Publications

Detailed Information

베넷 리머의 경험중심 음악교육철학 재해석 : A Reinterpretation of Bennett Reimers Experience-Based Philosophy of Music Education/Synergistic Approach: Drawing Upon Hannah Arendts Concepts of Natality and Worldliness
한나 아렌트의 탄생성과 세계성 개념에 기대어

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

박민형

Advisor
곽덕주
Issue Date
2023
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
베넷 리머경험중심 음악교육철학한나 아렌트탄생성세계성
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 사범대학 협동과정 음악교육전공, 2023. 8. 곽덕주.
Abstract
본 논문은 베넷 리머가 주장한 경험중심 음악교육철학을 새롭게 조명하는 것을 목적으로 한다. 리머는 개인 내적 경험만을 강조하고 공동체성을 무시하는 입장으로 비판받곤 한다. 하지만 연구자는 리머가 개인 내적 경험을 강조하면서도, 실천주의 입장과는 다른 방식으로 공동체성을 풀어 간다고 본다. 또한 리머가 경험중심 철학에서 개별성과 공동체성을 매개하는 방식은 공동체 역량을 강조하는 현 국가 교육과정 개정 방향 속에서도 음악교육에 주는 함의가 크다고 본다. 연구자는 주장을 뒷받침하기 위해, 한나 아렌트가 제시하는 교육 개념이 경험중심 음악교육철학에 어떻게 드러나는지를 살펴본다. 아렌트는 교육을 탄생성과 세계성을 매개하는 작업이라 설명하는데, 각 개념이 경험중심 음악교육철학에서 어떻게 드러나는지를 검토한다.
리머는 우리가 음악을 경험하면서 발견하는 느낌에 가치를 둔다. 리머는 우리가 음악을 개별적으로 경험하면서, 자기 자신을 느끼는 데까지 나아간다고 말한다(Reimer, 2017: 124). 연구자는 리머가 보여 주는 시각이 아렌트가 말하는 존재론적 탄생, 즉 세계 속에 유일무이한 존재로 시작하는 사건과도 동일하다고 해석한다. 한편, 느낌은 자기 자신을 인식하게 할 뿐 아니라, 음악을 경험하는 타인 또한 일정 부분 자신과 경험을 공유한다는 것을 깨닫게 한다(Reimer, 2017: 120). 음악적 경험은 타인을 의식하는 데까지 나아갈 수 있다는 것이다.
한편, 리머가 제안하는 학교 음악교육은 아렌트가 비유로 나타내는 공동 탁자 역할을 한다. 학생은 음악 교과를 통해 더욱 넓은 음악적 세계를 만날 수 있다. 또한, 교사가 언어로 세계를 소개할 때, 학생은 세계를 더욱 깊이 이해할 수 있다. 나아가 자신이 발견한 의미를 자유롭게 공유할 때, 학생은 음악이 지닌 가치를 인식할 뿐만 아니라 우리에게 다양한 의미를 형성하게 하는 음악적 세계를 중심으로 복수성을 경험할 수 있다. 리머는 음악이 우리에게 주는 특별함에 주목하고, 학생이 각기 개별적인 의미를 형성하도록, 또한 그것을 공유하며 세계에 함께 참여하는 교육을 기획한다고 말할 수 있다.
연구자가 내린 결론은 다음과 같다. 음악이 지닌 특별함은 음악 교육이 개별성과 공동체성 모두를 추구할 수 있게 한다는 것이다. 음악은 음악만이 가능한 방식으로 우리를 느끼게 하고 나아가 자기 자신을 자각하게 한다. 그러나 한편으로, 모두가 개별적으로 형성한 의미는 더 큰 복수성을 경험하게 하는 근거가 되기도 한다. 따라서 교육과정에서 제시하는 (심미적) 감성 역량과 공동체 역량은 학교 음악교육이 함께 추구할 수 있는 것이기도 하다. 그리하여 음악교육은 학생이 각기 느끼며 고유한 관점을 형성하도록, 그러나 개별적으로 형성한 의미를 자유롭게 표현할 수 있도록 이루어져야 할 것이다.
This paper offers a fresh perspective on the experience-based music education philosophy, also known as the synergistic approach, proposed by Bennett Reimer. This philosophy often receives criticism for overemphasizing individual inner experiences at the expense of communal aspects. However, this study argues that Reimer effectively balances both these elements, albeit in a way distinct from the praxial music education approach. The study further proposes that Reimer's method of balancing individual and communal experiences could have important implications for music education, particularly in the current context of educational curriculum revisions emphasizing communal competencies. To substantiate this argument, the study examines Hannah Arendt's concept of education as a bridge between natality and worldliness, investigating how these ideas are embodied in Reimer's experience-based music education philosophy.
Reimer attributes significant value to the feeling that arises from our experience with music. He contends that this individual involvement encompasses more than the auditory experience; it also promotes a profound level of self-understanding, achieved through feeling the music(Reimer, 2022: 105). This perspective is interpreted as aligning with Arendt's notion of ontological natality - the process of emerging into the world as a unique entity. Furthermore, Reimer suggests that this feeling extends beyond facilitating self-understanding; it also fosters a sense of community by allowing the realization that others sharing the musical experience are partaking in a fraction of one's own experience(Reimer, 2022: 100).
Meanwhile, Reimer argues that students should expand their musical experience in school music education(Reimer, 2022: 212). In the context of Reimer's experience-based philosophy, school music education serves as Arendt's common table. As students experience music, they form meanings as unique entities, which can be likened to the ontological natality that Arendt talks about. Furthermore, students become entities that participate in the world by freely sharing the meanings they have formed. In other words, they illuminate the world from different positions centered around the common table of music subjects, and share the meanings they have formed. Reimer focuses on the specialness that music gives us and can be said to design an education in which each student forms their unique meaning and shares it while participating in the world.
The conclusions drawn from this research are as follows: The specialness intrinsic to music enables music education to pursue both individuality and communality. Music provokes feelings unique to its form and fosters self-understanding. However, the meanings formed individually also provide a foundation for experiencing a greater sense of plurality. Therefore, both aesthetic sensitivity and communal competencies suggested within the curriculum are dimensions that music education can concurrently strive for. Consequently, music education should be structured to enable students to experience and formulate their unique perspectives, while also facilitating the free expression of these individually formed meanings.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/196932

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000178899
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share