Publications

Detailed Information

중소기업 근로자의 직무몰입과 업무부하, 무형식학습 및 직무효능감의 관계 : The relationship among job involvement, work load, informal learning, and job self-efficacy of workers in small and medium sized-enterprises

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

윤경신; 김진모

Issue Date
2016-03
Publisher
한국농·산업교육학회
Citation
농업교육과 인적자원개발, Vol.48 No.1, pp.129-148
Abstract
본 연구의 목적은 중소기업 근로자가 인식한 직무몰입과 업무부하, 무형식학습 및 직무효능감의 관계를 구명하는 데 있었다. 연구의 모집단 중소기업 근로자이며, 목표 모집단은 중소기업청에서 선정한 신기술인증(NET)기업과 우수중소기업에 모두 속하는 기업 근로자이다. 우편(185부)과 온라인(71건)을 통해 총 256부의 자료를 수집하였고, 불성실 응답 및 이상치를 제외한 최종 분석에서는 242명이 응답한 자료를 사용하였으며, 변인간의 관계 분석 및 매개효과 검증을 위해 SPSS 21.0 for windows를 이용하여 분석하였다. 연구결과로 첫째, 직무몰입, 업무부하, 무형식학습, 직무효능감 각 영향관계 분석 결과 업무부하는 직무몰입, 무형식학습, 직무효능감에 부적인 영향을 미치고, 무형식학습은 직무몰입, 직무효능감에 정적인 영향을 미치며, 직무효능감은 직무몰입에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째. 직무몰입과 업무부하의 관계에서 무형식학습과 직무효능감 각각 완전 단일 매개효과를 갖는 것으로 나타났으며, 무형식학습과 직무효능감이 순차적 이중매개효과를 갖는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과는 중소기업 근로자의 직무몰입을 높이기 위해서는 업무부하를 낮춰야한다는 중요성을 시사한다. 또한, 업무부하를 낮추는 것이 어려운 경우, 조직차원에서 체계적으로 무형식학습의 기회를 제공한다면 개인의 직무효능감을 높일 수 있고 이를 통해 직무몰입이 높아질 수 있음을 시사한다.

The purpose of this study is to identify the relationship among levels of job involvement, work load, informal learning, and job self-efficacy of workers in small and medium sized-enterprises. The population of this study is all workers in small and medium sized-enterprises of South Korea and the target population of this study is 154 small and medium sized-enterprises included both NET(new excellent technology) small and medium sized-enterprises and excellent small and medium sized-enterprises selected by the Small and Medium Business Administration. Total number of data collected was 256(online, 71; post, 185) and 242 data was used(counting out 14 unreliable responses and outliers). SPSS 21.0 for Windows was used to conduct descriptive statistics, confirmatory factor analysis, regression analysis and PROCESS macro program(Hayes, 2013).
The major conclusions drawn from the findings of this study were as follows: First, the effects of all factors on other factors were statistically significant, especially the effects of work load on other factors were negative. Second, the mediator effects of informal learning and job self-efficacy on the relationship between job involvement and work load were statistically significant. And these conclusions suggest that: First, for improving workers job involvement, workers work load would be lowered. Second, in case of hard to lower workers work load, providing opportunities of informal learning systematically would improve job self-efficacy and job involvement.
ISSN
1738-7361
URI
https://hdl.handle.net/10371/203854
DOI
https://doi.org/10.23840/agehrd.2016.48.1.129
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share