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도로교통 안전시설이 교통사고 발생률에 미치는 영향 : A study on the effect of road and traffic safety facilities on traffic accident rates
고속도로 시인성 관련 안전시설 중심으로

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Authors

문형권

Advisor
김윤지
Issue Date
2023
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
고속도로도로 교통 안전시설교통사고운전자 인식
Description
학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 행정대학원 공기업정책학과, 2023. 8. 김윤지.
Abstract
최근 5년간 고속도로 교통사고를 분석해 보면 대부분(약 85%)이 인적 요인에 해당하는 운전자 과실이며, 그 중 주시태만으로 인한 교통사고 건수가 가장 많고 사망자 또한 가장 많다. 그런데 도로관리기관이나 경찰청의 교통사고 예방대책은 주로 시인성과 관련된 도로·교통 안전시설을 추가적으로 설치하는 것으로 과연 이러한 대책이 합리적인 것인가에 대해 본 연구의 목적이 있다. 선행연구에서는 도로안내표지의 경우 표기지명수가 증가하면 정보처리를 위해 운전자의 평균 반응시간은 늦어지며, 교차로에서 도로표지의 혼란은 갑작스런 서행이나 일시 정지, 차선 변경, 전방 부주위로 이어져 교통사고로 유발될 수 있음을 제시하였다. 본 연구의 분석은 두 가지 파트로 나뉜다. 첫째, 2017년∼2021년 한국도로공사 내부자료인「고속도로 교통사고 통계」를 이용하여 고속도로의시인성 관련 도로·교통 안전시설물이 많이 설치된 구간과 적게 설치된
구간을 비교그룹으로 설정하고 교통사고 발생률에 대하여 t-검정을 이용해 비교분석하였다. 둘째, 2014년을 기준으로 휴게소 진입로의 시인성 관련 도로·교통 안전시설 설치 전과 후의 교통사고 발생률에 대하여 t-검정을 이용하여 분석하였다.
분석결과 첫째, 고속도로 IC구간의 진출입로에 다양한 종류의 시인성 관련 도로·교통 안전시설물은 증가시켜도 교통사고 발생률에 영향을 미치지 않았다. 이는 운전자가 고속도로 IC구간의 진출입로에 필요한 도로안내표지의 정보만 받아들이고 다른 시인성 관련 안전표지판은 제대로 인지하지 않음으로써 반응시간이나 오류를 제어하고 있기 때문으로 추측 된다. 이것을 통해 시인성 관련 도로·교통 안전시설물의 무조건적인 설치 증가는 운전자에게 도움이 되지 않을 수도 있음을 제시하고 있다. 둘째, 휴게소 구간에 설치된 시인성 관련 안전시설물은 일관된 속도제한의 내용을 표출함으로써 교통사고 발생률을 감소시키는 유의미한 결과를 나타냈다. 고속도로 IC 구간의 도로안내표지와 다양한 시인성 관련 도로·교통 안전시설물과 달리 휴게소 구간은 그 내용이 단일하고 운전자의 의사결정에 혼선이 발생하지 않기 때문으로 판단된다. 이것은 개별적
인 시인성 관련 안전시설물에 대한 선행연구의 결과와 동일하게 교통사고를 감소하는 결과를 보여준 것이다.
본 연구를 바탕으로 시인성 관련 도로·교통 안전시설물은 교통사고 예방대책으로 많이 설치하는 것이 운전자에게 도움이 되지 않을 수도 있음을 알 수 있었다. 고속도로 교통사고 발생률을 낮추는 대책으로 시인성 관련 도로·교통 안전시설물이 적합한 구간을 선별하고, 그렇지 않은 구간에 대해서는 다양한 방법의 대책을 적용해야 할 것이다.
Analyzing highway traffic accidents in the last 5 years, most of them (about 85%) are the driver's fault, which is caused by human factors. Among them, the number of traffic accidents caused by negligence is the highest, and the number of deaths is also the highest. However, the road management agency or the National Police Agency's traffic accident prevention measures are mainly to install additional road and traffic safety facilities related to visibility, and the purpose of this study is to determine whether these measures are reasonable.
In previous studies, in the case of road guidance signs, when the number of sign designations increases, the driver's average reaction time is delayed for information processing. It was suggested that confusion of road signs at intersections can lead to sudden slowdown or pause, lane change, and forward circumference, leading to traffic accidents. The analysis of this study is divided into two parts. First, using 「Expressway Traffic Accident Statistics」, an internal data of Korea Expressway Corporation from 2017 to 2021,Sections with many road and traffic safety facilities related to the visibility of expressways and those with few installations were set as comparison groups. A comparative analysis was conducted using a t-test on the incidence of traffic accidents. Second, as of 2014, the traffic accident rate before and after the installation of road and traffic safety facilities related to the visibility of access roads to rest areas was analyzed using a t-test.
As a result of the analysis, first, even if various types of visibility-related road and traffic safety facilities were increased on the entrance and exit roads of highway IC sections, there was no effect on the traffic accident rate. This is presumed to be because the driver controls the reaction time or errors by accepting only the
information of road guide signs necessary for the entrance and exit of the highway IC section and not properly recognizing other safety signs related to visibility. Through this, it is suggested that the unconditional increase in the installation of road and traffic safety facilities related to visibility may not be helpful to drivers.
Second, the safety facilities related to visibility installed in the rest area showed a significant result of reducing the rate of traffic accidents by consistently expressing the contents of the speed limit.Unlike the road guide signs and various visibility-related road and traffic safety facilities in the highway IC section, it is judged that
the rest area section has a single content and does not cause confusion in the driver's decision-making. This shows the result of reducing traffic accidents identical to the results of previous studies on individual visibility-related safety facilities. Based on this study, it was found that installing a lot of visibility-related road and traffic safety facilities as a preventive measure for traffic accidents may not be helpful to drivers. As a measure to lower the rate of traffic accidents on highways, it is necessary to select sections suitable for visibility-related road and traffic safety facilities, and apply various measures to sections that do not.
Language
kor
URI
https://hdl.handle.net/10371/197408

https://dcollection.snu.ac.kr/common/orgView/000000178069
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