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시공의 재배치와 정박하지 못하는 젠더 -김기영의 <충녀>를 중심으로-
The Relocation of Time and Space and the Unanchored Gender

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Authors
김정현
Issue Date
2011
Publisher
서울대학교 인문학연구원
Citation
인문논총, Vol.65, pp. 419-448
Keywords
젠더섹슈얼리티여성성남성성재배치gendersexualityfemininitymasculinityrelocation
Abstract
본 논의는 김기영의 영화 (1974)와 시나리오를 텍스트로 하여, 젠더(gender)의 다양한 관계 양상을 분석해보고자 한다. 이러한 분석을 통해 1960년대에서 1970년대로 이어지는 폭력적 시대상이 근대화와 맞물리면서 각 인물들에게 어떠한 영향을 주고 있는가, 혹은 이를 텍스트가 어떻게 담아내고 있는가 하는 다양한 맥락들을 발견하고자 한다.
1960년대 중․후반을 거치면서 1970년대에 이르기까지 우리의 근대는 유신 정권 하에서 진행되었다. 유신정권은 하나의 근대를 고안해내고 신민이 그 체제에 온전하게 복속할 수 있도록 하는 미시 권력을 행사함으로써, 국가적 기획의 일환으로 산업화, 도시화, 경제 개발 등 이른바 효율성 중심의 근대화 과정을 추진하였다. 그만큼 산업역군으로서의 기능이 국민 전체에게 강요된 시기임을 보여주는 대목이다. 또한
이 과정에서 중산층이 본격적으로 육성되었고, 여대생이나 중산층 가정주부와 대비되는 자리에 주변부 여성으로 타자화된 재현체로서 식모가 놓이기도 했다. 주변부 여성으로서의 식모 혹은 하녀의 개념은 김기영 영화에서 대단히 중요한 모티프이다. 그는 특히 신문 기사를 모티프로 하여 영화화하고, 이를 스스로 시대의 상황이 반영된 영화로 지칭하는데, 그렇다면 그가 말한 시대의 상황이란 무엇이며, 어떻게 드러나는가.
This discussion is based on the film insect-woman, which was directed by Kim Ki Young in 1974, and it aims to examine various aspects of females to find traces of the ideology throughout the movie. The main
character, Myoung-Ja, takes care of her family since her fathers death.
Myoung-Ja is forced to work as a prostitute by her mother. It is her mother who contributes to form the woman character that can be traded as exchange value. The money shows power relations and their hierarchy among women (Mother-Myoung-Ja, Madame-Myoung-Ja, lawful wife-Myoung-Ja).
Money for the handover of purity is confirmed by money-power from the mother to another woman named Madame, which makes Myoung-Jas submission. Her body becomes a kind of exchange value by the best value, money. In such transactions, womens purity is meaningless. In other words, purity, as fixed-signified in masculinity ideology, does not mean anything in this narrative. The purity is only a signifier.
Time can be traded as the exchange value between the lawful wife, Mrs. O, and the mistress, Myung-Ja. Clearly, the film shows different images of genders, sexuality and brings the body as the exchange value.
Therefore, boundaries between masculinity or femininity (male or female sexual characteristics) are blurred, even relocated, and women also form internal power-relations that reveal the value of the material.
ISSN
1598-3021
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/75928
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Humanities (인문대학)Institute of Humanities (인문학연구원)Journal of humanities (인문논총)Journal of Humanities vol.65/66 (2011) (인문논총)
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