Publications

Detailed Information

다문화가족 어머니의 학교참여 경험: 초등학교를 중심으로 : Multicultural Mothers Experiences of Participation in Their Childrens Elementary Schools

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

최혜영; 이강이; 이재림; 이수현

Issue Date
2017-03
Publisher
한국인간발달학회
Citation
인간발달연구, Vol.24 No.1, pp.159-181
Abstract
이 연구의 목적은 초등학생 자녀를 둔 다문화가족 어머니의 학교참여에 대해 어머니, 교사, 기관 관계자의 경험을 알아보는 것이다. 이를 위해 다문화가족 어머니, 교사, 기관 관계자 총 21명을 대상으로 초점집단면접(FGI; focus group interviews)을 실시하였다. 연구 결과, 다문화가족 어머니는 학교참여에 있어서 자녀에게 미치는 영향에 대한 걱정과 기대를 동시에 가졌고, 교사와의 소통은 다양한 방식으로 나타났다. 학교에서 프로그램 진행 시 다문화 용어를 사용하는 것에 불편함을 느꼈고, 학교가 자녀교육의 전적인 책임을 가졌다는 인식의 차이를 가졌고, 학교참여에 대한 교사와 학교의 적극적인 지원을 기대했다. 다문화가족 자녀를 담당하는 교사와 기관 관계자는 가족의 비협조, 문화 차이 등이 다문화가족 어머니의 학교참여에서 장애요인이라고 하였고, 이들의 강점 개발을 통해 학교참여를 활성화 할 수 있음을 피력하였다. 다문화가족 어머니의 학교참여를 위해서 일반 교사와 학교의 배려가 필요하고 구체적인 정보 제공과 쉽고 실제적인 자료의 필요성이 제기되었다. 이 연구는 다문화가족 어머니와 교사, 기관 관계자들의 경험을 탐색함으로써 학교참여와 관련한 다문화가족 어머니의 실질적인 필요를 다각도에서 파악하려고 노력했고, 그에 따른 지원 방안을 제시했다는 점에 의의가 있다.

The purpose of this study was to explore multicultural mothers experiences regarding school participation. The data came from five focus group interviews with 5 multicultural mothers and 16 elementary school teachers and supporting professionals. Our analysis revealed that the multicultural mothers were ambivalent about school participation, and they acknowledged having both a positive influence on their child (e.g. being proud) and a negative one (e.g., feeling uncomfortable). They did not like the current approach that segregates multicultural families at school. They communicated with teachers in various ways and expected proactive support from the school system. The difficulties these mothers experienced regarding school participation originated from the different cultures and school systems between their countries of origin and Korea. The teachers and professionals said that multicultural mothers have difficulties in participating in school due to the lack of other family members support and cultural differences. They emphasized a strengths-based approach to promote multicultural mothers participation in school. Our findings suggest the importance of schools proactive support and user-friendly materials that are specific and easy to understand. This study contributes to the literature by listening to the voices of multiple stakeholders and discussing practical implications to better understand and enhance school participation among mothers in multicultural families.
ISSN
1226-4474
URI
https://hdl.handle.net/10371/198355
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share