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조선서화 감정과 근거 자료의 운용: 1850년 이후에 제작된 안견‹몽도원도›제첨 몽유도원도와 위작 정선‹계상정거도› 등을 중심으로
Korean calligraphy and paintings authentication and the application of based material

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Authors
이동천
Issue Date
2009
Publisher
서울대학교 조형연구소
Citation
Form archives, Vol.1, pp. 251-302
Abstract
Art history based on fakes is only a castle in the air. We have not done any validation for
the accumulated fakes for this time. erefore, for the first time, I have published an art
work authentication book called Jinsang (眞相)- e Secret of Appraising Real Works
of Art to form a scientific analyzing system and to cultivate accurate judgment toward
an art work according to the reality. is study suggests an effective application of based
materials through concrete examples in todays Korean calligraphy and paintings authentication
based on that book.
is study categorizes the foundation of authentication into periodic features and
personal characteristics. e periodic features are exposed on the works, which reflects
the characteristics of the era and the contemporaneousness of the creation era, and the
personal characteristics are exposed at the log which preserved the personal characteristics
of the artists and the artistic world of the artists. Both periodic features and personal
characteristics articulate a relationship of master and servant, as its main basis are different
depending on the situation, but should organically function so each shall not be
isolated.
Examples which applied the periodic features as main basis: 1. e well known
Mongyudowondo by Ahn Gyeon was verified that it should be renamed as Mongdowondo.
Based on the periodic features such as relationship between the martial,
the periodic characteristics of the text style, Su Ling (素綾), and the mountings, it has
been verified that a word, Mongyudowondo, could not be written during the period of
Prince An-pyeong and was proved as an error since the label with the title of the work is
on it.
2. e white paint, which are used on many fake paintings that have imitated the
Korean paintings prior to 1850, shows lead (Pb) returning symptoms, which white
paint turns into brown or black. is white paint was used since around 1850 and this
indication of lead shows whether the paint was from China or whether it was new Pbpowder
similar to the genuine white paint. is white paint is a new Pb-powder which distinguishes from Korea powder (高麗 鉛粉), a white powder with lead (Pb) elements
contained, which maintains its current true color and was made during the JoSeon
Dynasty by traditional methods...
조선시대 문인들의 文集에서 서화 작품의 수장, 감상, 위조, 사기 등에 관련한 당시 기
록들을 찾을 수 있다. 18세기 전반에는 고서화 수장이 크게 유행하여 이를 비판하는 목
소리조차도 커졌는데 李廷燮은 요즘 사람들은 고서화를 많이 모으는 것을 깨끗한 정
취로 삼아 다른 사람 손에 비단 한 조각 작품이라도 있다고 들으면 수단 방법을 가리지
않고 반드시 구입하여 농짝을 가득 채우고 보배인 양 수장하고 자랑한다고 하였다.
골동서화 수장에 심취한 兪晩柱(1755~1788)는 1783년 음력 7월 23일 일기에 이렇게
쓰고 있다.
중국의 박식하고 고아한 선비들은 여행길에 반드시 서화를 지니고 집에 거
처할 때에 반드시 골동품을 쌓아놓고 이로써 자신의 정취와 사상을 빗대니
어찌 헛되다 하리오? 우리나라 사람들은 매우 둔해서 이를 귀하게 여기지
않을뿐더러 이런 게 있는지조차도 모른다.
유명 작가의 서화 작품에 대한 폭발적 수요로 인해 작가 사후나 생존 시에 이미 위작의
폐해는 심각하였다. 南泰膺(1687~1740)은 1732년 음력 4월 상순에 쓴 『聽竹漫錄 · 畵
史』에서 당시 尹斗緖(1668~1715)의 그림은 세상에 전하는 것이 드물다 하고, 그 후
『聽竹漫錄 · 畵史補錄(下)』에서 윤두서의 진작으로 퍼져있는 것은 중로인이 사대부
집보다 많았다. 수표교에 사는 최씨 성을 가진 한 중인은 더욱 많이 비축하여 두루마리
와 족자로 만들었다. 이로써 근래에 중로인이 가짜를 만들기에 이르렀고 공재의 도장
을 다른 사람 그림에 날인하여 이로써 공재 윤두서의 예술세계를 어지럽혔는데 혹 속
아서 사가는 사람도 많이 보았다고 하였다.
ISSN
2093-1263
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/66844
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Fine Arts (미술대학)Visual Arts Institute (조형연구소)Form Archives (조형 아카이브)Form Archives (조형 아카이브) vol.01 (2009)
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