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Sustainability in the Coffee Value Chain: Case Studies of Japanese SMEs for Sustainable Development : 커피 가치사슬에 근거한 지속가능성: 일본계 중소기업의 지속가능발전을 위한 이니셔티브 사례
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- Authors
- Advisor
- Yeongseop Rhee
- Issue Date
- 2025
- Publisher
- 서울대학교 대학원
- Keywords
- Sustainability ; Specialty Coffee ; ESG (Environmental ; Social ; and Governance) ; SDGs (Sustainable Development Goals) ; Japanese SME ; Relationship Coffee Model (RCM)
- Description
- 학위논문(석사) -- 서울대학교 대학원 : 국제대학원 국제학과, 2025. 2. Yeongseop Rhee.
- Abstract
- The coffee industry faces environmental and socio-economic challenges from coffee producers to consumers, and companies are implementing sustainability practices in the coffee value chain. This study explores how sustainability initiatives are implemented in the coffee value chain, with a particular focus on the integration of Environmental, Social, and Governance (ESG) frameworks; alignment with the UN Sustainable Development Goals (SDGs); and the corporate purposes related to these initiatives, as emphasized by Small and Medium-sized Enterprises (SMEs). The primary objective of this study is to understand how SMEs in the coffee industry implement sustainability practices, particularly under the Relationship Coffee Model (RCM), and investigate their contribution to sustainable development. Semi-structured interviews were conducted with three Japanese SMEs in the coffee industry to examine how ESG frameworks are integrated into business operations and aligned with sustainability practices. The data were analyzed using triangulation, revealing key themes regarding the motivations and practices of SMEs in promoting sustainability. The findings indicate that sustainability practices are not isolated within ESG domains, but are interlinked with each domain specifically through cross-sector partnerships. Additionally, the research highlights how commitments to SDGs are relevant to corporate purposes under the RCM. These findings deepen our understanding of how SMEs integrate sustainability initiatives into their corporate strategies and align them with the 2030 agenda for sustainable development, offering valuable insights not only for coffee companies but also for SMEs more broadly. By examining corporate sustainability practices in the value chain, this study provides a multifaceted perspective, uncovering best practices in sustainability initiatives under the RCM within Japanese SMEs in the Asian context. It also provides valuable insights into the potential to achieve both economic profits and positive environmental and social impacts in sustainable business spaces.
커피산업은 커피 생산자부터 소비자에 이르기까지 환경 및 사회경제적 도전에 직면해 있으며, 기업은 커피 가치사슬에서 지속가능성 관행을 구현하고 있다. 본 연구는 ESG (Environmental, Social, and Governance) 프레임워크의 통합, UN SDGs (Sustainable Development Goals)와 일치, 중소기업(Small and Medium Enterprises)이 강조하는 이러한 이니셔티브와 관련된 기업 목적 등을 중심으로 커피 가치사슬에서 지속 가능성 이니셔티브가 어떻게 구현되는지 살펴본다. 본 연구의 주요 목적은 커피 산업, 특히 RCM(Relationship Coffee Model)에 해당하는 중소기업이 지속가능성 관행을 어떻게 구현하는지 파악하고, 지속가능 발전에 대한 기여도를 조사하는 것이다. 커피산업에 종사하는 일본 중소기업 3개사를 대상으로 반구조 인터뷰를 실시하여 ESG 프레임워크가 기업 운영에 어떻게 통합되고 지속 가능성 관행에 부합하는지 살펴보았다. 자료는 지속가능성을 증진하는 중소기업의 동기와 관행에 대한 핵심 주제를 밝히면서 삼각검증을 사용하여 분석되었다. 연구 결과는 지속가능성 관행이 ESG 영역에서 격리되지 않고 특히 부문 간 파트너십을 통해 각 영역과 상호 연결되어 있음을 나타낸다. 또한, 이 연구는 SDGs에 기여하는 맥락과 RCM에 따른 기업 목적과 어떻게 관련성이 있는지 강조한다. 이러한 연구 결과는 중소기업이 지속가능성 이니셔티브를 기업 전략에 통합하고 유엔총회에서 공식 출범한 2030 어젠다 (2030 Agenda)일치시키는 방법에 대한 이해도를 심화 시켜 커피기업 뿐만 아니라 중소기업을 위한 가치 있는 통찰력을 보다 광범위하게 제공한다. 가치사슬에서 기업의 지속가능성 관행을 검토함으로써, 연구는 아시아 맥락에서 일본 중소기업의 RCM에 따른 지속가능성 이니셔티브 모범 사례를 밝히는 다각적인 관점을 제공한다. 또한 지속가능한 비즈니스 공간에서 경제적 이익과 긍정적인 환경 및 사회적 영향을 모두 달성할 수 있는 잠재력에 대한 귀중한 통찰력을 제공한다.
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- eng
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