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지방정부 공공서비스 질이 성과에 미친 영향
A study of impact of service quality on service productivity

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Authors
이원욱; 김영오
Issue Date
2004-09
Publisher
서울대학교 행정대학원
Citation
행정논총, Vol. 42 No. 3, pp. 53-74
Keywords
접근용이성편리성신속정확성대응환류성쾌적성AccessibilityConvenienceAccuracyResponsivenessAmenity
Abstract
본 연구는 지방정부의 공공서비스에 대한 평가를 시행함으로써 향후 지방정부의 성과평가에 대한 시사점을 얻기 위한 것이다. 공공서비스에 대한 성과평가는 대구광역시 주민을 대상으로 설문조사를 실시하였는데, 전체적으로 대구광역시의 공공서비스 질은 보통이상으로 다소 높게 평가하고 있다. 공공서비스 질은 접근용이성, 편리성, 신속정확성, 쾌적성, 대응환류성, 업무공평성 등 6가지 요인으로 분석되었고, 과연 이들 요인이 대구광역시 공공서비스의 성과에 어떠한 영향을 미치는지 분석하였다. 분석결과, 공공서비스 질 요인이 향상될수록 지방정부의 공공서비스의 성과는 높아진다는 사실이다. 따라서 공공서비스의 효율성을 증진시키기 위해서는 전략적인 공공서비스 질 수준 향상이 필요하다. This study is designed to investigate an impact of service quality on service productivity. By analysing different impacts of service quality we can find out not only service result but also service productivity performed by a local government. For the purpose a survey research was conducted in Daegu area. The survey results indicate that most of service quality including accessibility, convenience, accuracy and quick responsiveness, amenity and fair responsiveness are considered somewhat high, implying that there is a high correlation between quality of service and productivity. Therefore, an enhancement of service quality is a most important part of service productivity.
ISSN
1229-6694
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/70944
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Appears in Collections:
Graduate School of Public Administration (행정대학원)Dept. of Public Administration (행정학과)Korean Journal of Public Administration (행정논총)Korean Journal of Public Administration (행정논총) vol.42 (2004)
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