written.
In terms of interface design, a user-centered design was pursued by reflecting the Zero UI. Two versions, general interface design and zero UI design, were implemented and compared. Zero UI design was carried out in the direction of strengthening the user experience by minimizing visual elements such as voice interface and gesture recognition. In addition, 3D modeling of seats was performed to reflect user needs derived from user surveys. Indoor space settings such as seat settings and lighting settings tailored to users' needs were implemented according to personas and scenarios.

This study emphasizes the importance of ultra-personalized UX/UI design for Urban Air Mobility (UAM) subscription services and presents guidelines and suggestions to maximize user participation and satisfaction. In addition, it is expected to promote the growth and innovation of the industry by providing practical implications for the UAM industry and related service design fields. These research results can be used as useful basic data for the development of UAM subscription services and the improvement of urban transportation efficiency.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/196723

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000179181
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share