Publications

Detailed Information

초・중등 체육교육 평가에 관한 국내 연구 동향 및 과제 : Review of research on physical education assessment

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

문경남; 한유정; 이옥선

Issue Date
2016-10
Publisher
한국초등체육학회
Citation
한국초등체육학회지, Vol.22 No.3, pp.91-105
Abstract
본 연구는 초?중등 체육교육에서 체육수업의 질적 제고를 위한 평가의 중요성에 관심을 두고, 국내에서 이루어진초?중등 체육교육 평가에 관한 연구 동향을 분석하고 이를 바탕으로 향후 연구 과제를 도출하는 데 목적이 있다. 이를 위하여 1994년부터 2015년까지 22년 간 KCI에 등재된 학술지 논문 중에서 학교, 체육, 평가의 주제를 공통적으로 다룬 57편의 논문을 선정하고 이를 분석했다. 연구 동향을 1)평가 연구의 목적, 2)평가 내용, 3)평가 방법, 4)평가 주체라는 주제로 범주화하여 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 평가 연구의 목적 분석 결과, 평가도구 분석 및 대안적 평가 개발을 위한 연구와 기존 평가의 문제점 제기 및 개선방안 탐색을 위한 연구가 주를 이루었다. 둘째, 평가 내용 분석 결과, 전통적 스포츠 활동을 중심으로 하는 경쟁 활동 영역을 대상으로 한 연구가가장 높은 비중을 차지하고 있었으며, 여가활동의 내용을 다룬 평가 연구는 부족한 것으로 나타났다. 셋째, 평가방법별 분석 결과, 체크리스트와 기록 측정을 활용한 연구가 주를 이루었고, 넷째, 평가 주체별 분석 결과, 대부분의 연구들이 평가 주체를 교사로만 바라보는 연구에 치우쳐 있음이 나타나 학생 중심 평가에 대한 관심을 기울일 필요가 있었다. 이를 바탕으로, 체육학 하위 학문 간의 협력을 통한 다면적 평가 연구, 학습과 평가의 긴밀한 관점을 반영하는 연구, 교사의 평가 전문성 함양을 위한 연구, 학교체육 정책의 변화를 뒷받침 할 수 있는 집합적 지식을 생성할 수 있는 체육교육 평가 연구의 필요성을 제기하였다.

The purpose of this paper is to review research on physical education assessment(1994-2015) and identify trends and future directions for research. Fifty seven studies on physical education assessment practice published from 1994 to 2015 have been systematically reviewed and analyzed in terms of the purpose of assessment, content areas of assessment, methods of assessment, and administrator of the assessment. Analysis revealed that the purposes of the assessment were mainly centered on examining challenges and issues in existing assessment practices and designing alternative assessments. Regarding the content areas for assessment, competitive sport was the major content area to be assessed while leisure and expressive activity were less assessed. Most of the assessments were administered by teachers and little attention has been paid to the student-centered assessment. As for future assessment research, there should be collaboration among diverse sub-disciplines of kinesiology in order to capture complex and multiple dimensions of student learning, linking assessment with learning closely by conceptualizing assessment as learning, examining ways to enhance teachers physical education assessment literacy, and generating collective evidence of physical education learning for guiding physical education policy development.
ISSN
1976-1058
URI
https://hdl.handle.net/10371/198399
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share