Publications

Detailed Information

Pictorial Repetition and Response : 회화적 반복과 반응: 18세기 키샹가르 회화에서 슈가데바와 파리크시트의 이미지를 중심으로
Images of Shukadeva and Parikshit in Eighteenth-Century Kishangarh Paintings

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

전민규

Advisor
구하원
Issue Date
2023
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
KishangarhBhagavata PuranaShukadevaParikshitSavant SinghBhavani Dasshahrashob
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 인문대학 아시아언어문명학부, 2023. 8. 구하원.
Abstract
This thesis analyzes the images of Shukadeva and Parikshit in paintings produced in the Kishangarh kingdom of northwestern India in the eighteenth-century. In a number of paintings, Shukadeva and Parikshit, narrators of the Bhagavata Purana, are depicted together, and through such paintings this thesis examines the process by which patrons and painters engaged in the production of art.
This unique format of depicting the narrators of the Bhgavata Purana has been argued to be related to the development of Kishangarhs poetic literature. In addition to this, I suggest that the artists connections to the Mughal Empire and its atelier, as well as the politics and poetry, including the rise of the shahrashob genre of the 1740s, also contributed to the development of such paintings. I argue that the Kishangarh painters, for example Mughal émigré Bhavani Das, were selective in their adaptations of such external changes. Through the painters pictorial responses to literature, i.e. their adaptation of composition or techniques, we can recognize their agency. Due to the political turmoil and literary changes in eighteenth-century north India, Kishangarh poets also responded to contemporary literary subject matters in a similar manner, by writing their versions of the Bhagavata Purana. To reflect the patrons writings, I suggest that Kishangarh painters chose these images of Shukadeva and Parikshit and successfully created a new type of painting through repetition and responses to earlier pictorial examples.
이 논문은 18세기 인도 북서부 키샹가르 왕국에서 슈카데바와 파리크시트의 이미지를 그린 회화를 분석한다. 당시 키샹가르에서는 『바가바타 푸라나』의 화자인 슈카데바와 파리크시트가 함께 묘사된 그림이 다수 제작된 것을 볼 수 있는데, 이 논문에서는 이러한 그림을 통해 후원자와 화가가 예술 작품 제작에 참여한 과정을 고찰한다.
선행연구는 『바가바타 푸라나』의 두 화자를 묘사하는 키샹가르 특유의 회화 작품이 발달한 이유를 키샹가르 시문학 발전에서 찾는다. 이러한 주장에 덧붙여서 이 논문은 1740년대 샤흐라숍 장르의 유행과 같은 문학적 변화와 정치뿐만 아니라 무굴 제국 예술가들 간의 연결도 그러한 그림의 발달에 기여했다고 주장한다. 무굴 제국에서 키샹가르로 이주한 화가들은 무굴 제국의 회화 양식을 키샹가르 회화에 적용하기도 했는데, 바바니 다스가 대표적인 화가라고 할 수 있다. 이때 화가들은 후원자들의 문학에 반응하였고, 그들이 알고 있는 회화적 전통을 선택하고 주제를 해석하였다. 우리는 이러한 과정을 통해 그들의 주체적인 예술 행위를 파악해볼 수 있다. 유사한 맥락에서 1740년대 『바가바타 푸라나』와 관련된 주제가 키샹가르 문학에서 등장하는데, 북인도의 정치적 혼란과 문학적 변화가 일어나면서 이 역시 키샹가르의 시인들이 동시대 문학적 주제에 반응한 것이었다. 키샹가르 화가들은 문학적 경향과 나란하게 회화를 제작하기 위해서 슈카데바와 파리크시트의 이미지를 선택하였을 뿐만 아니라 회화적 구도를 반복함으로써 그 주제에 성공적으로 반응하였고, 키샹가르에서 다른 지역과 구분되는 독특한 바가바타 푸라나 회화가 등장하게 되었다.
Language
eng
URI
https://hdl.handle.net/10371/197226

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000178998
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share