Publications

Detailed Information

The effect of Physical Education models, on the students satisfaction and motivation to participate in Physical Education among high school students in Sudan : 수단에서 고등학교를 다니는 학생들을 대상으로 체육교육모델이 학생들의 체육수업 만족도와 동기에 미치는 영향

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

라나

Advisor
이충근
Issue Date
2023
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
Physical Educationstudents’ motivation and satisfactionsport educationmulti-activity
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 사범대학 체육교육과,글로벌스포츠매니지먼트전공, 2023. 8. 이충근.
Abstract
The goal of Physical Education is to encourage students to develop
positive lifelong habits that will improve their overall health. Attitudes toward
PE are more positive when the student is more driven, and fulfilled, and thus
assigns it a higher priority (Ardoy et al., 2010).
The purpose of this study was to explore the effect of Physical
Education models (multi-activity model and sports education model) on the
motivation and satisfaction among high school students in Sudan, as well as
i
explore the relationship that exists among the curricular models of Physical
Education and the satisfaction levels among the high school students on their
resultant motivation to participate in physical Education.
The study used a quantitative research method, a survey was filled by
150 students from four high schools two international schools, and two
private schools. The selected international schools were following the sports
education model, with a number of 71 students, 23 were male and 48 were
female. While the private schools were following the multi-activity model
with a number of 82 students, 38 were male and 44 were female.
This study used Statistical Analysis Software (SAS) to analyze the
data, a means comparison was done in order to determine which model
motivate and satisfy the students more, and a multivariable regression was
run for the various independent variables to analyze the impact of gender,
grade and the Physical Education model type.
The results revealed that the sports education model had the highest
mean of student satisfaction and motivation toward PE, with a mean of
4.0187(s=1.5232) and 4.0785(s=1.5313), respectively, when compared to the
multi-activity model, which had a mean of 3.6260(s=1.65) and
3.7256(s=1.0808). In addition to the existence of statistically significant
interaction among the Physical Education model, students satisfaction,
grade, and gender of the students in Physical Education, as a 57.86% change
in the levels of motivation is explained by the changes in all six variables. In
other words, the findings indicated that students who participated in the Sport
Education model exhibited high levels of motivation in Physical Education
and expressed greater satisfaction with the subject. Conversely, students who
followed the multi-activity model displayed low motivation and consequently
reported lower satisfaction.
체육 교육의 목표는 학생들의 전반적인 건강을 향상시킬
긍정적인 평생 습관을 개발하도록 장려하는 것입니다. 체육수업에 대한
학생들의 태도는 학생들이 동기를 더 가지고 있고 높은 성취감이 있을
때 긍정적입니다. 그에 따라 학생들은 체육수업에 더 높은 우선순위를
두게 됩니다. (Ardoy 등, 2010).
본 연구의 목적은 수단의 고등학생들을 대상으로 체육 교육
모델들(다양한 활동 모델 및 스포츠 교육 모델)이 학생들의 동기와
만족도에 미치는 영향을 탐구하고, 체육 교육의 교육과정 모델과
학생들의 만족도 간의 관계를 조사하는 것이었습니다. 또한 이를 통해
학생들의 체육수업 참여 동기에 미치는 영향을 파악하고자 했습니다. 본 연구는 수량적 연구 방법을 사용하였으며, 150 명의 학생들을
대상으로 설문지 조사가 실시되었습니다. 조사 대상은 4 개의
고등학교로, 국제학교 2 개와 사립학교 2 개였습니다. 선택된
국제학교는 스포츠 교육 모델을 따르고 있었으며, 총 71 명의 학생들이
참여했으며 그 중 남학생이 23 명, 여학생이 48 명이었습니다.
사립학교는 다양한 활동 모델을 따르고 있었으며, 총 82 명의 학생들이
참여해 그 중 남학생이 38 명, 여학생이 44 명이었습니다. 본 연구에서는 통계 분석 소프트웨어(SAS)를 사용하여 데이터를
분석하였습니다. 학생들에게 더욱 동기를 부여하고 만족시키는 모델을
판단하기 위해 평균 비교를 실시하였으며, 성별, 학년 및 체육 교육 모델
유형의 독립 변수들의 영향을 분석하기 위해 다중 변수 회귀분석을
진행하였습니다.
결과는 스포츠 교육 모델이 체육수업에 대한 학생들의 만족도와
동기의 정도에서 가장 높은 평균을 보였습니다. 이 모델의 만족도
평균은 4.0187(s=1.5232)이었고, 동기의 평균은
4.0785(s=1.5313)였습니다. 이에 비해 다양한 활동 모델은 체육수업에
대한 만족도 평균이 3.6260(s=1.65)이었고, 동기의 평균은
3.7256(s=1.0808)이었습니다. 또한, 체육 교육 모델, 학생들의 만족도,
학년, 그리고 성별 사이에는 통계적으로 유의한 상호작용이 존재하며,
동기의 정도에 대한 57.86% 의 변화는 모든 여섯 가지 변수의 변화로
설명됩니다. 다시 말해, 스포츠 교육 모델에 참여한 학생들은
체육수업에 대해 더 높은 수준의 동기를 가지고 있으며 높은 만족을
표현했습니다.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/196911

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000179531
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share