Publications
Detailed Information
몸의 제스처 : Gesture of the body : A Study of Gloria E. Anzaldúas writing
글로리아 안살두아의 글쓰기 연구
Cited 0 time in
Web of Science
Cited 0 time in Scopus
- Authors
- Advisor
- 김정하
- Issue Date
- 2024
- Publisher
- 서울대학교 대학원
- Keywords
- 글로리아 안살두아 ; 치까나 페미니즘 ; 섹슈얼리티 ; 자전적역사-이론 ; 경계지대/변경: 새로운 메스띠사 ; 어둠 속의 빛: 정체성 ; 영성 ; 현실 다시 쓰기
- Description
- 학위논문(석사) -- 서울대학교대학원 : 인문대학 협동과정 비교문학전공, 2024. 2. 김정하.
- Abstract
- 이 논문은 글로리아 안살두아가 자신의 글쓰기를 몸의 제스처로 일컬었던 맥락을 전면화하면서, 그녀가 고안한 글쓰기 방법론, 자전적역사 및 자전적역사−이론에 담긴 물질 성을 탐구한다. 안살두아는 신화와 역사를 다시 씀으로써 자기가 겪었던 일들을 새로운 바탕 위에 재배열하는 작업이 이전과는 다른 나를 창조하고, 나아가 나와 타자, 나와 세계의 연결을 새로이 하여 공동체를 다시 짓는 것을 가능하게 한다고 말한다. 앞선 연구들이 안살두아가 글쓰기를 토대로 정립한 주체화 과정을 대체로 인식론적 실천으로 이해하고 새로운 주체 의 출현이 활성화하는 공동체에 관해서 비교적 덜 관심을 기울였다면, 이 논문은 몸이 환기 하는 존재론적 차원을 그녀의 글쓰기와 주체화를 논하는 중심에 두고 새로운 주체의 물질적 개입이 어떻게 기존 공동체를 변화시킬 수 있는지를 주목한다. 안살두아는 자신의 위치성이 드러나는 영어, 스페인어, 방언, 은어 등을 사용하며 개인적인 이야기로부터 역사와 이론으로 뻗어나가는 글쓰기를 구사하는데, 이러한 방식은 그녀가 재구성하고자 하는 주체와 공동체, 역사와 이론 공간이 어떤 물질에서 비롯되었는지를 표지한다. 이는 여성, 민족, 인종, 국가 등의 집단을 특정한 하나의 본질과 결부하려는 힘에 맞서, 내부의 다양한 차이를 발산시키고 그러한 차이 위에 새로운 양상의 연대를 모색하려는 시도이다.
안살두아의 글에서 어떻게 나의 몸이 텍스트가 되고, 그러한 텍스트가 어떻게 다른 몸들과 관계하게 되는지 밝히기 위해 본론에서는, 글쓰기가 나와 공동체를 생성하는 장을 나눠 살핀다. 2장은 안살두아가 치까노 민족주의의 한계를 지적하며 이를 넘어서고자 코아틀리케 신화를 불러오는 데서 시작한다. 자애로운 어머니가 아니라 선과 악, 빛과 어둠, 삶과 죽음을 아우르는 존재로서 여성성을 회복하는 일은 제국주의와 신자유주의 체제에서 비롯된 민족 트라우마의 질긴 포섭으로부터 벗어날 수 있는 길을 도모할 수 있게 한다. 양가적인 섹슈얼리티로의 포용은 우리를 깊은 고통 속으로 가라앉히지만 낯선 네트워크로 개방으로 이끌며, 벤야민과 버라드의 이론을 경유하자면, 고통이 나를 마비시키는 시간은 새로운 성좌와 얽힘을 생성한다. 3장은 2장에서 다진 섹슈얼리티에 관한 사유와 역사를 다시 쓸 수 있는 가능성을 기초로, 공동체 만들기 작업의 일환으로서 안살두아의 자전적 글쓰기 및 자전적 역사와 자전적역사−이론을 다룬다. 노동계급 출신의 치까나 퀴어로서 안살두아가 활용하는 언어를 파투아라는 개념을 통해 파악하고 그것이 결과적으로 어떤 발화의 정치를 불러오는 지를 논한다. 이처럼 그녀가 자신의 경험을 길잡이 삼아 과거를 현재화함으로써 발견하게 되 는 것은 자신의 몸과 세계와의 불가분성, 달리 말하자면, 이미 나 안에 들어와 있는 타자의 존재, 역사가 기입된 흔적이다. 안살두아는 나를 끊임없이 이동시키는 자전적역사 및 자전적역사−이론의 장으로 독자들을 초대하며 함께 변화할 수 있는 가능성을 찾고자 한다.
Foregrounding the context in which Gloria Anzaldúa referred to her writing as a gesture of the body, this thesis explores the materiality of Anzaldúas writing methodology, namely autohistoria, and autohistoria-theoria. Anzaldúa argues that rewriting myths and histories, and rearranging the events of ones life on a new foundation, allows for the creation of a different I and, in turn, the rebuilding of community by renewing connections between the I and the other as well as the I and the world. While previous studies have understood Anzaldúas process of subjectivation largely as an epistemological practice and paid relatively little attention to the communities that the emergence of new subjects activates, this thesis places the ontological dimension evoked by the body at the center of her discussion of writing and subjectivation, noting how the material intervention of new subjects can transform existing communities. Anzaldúa writes in English, Spanish, dialects, and slang which reveal her positionality, moving from personal narrative to history and theory in ways that mark the materiality of the subjects and communities she seeks to reconstitute, as well as the spaces of history and theory. It is an attempt to counter the forces that seek to define a group of people through an ostensibly shared essence, whether that group is of a shared gender, ethnicity, race, nationality, etc., by articulating the various differences within them and identifying new forms of solidarity founded upon those differences.
In order to reveal how my body of the becomes a text in Anzaldúas writing, and how that text relates to other bodies, this thesis is organized into chapters on how writing generates the I and community. Chapter 2 begins with Anzaldúa pointing out the limitations of Chicano nationalism and invoking the myth of Coatlicue to move beyond them. Reclaiming femininity beyond that of a benevolent mother, Anzaldúa identifies it as a force that encompasses good and evil, light and darkness, life and death; this offers a way out of the tight embrace of ethnic trauma stemming from imperialism and neoliberalism. Accepting the ambivalence of sexuality may sink us into deep pain, but it also leads to healing through the opening up of unfamiliar networks. As expounded by Benjamin and Barad, the time when pain paralyzes the I creates new constellations and entanglements. Chapter 3 builds on the ideas about sexuality and the possibility of rewriting history developed in Chapter 2 and addresses Anzaldúas autobiographical writing, autohistoria, and autohistoria-teoria as part of her work of community making. This thesis examines Anzaldúas language as a queer Chicana from a working-class background through the lens of patois and discusses the politics of speech that invokes. What she discovers by presenting the past using her own experience as a guide is the inseparability of her body from the world, or in other words, the presence of the other and the traces of history already within the I. Anzaldúa invites the reader to enter the field of autohistoria and autohistoria-teoria, where the I is in constant motion, and seeks to find the possibility of change together.
- Language
- kor
- Files in This Item:
Item View & Download Count
Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.