Publications

Detailed Information

종합적 접근으로서의 정책실패 사례연구: 경전철 사업 사례를 중심으로 : Integrative Model of Learning from Policy Failure: A Case Study of Light Rail Transit Projects

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

고길곤; 이보라; 이주현

Issue Date
2015-03
Publisher
한국행정연구소
Citation
행정논총, Vol.53 No.1, pp.129-163
Abstract
본 논문은 정책실패 사례분석의 여러 접근방법을 비판적 시각으로 살펴보고, 단편적 접근방법만으로 사례를 분석한 경우에 부딪힐 수 있는 한계를 점검하였다. 선행연구들은 각기 합리주의적, 정치적, 환경복잡성적 접근방법으로 실패의 개념, 원인 및 대안을 제시하였으나 연구마다 각 관점이 혼재되어 논리성과 일관성이 다소 결여된다는 한계가 드러났다. 본 논문은 정책실패연구의 세 가지 접근방법을 포괄하는 분석틀을 도출하였으며, 이에 입각하여 부산-김해, 용인, 의정부 경전철 사업 사례분석을 수행하였다. 결과적으로 정책실패 사례분석에서 실패의 원인에 대한 다면적인 해석이 제시되지 않는 이상, 실패로부터의 학습과 정책수정이 잘 이루어지지 않을 수 있음을 검증하였다.
While case studies of policy failure have informed researchers not to simplify the causes and solutions of policy failure, they have attempted to resolve the puzzles of policy failures using a rudimentary lens. This paper categorizes empirical studies of policy failure into three theoretical approaches-rational, political, and complexity models - that reside in different philosophical perspectives. Nonetheless, this case study of three light rail transit projects reveal the significant limitations to policy learning when employing a single approach to explain the definition, causes, and solution of policy failure. Hence, this study proposes an integrative framework of policy failure research and apply it to the light rail transit project cases. The findings suggest that this multifaceted approach has the advantage of producing usable knowledge that can ultimately contribute to learning and correcting errors in public policy.
ISSN
1229-6694
URI
https://hdl.handle.net/10371/207255
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Appears in Collections:

Related Researcher

  • Graduate School of Public Administration
  • Department of Public Administration
Research Area Chinese Administrative Reform and Corruption, Decision theory, Policy analysis, 의사결정이론, 정책분석, 중국행정개혁 및 부패

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share