Publications

Detailed Information

역할극을 활용한 사회과 다문화수업이 고등학생의 다문화수용성에 미치는 영향 : The Effect of Social Studies Multicultural Instruction Using Role-play on Multicultural Acceptability of High School Students

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

박호진

Advisor
모경환
Issue Date
2023
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
사회과교육다문화교육역할극다문화수용성
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 사범대학 사회교육과(일반사회전공), 2023. 8. 모경환.
Abstract
한국 사회의 다문화적 변화는 심화되고 있다. 전체 출생아 중 다문화 출생아가 차지하는 비중, 전체 혼인에서 다문화 혼인이 차지하는 비중은 모두 계속 증가하는 추세이다. 그러나 우리나라 청소년들의 다문화수용성 수준은 답보 상태이며, 특히 중학생보다 고등학생의 다문화수용성 수준이 낮게 나타난다. 이러한 상황은 고등학생의 다문화수용성 증진을 위한 실천적인 노력이 필요함을 암시한다.
그동안 사회과 다문화교육에서는 다문화사회에 적합한 시민을 양성하고자 여러 노력을 기울여왔다. 그러나 그 노력은 대개 교육과정의 목표 및 내용 체계를 개발하는데 초점을 두고 있었고, 교육목표의 달성에 효과적인 교수기법이 무엇인지에 대한 논의는 상대적으로 부족하였다. 또한 효과적인 다문화교육 전략 중 하나로 여겨지는 역할극과 관련된 연구는 주로 유아 혹은 초등학생을 대상으로 진행되었다.
위와 같은 문제의식에 따라 본 연구에서는 역할극을 활용한 사회과 다문화수업이 고등학생의 다문화수용성에 어떠한 영향을 미치는지를 연구 문제로 삼고 다음과 같이 연구 가설을 설정하였다.

□ 주 가설: 역할극을 활용한 사회과 다문화수업은 강의식 다문화수업보다 다문화수용성 증진에 효과적일 것이다.
▪ 하위가설 1 : 역할극을 활용한 사회과 다문화수업은 강의식 다문화수업보다 다문화수용성의 하위요소인 다양성 증진에 효과적일 것이다.
▪ 하위가설 2 : 역할극을 활용한 사회과 다문화수업은 강의식 다문화수업보다 다문화수용성의 하위요소인 관계성 증진에 효과적일 것이다.
▪ 하위가설 3 : 역할극을 활용한 사회과 다문화수업은 강의식 다문화수업보다 다문화수용성의 하위요소인 보편성 증진에 효과적일 것이다.

연구 가설을 검증하기 위해 수도권 소재의 3개 고등학교를 연구 대상으로 삼았다. 각 학교에서 1개 학급은 강의식 다문화수업을 수강하는 비교집단으로, 또 다른 1개 학급은 역할극을 활용한 다문화수업을 수강하는 처치집단으로 설정하고 사전, 사후 설문을 진행하였다. 이 중 최종적으로 유효한 응답을 보인 126명의 응답을 바탕으로 통계 분석을 진행하였다.
가설 검증을 위해 t-검정과 다중회귀분석을 진행한 결과, 역할극을 활용한 사회과 다문화수업이 강의식 다문화수업보다 고등학생의 다문화수용성 증진에 긍정적인 영향을 미친다는 점을 밝혔다. 이에 따라 주가설과 하위가설 3개를 모두 채택하였다.
이러한 연구 결과는 다음과 같은 시사점을 제시한다. 첫째, 사회과 다문화교육을 통해 교육목표를 달성하기 위해서는 내용 체계에 대한 관심뿐만 아니라 교수기법에 대한 고려 역시 중요하다. 둘째, 고등학교 사회과 다문화수업에서도 역할극과 같이 학생의 참여와 체험이 중심이 되는 교수기법을 적극적으로 활용할 필요가 있다. 셋째, 사회과 다문화수업 구성 시 학습자의 다문화수용성 수준을 반영할 필요가 있다.
Multicultural changes in Korean society are intensifying. The proportion of multicultural births among all children and the proportion of multicultural marriages in all marriages are both on the rise. However, the level of multicultural acceptability of Korean adolescents is at a standstill, and in particular, the level of multicultural acceptability of high school students is lower than that of middle school students. This situation suggests that practical efforts are needed to improve high school students' multicultural acceptability.
In the meantime, social studies multicultural education has made various efforts to cultivate citizens suitable for a multicultural society. However, the efforts were mostly focused on developing the goal and content system of the curriculum, and there was a lack of discussion on what teaching techniques would be effective in achieving the educational goal. In addition, researches related to role-play, which is regarded as one of the effective multicultural education strategies, have been mainly conducted on infants or elementary school students.
Based on this awareness, this study aimed to analyze how social studies multicultural instruction using role-play affects high school students' multicultural acceptability, and set up the following research hypotheses.

□ Main hypothesis: Social studies multicultural instruction using role-play will be more effective in enhancing multicultural acceptability than lecture-style multicultural instruction.
▪ Sub-hypothesis 1: Social studies multicultural instruction using role-play will be more effective in enhancing diversity, a sub-factor of multicultural acceptability, than lecture-style multicultural instruction.
▪ Sub-hypothesis 2: Social studies multicultural instruction using role-play will be more effective in enhancing relationship, a sub-factor of multicultural acceptability, than lecture-style multicultural instruction.
▪ Sub-hypothesis 3: Social studies multicultural instruction using role-play will be more effective in enhancing universality, a sub-factor of multicultural acceptability, than lecture-style multicultural instruction.

Three high schools located in the Seoul metropolitan area were selected as study subjects. In each school, one class was set as a comparison group taking lecture-style multicultural instruction, and the other class was set as a treatment group taking multicultural instruction using role-play. Pre-survey and post-survey were conducted on both groups. Statistical analysis was conducted based on the responses of 126 people who finally showed valid responses.
As a result of conducting t-test and multiple regression analysis to verify the hypothesis, it was found that social studies multicultural instruction using role-play have a more positive effect on enhancing high school students' multicultural acceptability than lecture-style multicultural instruction. Accordingly, the main hypothesis and three sub-hypotheses were all adopted.
These findings suggest the following implications. First, in order to achieve educational goals through social studies multicultural instruction, it is essential not only to pay attention to the content system but also to consider teaching techniques. Second, in high school social studies multicultural instruction, it is necessary to actively utilize teaching techniques that focus on student participation and experience, such as role-play. Third, it is important to reflect the level of multicultural acceptability of learners when organizing social studies multicultural instruction.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/196855

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000177240
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share