Publications

Detailed Information

소집단 모형구성 수업 진행에서 나타난 초임 과학 교사의 인식론적 프레이밍 변화 탐색 -빈칸 채우기에서 사회적 추론 구성으로- : Changes in a Novice Teachers Epistemological Framing for Facilitating Small-Group Modeling: From Filling in Blanks to Social Construction of Scientific Reasoning

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

이은주; 김희백; 심수연

Issue Date
2024-04
Publisher
한국과학교육학회
Citation
한국과학교육학회지, Vol.44 No.2, pp.179-194
Abstract
본 연구의 목적은 초임 과학 교사가 소집단 모형구성 활동을 운영하며 어떤 인식론적 프레이밍을 보였는지 탐색하고, 연구자와 함께수업을 설계, 진행, 성찰한 경험이 교사의 인식론적 프레이밍 변화에어떻게 기여했는지를 이해하는 것이었다. 우리는 경력 2년 차의 초임과학 교사 1명을 사례로 연구하였다. 교사는 약 4개월간 2개 학급에서소집단 모형구성 활동이 포함된 18차시의 수업을 운영하였으며, 교사의 수업 실행 전후에는 교사-연구자 사이의 협력적 성찰이 13회 이루어졌다. 교사의 수업 실행과 협력적 성찰은 모두 녹화 녹음되었으며전사되어 질적으로 분석되었다. 우리는 발화 단위로 인식론과 관련된요소들을 귀납적으로 추출하고, 이러한 발화가 일관성 있게 나타난부분을 찾아 교사의 인식론적 프레이밍을 유추하였다. 연구 결과, 교사의 인식론적 프레이밍은 단원 초반부에 빈칸 채우기 프레이밍, 중반부에 개인적 추론 구성하기 프레이밍, 후반부에 사회적 추론구성하기 프레이밍으로 각각 다르게 나타났으며, 소집단 모형구성활동에서 교사와 학생의 역할에 대한 교사의 관점이 뚜렷하게 구분되었다. 이러한 변화는 교사가 연구자와 협력하여 모형구성 수업을 계획, 진행하고 성찰하며, 학생들의 가능성과 달라진 실행을 꾸준히 관찰하면서 나타났다. 빈칸 채우기 프레이밍에서 개인적 추론 구성하기 프레이밍으로의 전환에는 교사가 소집단 모형구성 활동을 운영하고 협력적 성찰하는 과정에서 학생들을 관찰하며 학생들의 능력에대해 새로운 인식을 가지게 된 것이 중요했다. 개인적 추론 구성하기 프레이밍에서 사회적 추론 구성하기 프레이밍으로의 전환에는 교사가 연구자와의 협업으로 교실에서 사회적 상호작용 장을 형성하여협력적 지식 구성의 가치를 인식하게 된 것이 중요한 역할을 했다.
이 연구 결과는 소집단 모형구성 활동을 운영하는 교사를 지원하는교사 교육 방안을 모색하는 데 시사점을 제공할 수 있을 것이다.

The aim of this study was to explore how a novice science teachers epistemological framing, characterized from her modeling instruction, evolved over time. We observed that the teachers framing changed over time, as she collaborated with researchers to plan, facilitate, and reflect on a series of lessons to support students small-group scientific modeling. We tried to understand how such experiences contributed to the changes in her framing. One 8th grade science teacher with two years of teaching experience participated in the study. The teacher collaborated with researchers for four months to co-plan and facilitate 18 lessons that included small-group scientific modeling. She also engaged in cogenerative reflection on the lessons for 13 times. All of her lessons and reflections were video-recorded, transcribed, and qualitatively analyzed for the purpose of the study. Our findings showed that the teachers epistemological framing, characterized from her interactions with students during modeling lessons, evolved during the study period: transitioning from an emphasis on students merely filling in blanks to prioritizing constructing personal reasoning and ultimately to focusing on the social construction of scientific reasoning. The teachers perception about what students are capable of changed, as she observed students during the modeling lessons, and this led to the shifts in her framing. Furthermore, through her engagement in planning, implementing, and reflecting on modeling lessons with researchers, she came to recognize the value of student collaboration in knowledge-building processes. These results can offer implications for supporting and studying teachers epistemological framing and modeling-based teaching by partnering with them.
ISSN
1226-5187
URI
https://hdl.handle.net/10371/204798
DOI
https://doi.org/10.14697/jkase.2024.44.2.179
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share