Publications
Detailed Information
시뮬레이션 기반 Helmet Non-Invasive Ventilator 교육의 효과 : Helmet Non-Invasive Ventilator
Cited 0 time in
Web of Science
Cited 0 time in Scopus
- Authors
- Advisor
- 장선주
- Issue Date
- 2024
- Publisher
- 서울대학교 대학원
- Keywords
- 시뮬레이션 ; 비침습 인공호흡기 ; Helmet Non-Invasive Ventilator
- Description
- 학위논문(석사) -- 서울대학교 대학원 : 간호대학 임상간호학과, 2024. 8. 장선주.
- Abstract
- This study was based on the National League for Nursing/Jeffries Simulation Theory and aimed to develop a Helmet Non-Invasive Ventilator education training program and assess its impact on the knowledge, self-efficacy, and clinical performance abilities of intensive care unit nurses. A non-equivalent control group pretestposttest design was employed, with the intervention conducted from September 1 to October 31, 2023. The participants consisted of 21 individuals in the experimental group and 22 in the control group, with both groups undergoing pre-assessment, intervention, and postassessment phases. The tools used for the study included self-report questionnaires for assessing knowledge and self-efficacy related to the Helmet NonInvasive Ventilator both before and after the intervention, while clinical performance ability was evaluated post-intervention by a research assistant under single blinded conditions. Data were analyzed using SPSS 29.0, employing the KolmogorovSmirnov test to confirm normality, which allowed for the use of parametric statistics. Participant demographics were presented using frequencies, percentages, means, and standard deviations. The homogeneity of the experimental and control groups at baseline was verified using Chi-square tests and Independent t-tests. Differences in pre and post-test scores for knowledge and self-efficacy, as well as post intervention clinical performance ability scores, were tested using Independent t-tests. The results of the study are as follows: 1) The difference in pre and post-test knowledge scores related to Helmet NIV showed no statistically significant difference between the control group (5.09±1.66 points) and the experimental group (4.43±1.57 points) (t=1.34, p=.093). Hence, Hypothesis 1 'The experimental group receiving simulation-based Helmet NIV education will have higher knowledge scores than the control group receiving lecture-based education.' was rejected. 2) The difference in pre and post-test self-efficacy scores related to Helmet NIV also showed no statistically significant difference between the control group (28.73±14.31 points) and the experimental group (34.52±13.05 points) (t=-1.386, p=.087). Therefore, Hypothesis 2 'The experimental group receiving simulation-based Helmet NIV education will have higher self-efficacy scores than the control group receiving lecture-based education.' was rejected. 3) The post-intervention clinical performance ability scores related to Helmet NIV were significantly different, with the control group scoring 14.6±4.6 points and the experimental group 22.7±2.4 points (t=-7.1, p=<.001). Thus, Hypothesis 3 'The experimental group receiving simulation-based Helmet NIV education will have higher clinical performance ability scores than the control group receiving lecturebased education.' was supported.
This study developed and validated a simulation-based Helmet NonInvasive Ventilator education program. The results showed a significant difference in clinical performance ability, suggesting that this could provide foundational data for non-invasive ventilator education for ICU nurses. Future research should focus on developing simulation nursing education programs for the use of more complex equipment in ICUs and evaluating the effects of simulation on various outcomes.
본 연구는 National League for Nursing/Jeffries Simulation Theory를 기반으로 Helmet Non-Invasive Ventilator 교육 프로그램을 개발하고, 중환자실 간호사를 대상으로 교육하여 지식, 자기효능감, 임상 수행 능력에 미치는 영향을 파악하기 위한 연구이다. 실험군은 시뮬레이션 중재를, 대조군은 강의 중재를 실시한 비동등성 대조군 사전 사후 설계로, 자료수집은 2023년 9월 1일부터 10월 31일까지 진행하였다. 대상자는 실험군 21명, 대조군 22명으로 두 군 모두 사전평가, 중재, 사후 평가 순으로 진행되었다. 연구 도구로는 Helmet Non-Invasive Ventilator 관련한 지식, 자기효능감은 자가보고식 설문지로 사전, 사후 평가하였고, 임상수행능력은 단일 눈가림을 실시한 보조 연구원이 사후 평가만 실시하였다. 자료는 SPSS 29.0프로그램을 사용하여 분석하였고, Kolmogorov- Smirnov test 정규성 검정 결과 정규성을 만족하는 것으로 나타나 모수통계를 사용하였다. 대상자의 일반적 특성은 실수와 백분율, 평균, 표준편차로 제시하였고, 실험군과 대조군의 사전 평가 동질성 검증은 Chi-square test, Independent t-test로 분석하였다. 두 군의 지식, 자기효능감의 사전∙ 사후 조사 차이와 임상수행능력 사후 평가 차이는 Independent t-test로 검증하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1) Helmet NIV와 관련한 사전 사후 지식 점수 차이는 대조군이 5.09±1.66점, 실험군이 4.43±1.57점으로 두 군 간의 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다(t=1.34, p=.093). 따라서 가설 1 시뮬레이션 기반 Helmet NIV 교육을 받은 실험군은 강의식 교육을 받은 대조군보다 지식 점수가 높을 것이다.는 기각되었다. 2) Helmet NIV와 관련한 사전 사후 자기효능감 점수 차이는 대조군이 28.73±14.31점, 실험군이 34.52±13.05점으로 두 군 간의 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다(t=-1.386, p=.087). 따라서 가설 2 시뮬레이션 기반 Helmet NIV 교육을 받은 실험군은 강의식 교육을 받은 대조군보다 자기효능감 점수가 높을 것이다.는 기각되었다. 3) 중재 후 Helmet NIV와 관련한 임상수행능력 점수는 대조군이 14.6±4.6점, 실험군이 22.7±2.4점으로 두 군 간의 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다(t=-7.1, p=<.001). 따라서 가설 3시뮬레이션 기반 Helmet NIV 교육을 받은 실험군은 강의식 교육을 받은 대조군보다 임상수행능력 점수가 높을 것이다.는 지지되었다 본 연구는 시뮬레이션 기반 Helmet Non-Invasive Ventilator 교육 프로그램을 개발하고 그 효과를 검증하였다. 연구 결과, 유의미한 차이가 있는 것은 임상수행능력으로 확인되었으며 이를 통해 중환자실 간호사 대상 비침습 인공호흡기 교육의 기초 자료로 활용할 수 있을 것이다. 추후 중환자실에서 사용하는 중증도가 높은 장비 사용과 관련한 시뮬레이션 간호 교육 프로그램 개발이 필요할 것으로 보이며, 다양한 결과 수준에서 시뮬레이션 효과를 검증하는 연구가 진행되기를 기대한다. 주요어 : 시뮬레이션, Helmet Non-Invasive Ventilator, 비침습 인공호흡기 학 번 : 2022-23957
- Language
- kor
- Files in This Item:
- Appears in Collections:
Item View & Download Count
Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.