Publications

Detailed Information

코딩교육 명령문의 수학화: 대수교육을 중심으로 : Mathematising of Coding Education Command: Focusing on Algebra Education

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

정진환; 조한혁

Issue Date
2020-02
Publisher
대한수학교육학회
Citation
수학교육학연구, Vol.30 No.1, pp.131-151
Abstract
최근 학교 교육에 강조되는 코딩 및 AI 융합교육의 근원에는 수학이 있다. 본 논문은 최근에 도입되고 있는 초중등 코딩교육을 학교수학과 발전적으로 융합할 수 있는 교육내용 및 지도방법을 제안한다. 구체적으로 본 논문에서는 코딩교육 명령문의 수학화를 통해, 산술적 코딩에서 대수적 코딩으로 발전되는 교육내용을 설계하고, 대수적 코딩으로 나아가도록 하는 최소코드 지도전략을 제안한다. 또한, 본 연구는 초중등 코딩교육을 수학교육 특히 대수교육에 융합시키는 교육내용과 지도전략으로 학습자가 자신의 대수적 역량을 발전시키는 과정을 다루며 분석한다. 이러한 융합교육 방안은 Papert의 Constructionism 학습이론의 인공물 디자인을 통해 이루어지며, 또한 최소코드 지도전략은 학습자는 대수의 지식 구조를 형성하고, 컴퓨팅 사고를 발휘하는 경험을 가질 수 있도록 설계되었다.

Mathematics is at the root of coding and AI convergence education, emphasized in recent school education. This paper proposes an education content and education method that can combine elementary and secondary coding education that is being introduced recently with school mathematics in a developmental way. Specifically, in this paper, through the mathematising of the code in coding education, the contents of education to develop from arithmetical coding to algebraic coding are designed, as well as the minimum coding mapping strategy that induces development into algebraic coding. Additionally, this study addresses and analyzes the process in which learners develop their algebraic abilities with educational content and guidance strategies that converge coding education in elementary and secondary schools into math education, especially algebra education. This convergence education is achieved through a Paperts constructionism learning theory-based artifact design, and the minimum code strategy is designed to enable learners to form a knowledge structure of algebra and gain experience in exercising computational thinking.
ISSN
2288-7733
URI
https://hdl.handle.net/10371/198071
DOI
https://doi.org/10.29275/jerm.2020.02.30.1.131
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share