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역사적 사건의 상징화와 집합적 정체성 -기념비, 조형물의 문화적 기능을 중심으로- : Collective Memory and Symbolization of the Past : Cultural Meaning of the Nam-San in Modern Korea

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Authors

박명규

Issue Date
2001
Publisher
서울대학교 사회과학연구원
Citation
한국사회과학, Vol.23 No.2, pp. 31-56
Abstract
이 연구는 특정한 사건이나 공간에 대한 사회적 기념행위를 과거 역사에 대한 집합적 해석의 일환으로 파악함으로써 문화적인 형식 속에 나타나는 기억의 구성성을 드러내고자 한다. 과거를 재구성하고 현재 속에 보존하는 방식의 일환으로 역사서술과 함께 사회적 기념행위가 주목되고 있다. 특히 근대국가의 수립과정에서 집합적 정체성의 확립, 정치적 정당성의 형성과 관련하여 과거에 대한 해석의 중요성이 강도되었고 사회적 기념행위의 정치적 역할도 매우 강조되었다. 이 글은 남산이라는 공간에 부여되었던 정치적 상징성이 시기적으로 변모해온 과정을 검토함으로써 한국의 근현대사와 기억의 사회적 구성을 연결시켜 보려는 작업이다. 이 글은 정치적 상징성을 지닌 공간이나 기념물들에 대한 분석을 통해 역사적 변화의 의미를 새롭게 검토할 수 있는 가능성을 보여주었다. 또한 과거의 상징화 작업이 얼마나 권력관계에 의해 좌우될 수 있는 것인지, 나아가 해방 후 탈식민화 과정이 얼마나 불철저하게, 지배논리와 반공이데올로기에 의해 영향을 입었는지를 보여준다.

This study of political symbolization of Nam-san tries to show relationship between social remembrance and collective memory in modern Korea. Declaring independence of Daehan Empire, Chosun dynasty came to know importance of political symbolization to enhance collective identity of the people. Some new memorial sites were elected near Namsan, where quasi-religious rituals of Chosun Dynasty had been done for a long time. Especially Changchungdan was designed to remember those who had dedicated their lives for the country during Tonghak Peasant War in 1894 and Assassination of King's wife by Japanese military in 1895. Its political function seemed to be similar to that of the National Cemetery in a modern state. With colonization, however, Namsan changed as a symbolic site for Japanese Empire. It became an imperial place where Japanese residence, colonial institutions and Shinto shrine were combined together to show the strength of Japanese colonialism. After liberation in 1941, the political symbol of Namsan changed once again. A plan of building a monument for national liberation at the site of demolished Shinto shrine was prepared by several political leaders. However, the political division between left and right and social turmoil hindered a well-designed reconstitution of cultural symbol of Namsan. Also with the emergence of division states in South and North, authoritarianism and anti-communism were strongly combined with the space of Namsan. Namsan, as a site of social memory, shows the difficulty of decolonization and the complexity of state-building process in modern Korea.
ISSN
1226-7325
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/41029
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