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불확실성, 모호성과 딜레마 상황하에서 절차적 합리성의 탐색
Search for procedural rationality under uncertainty, ambiguity, and dilemma

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Authors
이종범
Issue Date
2005-12
Publisher
서울대학교 행정대학원
Citation
행정논총, Vol. 43 No. 4, pp. 1-27
Keywords
불확실성모호성딜레마제도적 대응공론과정절차적 합리성uncertaintyambiguitydilemmainstitutional mechanismprocedural rationalitypublic deliberation
Abstract
본 논문의 목적은 체제가 선택의 어려움 속에서 정책의 질을 높이기 위하여 행하는 제도적 대응과 그 절차적 합리성을 음미하기 위한 것이다. 절차적 합리성이란 체제가 문제의 설정이나 수단을 선택함에 있어서 제도나 절차에 따라 행동함으로써 목적에 근접하여 가는 것을 말한다. 목적의 범주에는 가치의 선책이나 수단의 선택을 다 포함한다. 선택의 어려운 정도는 같을 지라도 그 원인이 다르면 대응 양상도 달라질 수밖에 없다. 불확실성으로 인하여 선택이 어려운 정책문제는 부족한 정보를 탐색하고 그것을 지원하는 제도를 만들거나 제도를 개선하려고 한다. 모호성의 경우는 주로 의미해석이나 합의 과정과 관련된 제도의 개발에 더 많은 관심을 기울인다. 딜레마의 문제는 서로 상반된 가치입장이 밝혀지도록 유도하고 공격결정을 할 수 있도록 하는 합의절차를 설계하는 데 제도개발의 초점이 주어진다. 물론 필요한 경우는 단기적 대응으로 시간을 버는 것도 중요하다. 문제가 복잡하고 중요할수록 다양한 방법들을 종합적으로 활용한다. Objective of this paper is to identify the way how a system to make an institutional response to the situation of uncertainty, ambiguity, and dilemma in order to achieve procedural rationality. Under uncertainty policy makers tends to adopt an information processing mechanism to handle situational complexity a system faces. Under ambiguity a system improve consitutive rules for multiple actors understand each other through double interactions. As they feel enough information to make decision they stop to search for new information. But when they have not enough information and they feel urgent pressure to make decision, and competing parties distrust each other and other neutral institutions, both situations of uncertainty and ambiguity changed to be a dilemma. Under dilemma situation regardless of its information condition policy makers react temporarily until situation to become favorable. These reactions are: avoidance of decision, stop and go policy, reaction by formalism, symbolic reaction, enlargement of resource to give opponents. They also seek to resolve it following the institutional mechanisms including public deliberation process. They are mutual adjustment, judicial process including alternative dispute resolution, special committees or work groups, legislative process, and voting. We also suggest five conditions for a system to make genuine public deliberation. The more complex and difficult a dilemma is the more legitimate and complex mechanism are required in order to get compliance from the opponents.
ISSN
1229-6694
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/70770
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Appears in Collections:
Graduate School of Public Administration (행정대학원)Dept. of Public Administration (행정학과)Korean Journal of Public Administration (행정논총)Korean Journal of Public Administration (행정논총) vol.43 (2005)
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