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헤겔의 불행한 의식과 인문적 주체의 역설
Hegelian Unhappy Consciousness and Paradoxes of Humanistic Subject

DC Field Value Language
dc.contributor.author김상환-
dc.date.accessioned2010-07-28T05:54:03Z-
dc.date.available2010-07-28T05:54:03Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifier.citation철학사상, Vol.36, pp. 33-83-
dc.identifier.issn1226-7007-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/68749-
dc.description.abstract헤겔의 에서 「자기의식」장(4장)에 등장하는 노예와
불행한 의식은 이후에 태어나는 모든 형태의 자기의식에 대하여 발생적 원
형이자 역사적 뿌리에 해당한다. 특히 정신적 실재(공동체 정신)를 예감하
는 자기의식이라는 점에서 불행한 의식은 「이성」장(5장)에 등장하는 성실
한 의식뿐만 아니라 「정신」장(6장)에 등장하는 아름다운 영혼과도 어떤 반
복관계에 있다. 이 세 주체가 서로 다른 시대를 사는 동일한 영혼이라는
전제에서 출발하여 불행한 의식의 변증법을 현대적인 감각에서 다시 읽는
것이 이 논문의 목표이다. 성실한 의식과 아름다운 영혼은 근대 인문주의
자(낭만주의시대의 지식인)를 구현하는 위치에 있으므로, 불행한 의식을 인
문적 주체의 원시 형태로 간주할 수 있는 가능성을 찾고, 그런 가능성 안
에서 인문적 주체의 본질적인 역설을 설명하는 데 이런 재해석의 주안점이
놓일 것이다. 인문적 주체의 역설은 철저히 개인주의적이고 비-사회적인
가운데 이상적인 사회의 이념을 잉태하고, 최고 선을 의지하면서 최고 악
을 범하며, 도착적 공격성의 주체이면서 건강한 공동체 정신의 수호자라는
데 있다. Reading Hegels Phenomenology of the Spirit, repetition or the
existence of a parallelism can be found between three figures of the
subject: Unhappy Consciousness who appears in Chapter IV; Honest
Consciousness who is described in Chapter V; and Beautiful Soul
who is exposed in Chapter VI. Parallel with one another in their
common role of calling Spirit into existence, they are the same
subject but live in three different ages. Under this presupposition, I
will reread the dialectic of Unhappy Consciousness in a retrospective
manner starting from the dialectics of Honest Consciousness and
Beautiful Soul, dialectics which reflect the world of the intellectuals
before and after German Romanticism. In this reading of Hegelian
text, I will try to justify the possibility of regarding Unhappy
Consciousness as a primitive type of modern humanistic subject, and
to explain in this possibility certain paradoxes that are proper to
humanistic thinking: as an extremely egoistic and non-social being,
this arrives at inventing the idea of perfect society; intending the
highest good, it falls into evil ways; suffering a symptom of
perverse aggression, it becomes a guardian of a healthy communal
spirit.
-
dc.language.isoko-
dc.publisher서울대학교 철학사상연구소-
dc.subject헤겔-
dc.subject정신현상학-
dc.subject정신-
dc.subject자기의식-
dc.subject불행한 의식-
dc.subject성실한 의식-
dc.subject아름다운 영혼-
dc.subject욕망-
dc.subject인정투쟁-
dc.subject주인-노예 변증법-
dc.subject인문주의-
dc.subject인문적 주체-
dc.title헤겔의 불행한 의식과 인문적 주체의 역설-
dc.title.alternativeHegelian Unhappy Consciousness and Paradoxes of Humanistic Subject-
dc.typeSNU Journal-
dc.contributor.AlternativeAuthorKim, Sang-Hwan-
dc.citation.journaltitle철학사상-
dc.citation.endpage83-
dc.citation.pages33-83-
dc.citation.startpage33-
dc.citation.volume36-
Appears in Collections:
College of Humanities (인문대학)Philosophy (철학과)철학사상철학사상 36호 (2010)
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