Browse

생산 전략과 성과 간 연계에 관한 연구
Linking Manufacturing Strategy to Performance

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
차정현; 김수욱
Issue Date
2006-06
Publisher
서울대학교 경영대학 경영연구소
Citation
경영논집, Vol.40 No.1/2, pp. 336-364
Keywords
manufacturing strategyperformancefirm structureconditional relationship
Abstract
급격하고 예측 불가능한 환경변화 속에서 기업들은 기업 경쟁력을 제고하고 경영성과를 향상시

키기 위해 기업 경쟁력의 원천인 생산시스템을 전략적 차원에서 관리하여야 한다. 생산활동의 전

략적 가치는 급격한 환경변화와 날로 심화되어 가고 있는 치열한 경쟁환경에서 기업이 높은 성과

를 창출하고 경쟁우위를 지속적으로 유지하는데 있다.

기존 연구에서 살펴볼 수 있는 바와 같이 최근의 생산전략연구들은 각각 접근방법과 또 사업전

략 및 생산전략의 개념화에는 다소 차이가 있지만 생산전략의 특성이 사업부전략이나 제품구조의

변화와 같은 산업특성의 변화에 따라 서로 다른 상황적 관계를 보여 주고 있다. 뿐만 아니라, 지금

까지 많은 연구들은 산업의 구조적 특성과 전략, 기업성과 간에도 관계가 있음을 보여주고 있다.

따라서 사업영역별로 기업이 달성하고자 하는 경쟁우선순위는 다양할 것이며, 특정한 성과를

달성하기 위하여 기업이 선택하여야 하는 제조 전략도 산업 특성에 따라 달라질 것이다. 그러므로

기업이 영위하는 사업의 구조 및 특성에 따라 기업이 달성하고자 하는 특정 성과목표를 이루기 위

하여 기업이 택하는 제조전략은 달라져야 한다. The environment of company is changing so dynamically and unpredictably that it

requires manufacturing strategy which is source of competitiveness for firm

performance improvement. The strategic value of production is high performance and

competitive advantage in dramatically changing environment.

Recent studies in manufacturing strategy show that conditional relationship between

change of structure characteristic like business unit strategy or change of product

structure and manufacturing strategy characteristic although there are differences of

meaning and approach method. Moreover, many researches show that industry

structure characteristic, strategy and firm performance are related.

Various competitive priorities are done by business unit and various manufacturing

strategy is selected for specific performance. So, the manufacturing strategy of

company is various by firm structure and characteristic for specific performance.
ISSN
1229-0491
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/32221
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Business Administration/Business School (경영대학/대학원)Institute of Management Research (경영연구소)경영논집경영논집 vol.40 (2006)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse