Publications

Detailed Information

행정학의 위기와 행정학 교육: 한국 행정학 교육의 실용성에 관하여 : The 'Crisis of the science of public administration' and its implications for public administration education

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

이병량

Issue Date
2010-06
Publisher
서울대학교 행정대학원
Citation
행정논총, Vol. 48 No. 2, pp. 169-188
Keywords
행정학의 위기행정학 교육의 위기실용성crisis of the science of public administrationcrisis of public administration educationusefulness of public administration education
Abstract
행정학 위기론은 한국 행정학의 주요 연구영역이라고 해도 무방하다고 할 수 있을 정도로 논의의 양적 확대와 질적 심화가 이루어지고 있다. 그리고 행정학 위기론은 행정학 자체의 위기에 관한 논의를 넘어서 행정학을 교육 받은 학생들의 경쟁력 저하 문제, 이의 현실적인 결과로서 대학, 대학원 행정학과의 경쟁력 상실 문제 등의 행정학 교육의 위기론으로 이어지고 있다. 그러나 이 논문은 행정학 위기론과 행정학 교육 위기론이 다른 시각에서 이해되어야 하지 않는가 하는 질문을 던진다. 행정학 교육의 위기나 실용성 상실의 문제는 행정학 위기와는 출발점과 문제의 양상이 다른 문제라고 보는 것이다. 이런 질문을 바탕으로 이 논문은 행정학 교육의 실용성 문제에 관해 함께 고민할 문제를 제기하고자 한다. The crisis of the science of public administration is presently a widely discussed topic becoming a major item on the research agenda in the science of public administration in Korea. In the beginning the discussions merely focused on the crisis itself but it has now spread over to questions such as the problem of the diminishing competitiveness of graduates in the field and the consequent difficulties in attracting promising undergraduate and graduate students to the field. This paper attempts to put the often-confused questions of the crisis of the science of public administration and the crisis of public administration education somewhat differently. It suggests that these two crises have neither the same origins nor the same developmental patterns. From this perspective, this paper proposes a new set of questions that would enable us to delve into the questions of the usefulness of public administration education.
ISSN
1229-6694
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/69093
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share