Publications

Detailed Information

청년 그람시의 연극 비평 : The Young Gramsci s Theatrical Chronicles

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

신혜경

Issue Date
2011
Publisher
서울대학교 인문학연구원
Citation
인문논총, Vol.65, pp. 51-83
Keywords
그람시연극 비평진정성피란델로데 상티스언어가 아니라 사태Gramscitheater criticismsincerityPirandelloDe Sanctisthe things and not the words
Abstract
모든 새로운 문화의 건설에는 항시 상호 밀접하게 관련된 두개의 핵심적 계기, 즉 파괴와 창조라는 측면이 포함된다. 혁명의 지도자들이 직면했던 가장 어려운 문제 중의 하나는 새로운 사회 창조를 방해하는, 낡은
사회로부터 전승된 태도와 신념, 그리고 관습들을 어떻게 변혁하는가 하는 것이었다. 일반적으로 그들이 공유했던 생각은 문화적 변혁 없이는 어떠한 사회적 정치적 혁명도 살아남을 수도, 완수될 수도 없다고 하는
믿음이었다. 그럼에도 치욕적인 현실의 변혁을 꿈꾸었던 많은 혁명 운동가들이 당면한 정치운동의 도상에서 이러한 문화의 문제에 직접적인 관심과 실천을 보였던 경우는 흔하지 않았다. 그러기에 누구보다도 강렬한
혁명가의 삶을 살아냈던 안토니오 그람시(A. Gramsci)의 문화에 대한 관심은 우리의 눈길을 끌기에 충분한 것 같다. 그람시는 실천철학의 최근의 발전단계는 헤게모니의 계기를 주장하는 것과 경제적-정치적 전선을 필연적으로 강조하는 것처럼 문화적 사실과 문화 활동, 문화 전선의 가치를 강조하는 것으로 이뤄진다고 역설한 바 있다. 본격적인 직업혁명가의 길에 들어서서 저널리스트로 활동하던 청년 시절부터 그람시는 프롤레타리아가 스스로를 정치적 경제적으로 조직하는 문제와 더불어 문화적으로 조직하는 문제에 대해 고민해야 한다고 주장한다. 모든 혁명은 사회비판, 즉 문화적 침투와 확산이라는 격렬한 작업이 선행되어야 하기 때문이다.
This paper examines the young Gramsci s perspective of theater criticism, focusing on the Theatrical Chronicles he wrote from 1916 to 1920 for Avanti, the Piedmont edition of the Socialist Daily. Although
these Chronicles are very fragmentary reviews about particular performances, his underlying critical foundation for theater criticism can be detected. As a radical revolutionist, he believes that the great social impact of theater consists in its capacity to create a new counterhegemonic
culture and the collective subject of the proletariat. In this light his primary aim through theater criticism is to attack the degeneracy of the dominant bourgeois culture and to construct new ethical values and
beliefs for the class-conscious proletariat. Moreover, he never forgets the aesthetic point of view in theater criticism. Through the concept of sincerity, this paper traces the line of thought from De Sanctis to Gramsci via Pirandello.
Until now, the young Gramsci s standpoint in theater criticism has been accepted as flawed by contradictions between an aesthetic conception of art and the materialist analysis of the culture. In other words, he radically criticizes theater industry socio-politically while remaining essentially locked into a Crocean idealist aesthetic. However, I argue that such
contradictions can be resolved if we think back on the slogan return to De Sanctis that Gramsci highlighted in The Prison Notebooks, and interpret his aesthetic concepts through the aesthetic ideas of De Sanctis, not of Croce. And if so, the concept of sincerity, one of the key concepts
in Chronicles, can be interpreted as both aesthetical and ethical imports.
ISSN
1598-3021
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/75917
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share