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예지와 근원현전 : 후설의 <베르나우 원고>를 중심으로 : Protention and Primal Presentation in Husserls Bernau Manuscripts

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Authors

김태희

Issue Date
2010
Publisher
서울대학교 철학사상연구소
Citation
철학사상, Vol.36, pp. 313-343
Keywords
후설시간의식예지근원현전베르나우 원고HusserlTime-ConsciousnessProtentionPrimal PresentationBernau Manuscripts
Abstract
후설은 초기 시간의식 분석에서 시간의식의 근원을 근원인상과
파지의 근원적 차이에서 보았으나, 점차 예지가 지닌 중요성에 착목한다.
특히 에서는 근원적 시간구성을 파지된 예지가 충족되는
근원과정으로 설명한다. 그러나 이러한 설명에 있어서는 근원현전은 예지
의 충족으로서만 등장하므로, 예지 없는 근원현전, 즉 완전히 새로운 것
혹은 기대하지 않은 것이 나타날 이론적 가능성은 사라진다. 그러나 다른
한편 에서는 예지 없는 근원현전의 가능성에 대해서도 서
술한다. 서로 모순적으로 보이는 이러한 두 가지 서술은 근원현전에 대한
두 가지 관점, 즉 현전장의 근원원천과 파지-예지 연속체의 이념적 한계라
는 두 가지 관점에 상응하며, 이 두 가지 관점은 상보적이다. 이러한 상보
성을 설명하기 위해서는 근원현전의 두 가지 차원, 즉 선대상적 근원의식
의 차원과 파지-예지 연속체 안에서의 대상적 의식의 차원을 구별해야 한
다. 이때 현전장의 근원원천으로서 근원의식되는 선대상적 근원현전이 바
로 예지 없는 근원현전이다. 이로써 앞서 모순적으로 보이는 두 가지 서술
이 서로 조화를 이룰 수 있게 된다. In his early analyses of time-consciousness, Husserl identified the
origin of time-consciousness in the original difference between primal
impression and retention. However, after these analyses, he paid an
increasing amount of attention to the significance of protention.
Especially in the Bernau Manuscripts, the original time-constitution is
described as the flow where retended protentions are fulfilled. In these
descriptions, primal presentation can only appear as a fulfillment of
protention and the possibility of primal presentation without any
protention on it should be denied. Nevertheless, in the same place of
the Bernau Manuscripts, Husserl described the possibility of primal
presentation without any protention. These two descriptions correspond
to two perspectives of primal presentation, i.e., primal presentation as
the primal source of a presentational field and as the ideal limit of the
retentional-protentional continuum. These two descriptions and
perspectives appear to be inconsistent. Nevertheless, it comes to light
that they are consistent and even complementary if two dimensions of
primal presentation are distinguished, i.e., a dimension of the primal
consciousness of pre-objective pre-givenness and the dimension of
objective constitution in the retentional-protentional continuum. The pre-objective primal presentation as the primal source of the
presentational field is primal presentation without any protention on it.
ISSN
1226-7007
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/68757
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Humanities (인문대학)Philosophy (철학과)철학사상철학사상 36호 (2010)
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